Plus att splinsen är kortare på gamla. (Vet inte om det innebär smalare trumma?)
152 2013-09-07 11:19:21 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-09-07 11:23:44)
I bugme videon vol5 (finns att ladda ner på thepiratebay.com)
Så visar dom skilnaden på
Långa och korta axlar samt hur man byter ut dom.
Detta hade ju varit det bästa om inte,,,,,,,,,, allt är ju lackerat och på plats just nu. Suck.
Ingen som har gjort detta byte och kan berätta vad som ändras?
http://m.youtube.com/index?&desktop_uri=%2F
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Jag menar in person, hittar dåligt på datorn. 
Avvaktar med kortningen bak tills jag testat med de nya fälgarna/däcken.
Blev inte bättre med de nya fälgarna.
Om jag beställer kortare rör/drivaxlar får jag då detta sagda problem med mina nya trummor?
Om man går in på Dalhems finns det en uppsjö av drivaxlar, en som heter porsche 356 passande bubbla typ ett.
Får nog ta och E-maila dem.
S#€%n vad allt ska strula.
Hehe, om du tycker att det där e "strul" kommer du nog att bli ett jobbigt bygge för dig är jag rädd för
Lyssna på tidigare talare som sa att du kunde använda kortare drivaxlar och rör från en tidigare låda.
Blev inte bättre med de nya fälgarna.
![]()
Om jag beställer kortare rör/drivaxlar får jag då detta sagda problem med mina nya trummor?![]()
Om man går in på Dalhems finns det en uppsjö av drivaxlar, en som heter porsche 356 passande bubbla typ ett.Får nog ta och E-maila dem.
S#€%n vad allt ska strula.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...
Har dubbel kollat och ja tyvärr så passar inte dina trummor på en kortare axel. 68 byttes spårvidden bak genom förlängning av trumman samt längre splines på axeln och bredare trumma.

66:a axel till höger och 68 till vänster.
Ett par begagnade 66:a axlar med rör kostar inte massor. Däremot måste du byta trummor.
Har själv blivit lite fundersam på hur jag ska göra då jag vill köra IRS och den har samma spårvidd som din swing. Dessutom vill jag ha 7,5 tum breda hjul..
hmmm
Att byta drivaxlar med rör till den korta modellen (före 67) på en nyare pendellådan är inget hokus pokus.
I och med att du skall åka med gamla 5-bultmönstret så är det väl bara att använda bromsarna från donatorlådan också. Visst, du får inte lika breda bromsbackar, men behöver du verkligen det på en lätt bil som denna?
Vill du absolut använda de nyare bromsarna som du har så går även det att kombinera med tidiga drivaxlarna, men det kräver lite modifieringar på de senare locken som håller lagren, eller använder dessa från en typ 1 66 eller från typ 3 som tydligen också skall passa. Dessutom måste du svarva/fräsa av trumman ca 10-12mm längst ute vid kronmuttern eftersom splinsen är kortare på de tidiga axlarna.
Vet att detta avhandlats här på BV tidigare, så gör en sökning.
Nu skall vi om jag har ordning på allt. Det är svårt att med några ord förklara allt som skiljer och vad man skall tänka på.
Du vill åka med tidiga korta axlar och behålla dina nyare bromsar (trummor, backar, hjulcylindrar, sköldar)?
Det första du måste tänka på är att iom de nyare bromsarna (68-) så fick man även en annan typ av dränering av den olja som kan/kommer läcka förbi packboxen vid hjullagret.
De tidiga axlarna har ett lagerlock med "droppnäsa" för oljan som läcker förbi packboxen. Denna olja droppar ner i en skål klämd mellan trumma och hylsan som packboxen tätar mot. Oljan slungas sedan ut genom en pip i ett hål i trumman. Missar man att montera denna skål kan läckolja droppa ner på insidan i trumman och söla ner backar och du förlorar i princip bromsarna.
På de senare årsmodellerna (66-) så rinner läckande olja ut genom ett dräneringshål på baksidan av skölden istället.
Så varför inte bara montera de nyare lagerlocken på de äldre rören? Jo, serru, lagret sitter olika djupt i hubben. På de tidiga korta rören sticker lagret ut 3mm mer än på de senare. Alltså kommer inte de nyare locken att bottna och klämma fast skölden när de monteras på ett tidigt rör.
"Fuskar" man så kan man montera den nyare skölden på det äldre röret och använda det tidiga locket, men då riskerar man att få bromsbackarna marinerade i olja om det börja läcka.
Det enklare sättet (som jag dock inte provat själv) är att hitta en låda från en typ 1 1966 som har de kortade axlarna/rören, men med den nyare typen av dränering av olja som läcker förbi packboxen. Då skall det vara en tämligen enkel operation att skruva ihop och det enda du behöver göra är att svarva av trumman enligt ovan.
Tydligen skall även delar från typ 3:orna kunna användas på samma sätt, men jag är inte säker på om det är vissa årsmodeller.
Det enklare sättet (som jag dock inte provat själv) är att hitta en låda från en typ 1 1966 som har de kortade axlarna/rören, men med den nyare typen av dränering av olja som läcker förbi packboxen. Då skall det vara en tämligen enkel operation att skruva ihop och det enda du behöver göra är att svarva av trumman enligt ovan.
Tydligen skall även delar från typ 3:orna kunna användas på samma sätt, men jag är inte säker på om det är vissa årsmodeller.
Nästan rätt - det är Typ 1 1965-1966 som har lagerlock med den nyare typen av dränering och som passar med korta axlar.
När det gäller Typ 3 så är det möjligt att det går att använda några tidiga delar, men alla Typ 3 med pendelaxel fr.o.m. 1964 har samma lagerlock som Typ 1 1968 och framåt.
Det är inget annat som behöver justeras vid byte till kortare axlar/rör än just bromstrumman dvs inga stötdämpar fäste-svärdsfäste osv???
Vill ju veta så mycket som möjligt innan införskaffandet av axlar/rör.
Kanske någon här på Forumet som har vad jag behöver???? 
nä, inget annat
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...
Handbromsvajrarna kan bli lite långa, men det problemet har du ju redan om du kortat plattan.
Fixat, alltid något.
Handbromsvajrarna kan bli lite långa, men det problemet har du ju redan om du kortat plattan.
Då min domatorbil var en 66:a och jag get mig f"@n på att jag ska ha IRS så får jag ju faktiskt
En hel vxllåda med rör och axlar och trummor
över. Osäker på skick och jag vågar inte ens tänka
På vad frakten till dig skulle kosta...
Btw. Hur löser du kortning av kopplingsvajer? Det är du "ögla" på i ena änden och gängad i andra?
Btw. Hur löser du kortning av kopplingsvajer? Det är du "ögla" på i ena änden och gängad i andra?
Vill man korta vajrar riktigt snyggt ska man kolla med någon firma som tillverkar segel till båtar. De lär enligt uppgift ha utrustning för att pressa ändarna på vajrar så som de ser ut som original.
Jag har pressat ändarna till min hos en båtfirma som fixar vajerstag mm till mastriggningen.
Ali G
Ok! Tack för tipset! Skulle ju vara kul att kunna ha kvar gängningen för kopllingsvajern och ändå korta 273mm (ber om ursäkt för lån av tråden!) 
Det finns vajerlås så du kan använda den gängade ändan, även en komplett uppsättning kortningsats till all vajrar att köpa.
Varför måste alla bo så långt bort, kanske får bli en roadtrip over there.
Om jag inte hittar något närmare och under förutsättning att delarna är ok.
Då min domatorbil var en 66:a och jag get mig f"@n på att jag ska ha IRS så får jag ju faktiskt
En hel vxllåda med rör och axlar och trummor
över. Osäker på skick och jag vågar inte ens tänka
På vad frakten till dig skulle kosta...
Kanske Bussgods vore en lösning då jag endast behöver drivaxlar/rör ev trummor?
Varför måste alla bo så långt bort, kanske får bli en roadtrip over there.
Om jag inte hittar något närmare och under förutsättning att delarna är ok.Fattigmansporsche skrev:Då min domatorbil var en 66:a och jag get mig f"@n på att jag ska ha IRS så får jag ju faktiskt
En hel vxllåda med rör och axlar och trummor
över. Osäker på skick och jag vågar inte ens tänka
På vad frakten till dig skulle kosta...
Ska ev ner till Gtb och hämta ett par toppar som Micke har flödestestat åt mig.
Men det blir nog inte förens tidigast nästa vecka då min Sambo är höggravid och utflykter av det längreslaget inte är superpopulärt...
