1

Har idag äntligen lyckats att få sprutt på min gamla eberspächer ba6 efter många, många års vila.
Jag och sambon var ut på en provtur ikväll och jag lyckades med konststycket att få henne att böna och be mig att stänga av värmen (hon är nog det frusnaste som finns). Vilken skillnad på värme!!!!

En fundering dock... Ska det inte gå att köra ebern med tändningen av? Det finns ju en timer inbyggd i knappen för att man ska kunna köra den i 10 min. så bilen är varm när man ska iväg.
Om jag då måste ha tändningen på så drar den ju ur batteriet mycket fortare.
Nå´n som vet hur det ska funka?

1975 latebay med ´79 GE motor

2

Har också en sån klump under min, tror heller inte den har varit igång på många år, avgas röret har rostat sönder helt ICQ/ab

Vad gjorde du för att få snurr på din?

[img]http://www.vw-mplate.com/mplate2-17364.png[/img]

Janne Lindgren Åmål/Oslo
Bay med dubbla sidodörrar och automat -77

3

Jo det skall gå att köra den utan att tändningen är på, fast någon kan ju ha kopplat om den så att den tar styrström från tändningslåset? De är förresten ganska känsliga på att starta om de får för låg spänning, så startar den bara med motorn igång har du spänningsfall (oxiderade kontakter).

4

Nejdå den funkar med motorn av, bara tändningen är på.
Det måste ju vara någonting som är fel, för har jag tändningen på så funkar allt klockrent. Det måste ju vara en ganska viktig säkerhetsaspekt på att den kan göra en s.k. "run-on" efter att man stängt av värmaren. Den funktionen finns ju där för att kyla ner och blåsa ur bränsleångor ur ebern. Detta funkar med tändningen på, men så fort jag slår av tändningen, så dör allt. Även "run-on" funktionen.
Jag är ju tyvärr helkass på att läsa kopplingsscheman så om nå´n har mer handfasta tips hur det är kopplar till reläer, timer och säkringar under instrumentbrädan så vore det guld.

Har även tänkt på hur det funkar i campingbussar. Om man ska sova i bussen kalla nätter så måste det väl finnas nå´n slags termostat, typ husvagn, för att ebern ska slå på när tempen i kupén sjunker. Om nå´n vet nå´t om detta så är jag idel öron ICQ/ab .

5

JanneT3 skrev:

Har också en sån klump under min, tror heller inte den har varit igång på många år, avgas röret har rostat sönder helt ICQ/ab

Vad gjorde du för att få snurr på din?

Jag kollade alla bränsleslangar, rengjorde glödstiftet, tog bort alla fläktar + bränslepump och bänkkörde dom med ett löst batteri, öppnade reläet som sitter framför fötterna på förarsidan och rengjorde, öppnade säkerhetsbrytaren för en koll, gjorde ren brytarna i "combustion"fläkten, kollade alla jordpunkter. Tror att det var det mesta.
Ett grej jag kom på ( som kanske alla andra redan vet ICQ/ab ) var att om en fläktmotor satt fast eller gick tungt så kan man få igång den genom att köra dom baklänges. Funkade klockrent även på min hopkärvade spolarpump.

6 Senaste redigerad av Frederik (2013-09-03 10:40:30)

En fin höst för några år sedan fick jag för mig att åka på en campingtrip till västkusten i oktober, bara det att det slog till med iskalla frostnätter och endast sommartäckena var medpackade. Efter att halvt frusit ihjäl första natten, där man vaknade blåfrusen mitt i natten och fick väga att krypa fram i hytten och dra i eberreglaget för en stunds underbar värmebölja mot att förlora all uppbyggd värme under täcket, tog jag helt sonika av skosnörena från skorna natt två och drog från reglaget bak till sängen. Manuell termostat! ICQ/ad

Tanken på termostat kom då och jag tror det har diskuterats en hel på typ2-klubben. För normal sommarcamping brukar det räcka att värma upp och driva ut fukt ur bussen med ebern innan man går och lägger sig i kombo med gosigt täcke.
De var aldrig tänkta för camping, utan att snabbt värma upp/isa av kupén. Dvs det blir snabbt monstervarmt. Problemet med en termostatstyrning är att den skulle slå på hela tiden, gå mkt kort (värmer snabbt) , för att starta om ganska omgående igen när tempen sjunkit. Det skulle innebära väldigt många starter på en natt och de drar mest ström vid start, för att dra relativt lite när de är igång. Detta skulle gå att lösa om man har termosten lågt inställd och löser kopplingen så att ebern tex kör 10-20 minuter när den slår till och inte stänger av direkt när tempen är nådd. Man kommer få fluktationer i värme, men antalet körningar/ natt går ner. En enklare lösning jag tänkte bygga är att koppla en timer (vanliga elektroniska fungerar) så att man kan förställa att ebern skall gå igång x antal gånger på en natt.

7

Förresten är det BA 6 värmare du har? Har en BN4 själv, så vet väldigt lite om BA6. Lade upp lite om dessa ur vw-rephandboken under "how to". Vet inte om mitt primitiva sätt att fota av sidorna fungerar, så..

8

Jo det är en BA 6 värmare.
Jag var också inne på det här med timer. Jag ska förkovra mig i ämnet på t.ex. samba och typ-2 klubben. Om man ska få det att funka med strömförbrukn. så vore väl det bästa att koppla in ebern på ett s.k. förbrukningsbatteri, då drar man i alla fall inte ur startbatteriet. Är det någon som vet hur man ska koppla för att åstadkomma detta så får ni gärna komma med instruktioner typ pek-bok ICQ/ag .

9

Nu har jag kikat på min manual jag la upp.

BA 6 är ju gjord för att fungera som dels parkeringsvärmare, dels som "extra värme" i drift (motorn igång). Säkring 10 (i säkringsdosan) förser med manöverström i drift och hängsäkringen under instrumentpanelen med manöverström vid parkering (tändning/ motor av). Ett enkelt fel du kan kolla eftersom den bara fungerar med tändning på, är om hängsäkringen är hel och/ eller om du har ström fram till den?

10

Tack för tipset, ska kolla det i morgon! ICQ/ab

11

äckelpekkasin skrev:

Om man ska få det att funka med strömförbrukn. så vore väl det bästa att koppla in ebern på ett s.k. förbrukningsbatteri, då drar man i alla fall inte ur startbatteriet. Är det någon som vet hur man ska koppla för att åstadkomma detta så får ni gärna komma med instruktioner typ pek-bok ICQ/ag .

Enkelt, köp en http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti … rela-25230 & montera det i mellan, start & förbrukningsbatteriet
funkar fin fint, monteringsanvisning medföljer .. då laddar du båda när motorn går & sätter man resten av elen på förbrukningsbatteriet/erna
som lampor, stereo, ladduttag så kan man alltid starta om man nu inte glömmer framlyserna på förståss

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

12

inköpt idag, tack för tipset ICQ/ag

13

Jag har planer på att montera en eber under soffan i bussen på något säkert vis.
Och funderar om någon har gjort något liknande, alltså montering på icke urspungsställe?
Vilken eber blir bäst och hur kopplar man detta på bästa vis.
Tanken är att få lite extra värme kalla dagar och kvällar samt värma upp inför natten ute på campingturen.

Det har suttit eber i min buss tidigare om jag inte missminner mig och det sitter nog något timer reglage på instrumentpanelen.
Önske tänkande vore om man kunde ha två på / avslagningsknappar. En där bak och en där fram.

Hoppas om trådkapningen är okej! ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

14

Jag har för mig att B1L är poppis för detta. Halvmodern men ändå hyfsat billig begagnad samt rätt smidig. Jag undrar om det inte var en sådan som bl.a. Kee och sunkmarkus har i sina bussar..? Har avhandlats rätt mkt på typ2-klubbens sida tror jag. Men det går med nästan vilken luft-värmare som helst man hittar, jag har en lite nyare orange BN2 under dubbelsätet i bay pickisen.

15

hur gick det här? fick du till det?

är samma sak på min buss, att man måste ha tändningen på för att köra värmaren...
som det är nu finns det ingen spänning på säkring 10 när tändningen är av, som jag fattar det så är det därifrån timern/vredet tar strömmen...

någon som har koll på hur det ska vara kopplat?

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

16

ant skrev:

hur gick det här? fick du till det?

är samma sak på min buss, att man måste ha tändningen på för att köra värmaren...
som det är nu finns det ingen spänning på säkring 10 när tändningen är av, som jag fattar det så är det därifrån timern/vredet tar strömmen...

någon som har koll på hur det ska vara kopplat?

Jodå jag fick det att funka.
Som Fredrik mycket riktigt påpekade så var det felkopplat så att den fick ström bara med tändningen på. Letade reda på en kabelsnutt som hängde lös som var strömförande även med tändningen av, kopplade ihop och....voila!!  ICQ/ab
Tyvärr så har jag inte koll på säkringsnumret men om du letar på en säkring som har konstantström så borde du få lite värme snart  ICQ/ad

17

När man hade stor båt för många år sedan så körde man alltid ebern via termostat.
Har en termostat liggandes men den har ingen avstängningsknapp och är markerad i Fahrenheit men det står made in germany på den.
Vet att min hade svårt att starta då det var lite sämre drag i batteriet fick då tipset att sätta ett relä till glödstiftet och då blev den väldigt driftsäker.
Kan ju varit för att den satt väldigt långt från batteriet och ev förluster i kablage osv.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

18

nu funkar det... vred upp timern för lite när jag testade igår ICQ/ad
lite nya soppaslangar så ska vi se om det blir nån fart på värmen  ICQ/ag

förresten hur ska avgasröret gå/ se ut... mitt är borta, slutar efter slangen som går igenom balken...

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

19

Bilder!!

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld