26

stickan skrev:
Peter S skrev:
Tomas A skrev:

Men Peter, Berg-BULTEN är inte dyr. Den kostar bara lite mer än de andra ICQ/ae Eller tänk som så att den kostar mellan ½ till 1% av vad en vettig motor kostar.
Dessutom får man med ett ljusblått A4 med all tänkbar information nedskrivet. Och som du själv skriver, så har den 36mm skalle. Alltså ingår hylsan i sitt standard verktygssortiment.

Allt är relativt.
Det är mycket pengar, men det är inte dyrt som en viss skåning som jobbar med VW skulle säga.
Jag håller med om att det är en billig investering OM den gör sitt jobb.
Frågan är dock om den är bättre än de andra förekommande bultarna (ja, jag vet att korrekta termen är skruv ICQ/ab).

En hylsa av rätt storlek är inget problem.

Sedan har vi ju originalbulten. Varför har man ratat denna till förmån för eftermarknadsprodukter av svajig kvalitet?

Därför att originalbulten går av om man försöker dra den så mycket som man drar dom kraftigare. ICQ/ab

Alla skruvar som dras förbi sin sträckgräns går av.

Om man ska använda en eftermarknadsprodukt så ska man veta att den är bättre och hur den ska monteras. Om Berg är den ända som kan leverera alla uppgifter som behövs så är det produkten man ska använda, som jag ser det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

27

Hur många skruvar som man använder har all info med i förpackningen? Oftast blir man tvungen att kontakta levrantör eller tillverkare. Kan ju inte vara svårare i detta fallet heller. Skicka ett mail till Bugpack och se om du får någon info om deras 1 7/8 skruv.

28

Sedan är det det där med hylsa.....
(Dyrare än bulten?-)

29 Senaste redigerad av Peter S (2011-04-16 22:52:48)

mettis skrev:

Sedan är det det där med hylsa.....
(Dyrare än bulten?-)

Biltema har sk krafthylsor som inte kostar speciellt mycket.
Duger mer än väl för dessa enstaka punktinsatser.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … hylsor-34/

Har såväl 36mm som 48mm (även om den inte finns med på sajten).

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

30

Jag har åkt med originalbulten på min förra race motor. Inga problem. Problemet uppstod med de stift som satt original från leverantören. De sitter tydligen i när man härdar veven (rätta mig gärna om jag har fel) och blir då spröda. Av någon dum anledning bytte jag inte mina och de gick av allihopa. Tror på att byta till rätt stift och och inte dra mer moment än nödvändigt. Tyvärr vet man ju inte hur många gånger en original bult varit med.

Turbo Town "Home of overboost addicts"

31

Man ska aldrig dra högre moment än nödvändigt, lagom ska det vara. En skruv ska ju fjädra lite (det är det som är momentet) och hur mycket bestäms av materialet i skruven, inget annat. Drar man för hårt så passeras sträckgränsen på materialet och man är farligt nära ett brott. Drar man för löst så kan skruven släppa. Man måste veta materialet i skruven för att veta momentet.
Chromemolly är ett hårt, sprött material som har ett litet område för fjädring och brott så jag är inte helt övertygad om det är rätt material för svänghjulsskruven.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

32

Sen är det en gänga där som man inte vill ska börja (kliva över och exspandera ) Har ju ett lager där som ska ha rätt spel!

33

Notchback Racing skrev:

Jag har åkt med originalbulten på min förra race motor. Inga problem. Problemet uppstod med de stift som satt original från leverantören. De sitter tydligen i när man härdar veven (rätta mig gärna om jag har fel) och blir då spröda. Av någon dum anledning bytte jag inte mina och de gick av allihopa. Tror på att byta till rätt stift och och inte dra mer moment än nödvändigt. Tyvärr vet man ju inte hur många gånger en original bult varit med.

Det hände precis samma haveri med en Cb vev,byggd av en känd och bra motorbyggare.
Den motorn hade ungefär hälften av vad din motor levererade,"sugmotor"ändå klippte den
stiften,bara skit!

34

Fredrik.S skrev:
Notchback Racing skrev:

Jag har åkt med originalbulten på min förra race motor. Inga problem. Problemet uppstod med de stift som satt original från leverantören. De sitter tydligen i när man härdar veven (rätta mig gärna om jag har fel) och blir då spröda. Av någon dum anledning bytte jag inte mina och de gick av allihopa. Tror på att byta till rätt stift och och inte dra mer moment än nödvändigt. Tyvärr vet man ju inte hur många gånger en original bult varit med.

Det hände precis samma haveri med en Cb vev,byggd av en känd och bra motorbyggare.
Den motorn hade ungefär hälften av vad din motor levererade,"sugmotor"ändå klippte den
stiften,bara skit!

Det enda som håller för hårda tag är Wedgemate vevar eller Scat Cranks!

35

Svwerker skrev:

Chromemolly är ett hårt, sprött material som har ett litet område för fjädring och brott så jag är inte helt övertygad om det är rätt material för svänghjulsskruven.

Men; -Är verkligen alla "racingbultar" av Cr-Moly - eller ??

Hur kan man kolla det om man har en begagnad....

36 Senaste redigerad av Svwerker (2011-04-30 09:48:30)

mettis skrev:
Svwerker skrev:

Chromemolly är ett hårt, sprött material som har ett litet område för fjädring och brott så jag är inte helt övertygad om det är rätt material för svänghjulsskruven.

Men; -Är verkligen alla "racingbultar" av Cr-Moly - eller ??

Hur kan man kolla det om man har en begagnad....

Berg har väl en moddad originalskruv vill jag minnas (avsvarvad för tjockare bricka).
Det vet man inte och dety är ju en anledning att inte lita på beggade prylar.  ICQ/ad
Det finns jättebra prylar på marknaden men problemet är att man inte kan lita på leverantörernas (bristfälliga) information.

Vi har ju Sune Jnsson som hävdar att han alltid använt originalskruv dragen till originalmoment och aldrig tappat ett svänghjul. ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

37

andersson skrev:

Sen är det en gänga där som man inte vill ska börja (kliva över och exspandera ) Har ju ett lager där som ska ha rätt spel!

Spelet har inget med momentet att göra, det chimsas ju in och om gängan rappar över har du något annat problem än momentet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

38

Inte axielt nä men du har ju ramlagret! Vill inte att tappen ska bli större !Trånga lagerspel är inte trevligt! ICQ/ab

39

andersson skrev:

Inte axielt nä men du har ju ramlagret! Vill inte att tappen ska bli större !Trånga lagerspel är inte trevligt! ICQ/ab

Du har nästan 0,1 i lagerspel och du menar att en härdad vev skulle vidga sig så mycket av draget moment? Jag tror inte att det är mätbart. Har du mätt upp skillnad med och utan dragen skruv?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

40

Låter som alla bara drar! Många saker som spelar in! och ska du ha 0.1  ska du ha det. Moment skaft finns för en anledning!

41

Tror att du missuppfattat en hel del andersson. MOMENTET har inget med lagerspelet att göra.

42

ok! ICQ/ab