1

2176cc 044 toppar ida48.... vanlig plåt oval -56 som ej kommer att köras på strippen, utan lungt o skönt till och från jobbet och nångång palla att stressa lite japsar vid rödlyktan ICQ/ad

Söker en lamell som är bra att hantera effekten och samtidigt inte behöver stenhård tryckplatta.
vill kunna köra försiktigt i en bilkö utan att behöva amputera benet efteråt ;=)

sitter en fyrpuck sinter lamell nu på motorn, men jag tror den kommer att  klippa i för hårt.

vilken lamell / tryckplatta ska man sikta på, tips  ?

//Nobbe

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

2

Nä, "puck-lamell" går helt bort på en gatbil.....

Själv har jag väl inte testat så många olika, men "Cush-lock" lamell för en tusing och KEP steg 2 eller 3 går bra på gatasfalt och gatdäck. (Din tryckplatta borde väl gå att använda - har du testat "pedaltrycket" ?)
Dock! - jag brände lamellen ifjol när jag skulle testa en ca 100Hkr motor på strippen med slicks.....

-Bara mina erfarenheter....

3

Kennedy steg 1 och en center force dual friction lamell. Det är en fin kombo.

4

Jag ser ingen som helst anledning att ha en annan koppling än KEP 1. KEP 1 räcker mycket länge. KEP 2 och uppåt blir bara onödigt tunga att sitta och trampa på om man kör på gatan. Lamellen beror precis på vad du har för körstil och hur mycket du skall leka. Jag körde med en kush-lock i många år. Nu har jag en GB104

5

Det blev en daikin superdisc, fungerar bra med stage 2 plattan än så länge iaf ICQ/ab
kanske lite trögtrampad men inget jag lider av. går att smyga med rätt ok i stan och jag har inte haft problem med att den slirar : ) iofs kör jag ganska lungt med maskinen än då jag inte justerat in den fullt ut.....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

6

niklas med 1641an från turbtown körde med daikin superdisc i flera år och han har ju trots allt 390 hästar och kör på strippen, steg 3 tryckplatta har han tror jag. Jag har samma uppsättning som jag ska ha på min typ4 då den mest kommer att få smaka på gatkörning + strippen 3-4 gånger per år

7

PPRMicke har runt 350hk i sin gamla motor. Han använde den gamla typen av KEP 1 koppling. Jag tror att han kör med samma koppling i sin nya motor.

8

Nobbe skrev:

Det blev en daikin superdisc, fungerar bra med stage 2 plattan än så länge iaf ICQ/ab
kanske lite trögtrampad men inget jag lider av. går att smyga med rätt ok i stan och jag har inte haft problem med att den slirar : ) iofs kör jag ganska lungt med maskinen än då jag inte justerat in den fullt ut.....

Håll inte nere kopplingen för länge
Man brukar skada axial lagret när man trycker bort oljefilmen från lager kontra svänghjul
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Mohawk skrev:

PPRMicke har runt 350hk i sin gamla motor. Han använde den gamla typen av KEP 1 koppling. Jag tror att han kör med samma koppling i sin nya motor.

Den lämnade 321hk på hjulen 422nm i vrid steg 1 tryckplatta (gamlatypen )
det är samma tryckplatta i den nya snörran
Bara ett tips kolla att svänghjul/tryckplattan är rak om inte slipa om
Sen om man struktur slipar svänghjul/tryckplatta klarar det mera kraft  ICQ/ad
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke