1

Har en -68 Baja med en 73as 1300 där generatorn är helt utsliten.  Är det värt mecket med att skifta över till en växelströmmare, eller skall jag bara jaga en fräsh likström?

Läst att man får byta foten, bränslepump o ev lite annat.  Men hur mycket el behöver man ändra? Skall ändå dra ny el tänkte jag så är lite surt att behöva bygga om igen sen om man monterar växelström.

2

Ingen el utom laddningsregulatorn behöver ändras. Det som går ut i systemet är likström i båda fallen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

En växelströmmare är effektivare, ger mer ström. Men i din bil räcker det antagligen med en fräsch likströmsgenerator.
När det gäller gamla VW så skulle jag kunna tänka mig att en växelströmsgenerator är en stor fördel för den som förbrukar mycket ström, eller för den som vill bo i sin campingbuss.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Är det extern eller intern laddregulator på Växelströmmarn?

Hur mycket ström får man ut ur respektive?  Tänkte hänga p åen liten winch fram, drar väl inte så jättemycket ström, men är det på gränsen så är det kanske dumt.

5

MrHawk skrev:

Är det extern eller intern laddregulator på Växelströmmarn?

Hur mycket ström får man ut ur respektive?  Tänkte hänga p åen liten winch fram, drar väl inte så jättemycket ström, men är det på gränsen så är det kanske dumt.

Beror väl på hur länge winchen arbetar. Batteriet går ju in och stöttar upp när generatorns ström inte räcker till, sedan får ju generatorn ladda upp batteriet, och det laddas ju långsammare om du har en generator med sämre prestanda.

6 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-09-10 16:11:18)

Växel ha väll inbyggd? Ha då iaf min 90A växelströmmar.
Kan ha fel med...

7

verka finnas olika modeller?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

8

De kraftigare av den typen alpinbubblan skriver om är rena eftermarknadsgrejer så man kan inte generellt påstå att det är inbyggd regulator.

Original växelströmmare fanns utan inbyggd regulator i Typ1, 50A, tre anslutningar och med inbyggd regulator i Typ2, 55A, två anslutningar.
Sen fanns det säkert någon kraftigare variant till militär, polis, brand mm.

Ska du ha lite mer än original förbrukare så kan det nog vara bra med växelströmmare, speciellt om du ska puttra runt i skogen på låga varvtal.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Okej som jag skrev, kan ha fel :-)

10

50 och 55A var original. Jag känner till en T2 f.d. Polisbuss som har en Bosch 85A vx-strömsgenerstor. Men osäker på om dom stora generatorerna passar i en typ1 eller typ3.
Sedan vet jag att de generatorerna som satt i polisens bilar, ja alla elkomponenter, var radioavstörda. Alla dörrar och luckor hade dessutom jordflätor vid gångjärnen. De stora kabelstammarna var metallomspunna.
Polisbilarna köptes in centralt av Rikspolisstyrelsen ofta i stora serier, det var en speciell leverantör i Tyskland som utrustade eller bygde om VW för många länders polismyndigheter.

Brandbilar hade inte sådana anpassningar, de var oftast inköpta lokalt av kommunens brandkår/brandförsvar/räddningstjänst. I den mån de byggdes om gjordes det av leverantören eller på egen verkstad. Även om dessa bussar, pickuper eller oftast pickup med dubbelhet, var fullt utryckningsutrustade så gick de sällan på larm, mest var det insatsbilar som kom i andra skedet, som gick tillbaka till stationen för att hämta mer slang eller luft åt rökdykarna, typ.
På landsbygdstationerna gick typ tvåorna ofta med en släpmotorspruta efter sig ut på mindre bygdebränder, eller länspumpningar. Men den viktigaste uppgiften, iallafall i städerna, var att åka ut och hämta beställd mat, hos nån kines eller pizzeria.

På mindre brandvärn, främst i skärgården, hade man ofta typ2, som allorundbil. Kunde tjäna som drygare åt motorspruta, civilförsvarsbår på flaket, jämte slanghäckar och annan utrustning.
Typ 2 fanns långt in på 1980-talet kvar på många brandstationer, motvilligt avyttrades de när vasserboxerbilarna och LT-serien kom.

De sena typ ettorna (1303) med växelströmsgenerator hade extern regulator, den satt under baksätet på samma sätt som likströmmarnas regulatorer.

11

Vad ger en fräsh likströmmare för ström då?

12

MrHawk skrev:

Vad ger en fräsh likströmmare för ström då?

I bästa fall 30A (12 V), inte helt säker, men tror att sexvoltarna också lämnar/lämnade 30A.
Nya 12V likströmmare är märkta med 30A.