1

Halloj där, eftersom jag numer besöker forumet väldigt sällan, ska jag göra mitt bästa för att "komma ihåg" att titta in här nu när jag ställer en fråga till er. Jag har under en tid försökt lösa problemet själv, men känner nu att jag måste rådfråga er.

Det är nämligen så att jag har alltid haft problem med styrningen på min buss (1969). När jag köpte den var ena styrstaget krökt troligen har man kört på något en gång i tiden, alla tre stagen är nu bytta. Dock finns fortfarande fenomenet att den drar rätt mycket åt höger kvar. Hur jag än ställer "toe in/out" så drar den åt höger och jag börjar misstänka att det inte har ngt med just den hjulvinkeln att göra, utan att det kanske är en caster/camber-fråga? Jag upplever det även som att det krävs mer kraft att styra åt vänster än åt höger.

Båda stagen är ju justerbara hos en bay, fast man har löst det på olika sätt av ngn anledning som jag inte förstår. Det högra måste man lossa för att justera, man vrider alltså hela staget, eller den yttre p-ändan beroende på var man lossar staget, medan det vänstra justeras genom att man helt sonika lossar på de klämmor som låser justeringen på vanligt vis. Jag har prövat att justera åt båda håll, på båda stagen och får inte riktigt till det. Varför ser stagen olika ut?

Hur uppkommer egentligen fenomenet att bilen "svänger av sig självt"?

Jag kan tillfoga att framdäcken har blivit väldigt slitna pga felaktig hjulinställning (förra året), så det finns en viss misstanke om att det något mindre slitna hjulet kan påverka situationen också´, eller är det långsökt?

Bussen är ännu originalhög och jag har ingen misstanke om ngn brusten fjäder, den ser rak ut och fjädrar lika mycket i alla situationer.

Tacksam för funderingar och inflikningar!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

På en Bay har du ju ett excentriskt borrat hål i en "justeringsmutter" för cambern på ena kulbulten (minns inte om det är uppe eller nere just nu)....
Står dessa någorlunda lika?
Om inte, lossa muttern som håller kulbulten där justeringen sitter något och vrid dem så de står lika på bägge sidorna så har du i alla fall en grundinställning.
Att du sedan drar fast muttern som håller kulbulten och samtidigt låser justeringen (konisk) tar jag för givet.  ICQ/ab

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

3

Vad kan en hjulinställning kosta hos en firma? knappast mycket mer än ett nytt däck, det borde va ekonomi i att lämna in den.Plus att du får en riktigt trevlig buss att köra ICQ/ab

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

4

Reine: Jo jag har funderat på camberjusteringen och har väl en grundläggande känsla för att Inställningen för varje hjulvinkel bör var liknande på de båda sidorna, men jag försöker förstå mekanismen bakom det hela, för att förstå vad det är som gör bussen att dra åt höger. Camberjusteringen ska sitta på över kulbulten och jag kan alltid konsultera verkstadshandboken i hur man gör (har inte tänkt på det, varit fokuserad på vad det är som ger dragningstendensen och eftersom höger styrstag varit krökt har jag hela tiden trott att det varit boven i dramat).

Hjoggis: Klokt resonemang, jag har faktiskt tänkt göra detta om jag skulle ge mig på att svetsa i sänksatser inför nästa säsong. Då åker även andra hjul på och därmed nya däck som jag inte vill slita fel. Men det är ju en fyrtio år gammal vagn, med en måhända enkel framvagn, men "kan" alla hjulinställare dessa bilar? Jag ska forska vidare i ämnet

5

Jag tror mer på camber/caster-relaterat än toe in när den drar åt något håll, troligen camber. Den brukar gå att kolla med hjälp av ett vattenpass mot hjulsidan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Intressant, ja toe in har jag ju experimenterat med redan. Tror jag lämnar in den för en mer korrekt hjulinställning till våren om det behövs. Ska såklart undersöka saken själv först, för att ha mer kött på benen om man skulle lämna in den. Åker nog bara ngn vecka till nu, det är kallt på morgnarna trots värmekammarvärme.  ICQ/ab

7

Lösningen heter mössa o handskar...så lätt ger du väl dig inte... ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..