1

De ska bya alla fönster i vårt lägenhetshus (hyresrätt) och sedan några månader sitter det en lapp på portdörren att de kommer att göra det under våren.
Förra vecka fick vi ett brev i brevlådan att vi får lämna våra (reserv-) nycklar till snickarna på måndag och att de ska börja med vårt lägenhet inom några veckor, men de vet inte precis när.
Nu är min fråga; är man förplikt att lämna sina nycklar till dem?
Jag tycker att det är oacceptabelt att lämna våra nycklar till folk vi inte känner.

1) Vad om nånting blir snott, hur kan vi bevisa det?
2) Nycklarna är vanliga nycklar som kan kopieras var som helst och då kan snickarna komma tillbaka för vår TV eller datorer om några månader
3) Är man försäkrad om det finns en möjlighet att nån annan har dina husnycklar?
4) Vi har 2 katter som inte får rymma och snickarna kan inte lova 100% att hålla koll på katterna. De behöver vara i alla rum, eftersom de gör alla fönstrar samtidigt, så vi kan inte låsa in katterna i ett rum heller.

Sen, eftersom de inte vet exakt när de kommer till vårt lägenhet, kan jag inte fixa nån kompis till våra katter. Jag kan inte plötsligt stanna hem från jobbet (jag driver ett eget) på kort varsel, eftersom jag är fullbokad för en månad framåt. Det samma gäller för min fru.

Snickaren visste ingen lösning, för att han kan/vill inte anpassa sig til oss, och jag ska inte riska våra katter och datorer/TV för några löjliga fönster. Jag har inte bett om nya fönster, vår hyresvärd har gjort det. Och hon vill inte ha kontakt med nån hyresgäst.

Tycker ni att det är normal att lämna husnycklar till en främling som kommer och går i ditt lägenhet när han vill i 4 veckors tid?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

När du bor i hyresrätt, ja. Om det är ditt hus så får du bestämma själv... personligen har jag inga problem att låna ut nycklar till hantverkare, tror du deras business funkar bra om dom länsar lägenheter!? tar du allt som ligger löst i bilarna du repar eller?
Tror säkert att om du förklarar din sitution med katterna så kan dom anpassa sig.

Nils, umeå

orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

3

Jag är hantverkare och vi får nycklar hela tiden till hus/lägenheter samt industrilokaler....... viktigt när man går in till privatpersoner är att man ALLTID går in 2 å 2 ifall man blir anklagad över att saker har försvunnit..... har hänt en del konstiga anklagelser mot hantverkare, som senare visat sig vara ren lögn eller missförstånd.
Jag vet att hantverkarna inte tycker att det är roligt att gå in hos folk, men att det är ett måste för att kunna utföra arbetet.
Sen har väl alla sett på Rent Hus på tv3 nån gång.... och så ser det ut i alldeles för många Hus/lägenheter... så det kan vara rätt äckligt oxå.....

Så, Rainier, jag tror inte det är nån fara att länma ut nycklarna. Går det inte att ha katterna i bur eller i vissa rum under bygget?

4

Jag gillar verkligen handverkare (jag är en själv ICQ/ad ), men jag känner dem inte, det finns "ruttna äpplen" i varje branch som förstör det för dem andra.
Och nej, jag skulle inte lämna min laptop, smycken, telefon i bilen när jag lämnar den på en verkstad.
Att ha katterna i en transportbur hela dagen medan de slipar och hammrar är ingen option. Snacka om djurplågeri. Jag har snackat med snickaren på telefon i 20 min och han kunde/ville inte anpassa sig vid vår situation.

Mitt problem är att de inte har gett nån tydlig info med planering. De kan behöva att vara i vårt lägenhet några ggr i 4 veckors tid och det fick vi veta mindre än en vecka innan de börjar.
Hur kan jag planera nånting med mitt jobb eller med nån som kan ta hand om katterna på en sånt kort varsel, och inte bara det; de vet fortfarande inte exakt när de börjar i vårt lägenhet. Tror de att vi inte har ett liv som behövs planering, liksom deras jobb som behövs planering?
Om man gör ett sånt stort projekt och vill att allt går så smidigt som möjligt för båda partierna, då får man väl ha en bra planering och dela den med oss hyresgäster.
Vad om vi skulle ha varit på semster nu? Hur ska de få tag på våra nycklar då? Vi har inte ens reservnycklar, hur ska jag komma in mitt lägenhet då?
Jag tycker bara att det är konstigt att det inte finns nån dialog och att det förväntas av oss att bara lämna nycklarna på måndag.

Bra att det finns handverkare på forumet, som troligen har hamnat i såna situationer. Kanske de kan dela lite erfarenheter ICQ/ab

5

Bor i HR och jag har behövt lämna nycklar några gånger.  Tror man inte kan hindra fastighetsägaren att åtgärda fel/nödvändig renovering på sin fastighet.

Jag skulle ju inte lägga fram massor av värdesaker eller kontanter, men jag tror nog man kan lita på de flesta, fast som du säger, i sthlm finns ju många "rötägg", betydligt fler än på mindre orter där de får dåligt rykte. I sthlm finns ju ständigt nya kunder.

Ofta har man ju 2 lås i dörren, och du skulle väl isåfall kunna bara lämna ut vanliga nyckeln och inte 7-tillhållarlåset. Så kan de inte göra kopia och gå in iallafall...

Katterna är ju ett stort problem men nog tror jag du kan kräva att de ska meddela just vilka dagar de behöver komma in så att du kan få vara med. Dvs kravet är nog att de ska få komma in för att göra precis det som behövs, INTE att du ska behöva lämna ut nycklarna i en månad.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

ring hyresgästföreningen o kolla vad som gäller så behöver du inte fundera!

http://www.hyresgastforeningen.se/Sidor/default.aspx

Nils, umeå

orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

7

Om du inte lämnar ut nyckeln kommer säkerligen hyresvärden att ge dem huvudnyckel, så fungerar det i alla fall här om inte vi kan vara hemma eller låna ut nyckel. Vissa lägenheter har en s.k tub som man hänger nyckeln i och så har hantverkarna en nyckel som låser upp tuben och drar ut nyckeln, ganska smidigt.

Ang. kopiering av nyckel så brukar lägenhetsnycklar i allmänhet vara av en modell som låssmeder vet är till lägenheter och då behöver man ha papper påskrivna från HV för att kopiera. Det behöver du nog inte oroa dig för.

Katterna blir klurigare, men har ni ingen granne som kan ta hand om dem på kort varsel? De kan väl inte vara allt för vilda eller? ICQ/ab
Annars är nog alidhojds tips det bästa, ring HGF

8

Våra nycklar är vanliga nycklar, inte dem speciella som man inte kan/får kopiera. Men att ge bara en nyckel och låser bara detta lås när man vet när de kommer, låter som en bra idé.

Vi tänkte att ringa hyresgästföreningen, men de svarar inte på helgen.

Grannerna i lagenhetshuset får nya fönstrar samtidigt, och de är lite udda  Default/hmm  Jag kan lämna katterna hos svärföräldrarna, OM jag vet när de behöver komma in i lägenheten.

9

Bästa är nog som sagt, om du är med, att fråga hyresgästföreingen om vad som är praxis. Själv har jag gått ur hyresgästföreningen då allt de verkar strida för är att hyrorna i innerstaden behålls låga medan jag som boende i relativt nybyggt hus i förort får betala hög hyra.

Tror inte lagtexten hjälper så mycket, annat än att du måste släppa in hantverkare. Om ditt boende störs så ska du tydligen kunna få ersättning, frågan är om det är så i detta fall.

http://www.lokaljuridik.se/hyreslagtext … ndning.htm

Bästa är nog att ta ett rejält snack med hantverkarna, beskriva problematiken med katterna och att DU anser att DE är ansvariga för att katterna inte rymmer om inte DE sagt till i god tid exakt vilka dagar som DE behöver vara i din lägenhet. Men att du gärna hjälper dem och har katterna hos svärföräldrarna de dagar de byter fönster. Och sen för att de inte ska glömma så tycker jag du ska sätta en lapp, bara lämna ut ena nyckeln och låsa andra låset alla andra dagar än de överenskomna. Då har ju du gjort din "plikt" mot hyresvärden och släppt in dem, de har fått en juste chans att fixa fönstren och du behöver inte vara orolig varken för nyckelkopior eller katter...

10

Jag sitter med i styrelsen för vår bostadsrättsförening och i det fallet har styrelsen ganska stora befogenheter om en boende trilskas vid t.ex. renovering. Lämnar den boende inte ut nycklarna tillkallas låssmed (på den boendes bekostnad) och om den boende försvårar arbeten kan den i värsta fall få betala skadestånd om det medför extra kostnader för föreningen.

Den boende är dessutom ansvarig för sina husdjur och kan inte ställa krav om de skulle smita. Om husdjuren däremot biter hantverkarna är det ägarens ansvar.

Jag vet inte hur det är med hyresrätt, men skulle gissa att något liknande gäller där. Det verkar lite klantigt att inte kunna säga vilken dag hantverkarna ska komma, men om det vore min lägenhet skulle jag lämna ut nycklarna och sätta katterna på pensionat/kattdagis de aktuella dagarna.

11

Tror att bostadsrätt och hyresrätt är ganska olika... verkar ju inte regleras i samma lagrum...

Vad jag förstår efter läst lagtexten så har fastighetsägaren rätt till tillträde till lägenheten "direkt" vid tex översvämning (men dock krävs vad jag förstår ändå hyresgästens tillstånd, annars begår man intrång vilket ju är allvarligt) eller vid anmälan 1 månad i förväg så har man möjlighet att få komma in för mindre akuta åtgärder. Sen kan man avtala om annat.

Om man inte medger tillträde så;
Underlåter hyresgästen att bereda hyresvärden tillträde till lägenheten
när denne har rätt till det, får kronofogdemyndigheten meddela särskild
handräckning. I fråga om sådan handräckning finns bestämmelser i lagen
(1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. Lag (1991:850).

Men i detta fallet så medger ju Rainier tillträde, bara det att han vill veta NÄR. Vilket ju jag tycker är helt rimligt. Säg att man tex ska ha ett 50-års kalas, att man precis ska föda barn, att man blivit sjuk. Kan då bygggubbar storma in när de vill utan att boka tid?

Borde ju då kunna hänvisa till;
I fall som anges i första eller andra stycket skall hyresvärden tillse
att hyresgästen ej förorsakas större olägenhet än nödvändigt

och att säga exakt de dagar som hantverkaren kommer och kunna justera dessa dagar tycker jag låter rimligt.

Att hyra in katter (hundar, undelater etc) en hel månad på pensionat kostar nog skjortan och dessutom mår många husdjur rätt kasst av det.

Så, stå på dig, se till att de specificerar exakt vilka dagar de kommer, meddela hantverkare OCH hyresvärd om detta och lås ditt "andra" lås med nyckel du inte lämnar ut de andra dagarna. Detta borde du ju kunna komma överens om UTAN att ställa till bråk och hänvisa till lagparagrafer, för det brukar man ju kunna få surt tillbaka på.