Halloj där, eftersom jag numer besöker forumet väldigt sällan, ska jag göra mitt bästa för att "komma ihåg" att titta in här nu när jag ställer en fråga till er. Jag har under en tid försökt lösa problemet själv, men känner nu att jag måste rådfråga er.
Det är nämligen så att jag har alltid haft problem med styrningen på min buss (1969). När jag köpte den var ena styrstaget krökt troligen har man kört på något en gång i tiden, alla tre stagen är nu bytta. Dock finns fortfarande fenomenet att den drar rätt mycket åt höger kvar. Hur jag än ställer "toe in/out" så drar den åt höger och jag börjar misstänka att det inte har ngt med just den hjulvinkeln att göra, utan att det kanske är en caster/camber-fråga? Jag upplever det även som att det krävs mer kraft att styra åt vänster än åt höger.
Båda stagen är ju justerbara hos en bay, fast man har löst det på olika sätt av ngn anledning som jag inte förstår. Det högra måste man lossa för att justera, man vrider alltså hela staget, eller den yttre p-ändan beroende på var man lossar staget, medan det vänstra justeras genom att man helt sonika lossar på de klämmor som låser justeringen på vanligt vis. Jag har prövat att justera åt båda håll, på båda stagen och får inte riktigt till det. Varför ser stagen olika ut?
Hur uppkommer egentligen fenomenet att bilen "svänger av sig självt"?
Jag kan tillfoga att framdäcken har blivit väldigt slitna pga felaktig hjulinställning (förra året), så det finns en viss misstanke om att det något mindre slitna hjulet kan påverka situationen också´, eller är det långsökt?
Bussen är ännu originalhög och jag har ingen misstanke om ngn brusten fjäder, den ser rak ut och fjädrar lika mycket i alla situationer.
Tacksam för funderingar och inflikningar!