De ska bya alla fönster i vårt lägenhetshus (hyresrätt) och sedan några månader sitter det en lapp på portdörren att de kommer att göra det under våren.
Förra vecka fick vi ett brev i brevlådan att vi får lämna våra (reserv-) nycklar till snickarna på måndag och att de ska börja med vårt lägenhet inom några veckor, men de vet inte precis när.
Nu är min fråga; är man förplikt att lämna sina nycklar till dem?
Jag tycker att det är oacceptabelt att lämna våra nycklar till folk vi inte känner.
1) Vad om nånting blir snott, hur kan vi bevisa det?
2) Nycklarna är vanliga nycklar som kan kopieras var som helst och då kan snickarna komma tillbaka för vår TV eller datorer om några månader
3) Är man försäkrad om det finns en möjlighet att nån annan har dina husnycklar?
4) Vi har 2 katter som inte får rymma och snickarna kan inte lova 100% att hålla koll på katterna. De behöver vara i alla rum, eftersom de gör alla fönstrar samtidigt, så vi kan inte låsa in katterna i ett rum heller.
Sen, eftersom de inte vet exakt när de kommer till vårt lägenhet, kan jag inte fixa nån kompis till våra katter. Jag kan inte plötsligt stanna hem från jobbet (jag driver ett eget) på kort varsel, eftersom jag är fullbokad för en månad framåt. Det samma gäller för min fru.
Snickaren visste ingen lösning, för att han kan/vill inte anpassa sig til oss, och jag ska inte riska våra katter och datorer/TV för några löjliga fönster. Jag har inte bett om nya fönster, vår hyresvärd har gjort det. Och hon vill inte ha kontakt med nån hyresgäst.
Tycker ni att det är normal att lämna husnycklar till en främling som kommer och går i ditt lägenhet när han vill i 4 veckors tid?
Modern cars are nothing but visual pollution !
), men jag känner dem inte, det finns "ruttna äpplen" i varje branch som förstör det för dem andra.
Jag kan lämna katterna hos svärföräldrarna, OM jag vet när de behöver komma in i lägenheten.