50 och 55A var original. Jag känner till en T2 f.d. Polisbuss som har en Bosch 85A vx-strömsgenerstor. Men osäker på om dom stora generatorerna passar i en typ1 eller typ3.
Sedan vet jag att de generatorerna som satt i polisens bilar, ja alla elkomponenter, var radioavstörda. Alla dörrar och luckor hade dessutom jordflätor vid gångjärnen. De stora kabelstammarna var metallomspunna.
Polisbilarna köptes in centralt av Rikspolisstyrelsen ofta i stora serier, det var en speciell leverantör i Tyskland som utrustade eller bygde om VW för många länders polismyndigheter.
Brandbilar hade inte sådana anpassningar, de var oftast inköpta lokalt av kommunens brandkår/brandförsvar/räddningstjänst. I den mån de byggdes om gjordes det av leverantören eller på egen verkstad. Även om dessa bussar, pickuper eller oftast pickup med dubbelhet, var fullt utryckningsutrustade så gick de sällan på larm, mest var det insatsbilar som kom i andra skedet, som gick tillbaka till stationen för att hämta mer slang eller luft åt rökdykarna, typ.
På landsbygdstationerna gick typ tvåorna ofta med en släpmotorspruta efter sig ut på mindre bygdebränder, eller länspumpningar. Men den viktigaste uppgiften, iallafall i städerna, var att åka ut och hämta beställd mat, hos nån kines eller pizzeria.
På mindre brandvärn, främst i skärgården, hade man ofta typ2, som allorundbil. Kunde tjäna som drygare åt motorspruta, civilförsvarsbår på flaket, jämte slanghäckar och annan utrustning.
Typ 2 fanns långt in på 1980-talet kvar på många brandstationer, motvilligt avyttrades de när vasserboxerbilarna och LT-serien kom.
De sena typ ettorna (1303) med växelströmsgenerator hade extern regulator, den satt under baksätet på samma sätt som likströmmarnas regulatorer.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."