Jaha, min oval tog jag ut från vinterförvaring och åkte ganska direkt till besiktning (pga körförbud), jag tyckte den gick lite ryckigt (hoppiga starter) på väg dit och det kändes mer som motorn rörde sig än som vanliga för litet slack på kopplingswirehöljet...
Jag såg på besiktningen att främre fästet såg väldigt trött ut, men valde att stå tyst och sen åka hem och parkera (med blankt papper
)
Nu, efter en sommar utan körning hade jag fått hem grejjor för att byta främre fästet... Kunde konstatera att det verkar fått olja på sig och är som gelehallon och jag tror helt av. Så förutom byta fästet måste jag nog fixa nåt som läcker olja i lådan. Plus jag vill gärna plocka i motorn från en albinspruta jag har stående när jag ändå tar ut motorn... så detta är inget jobb man gör på 2-3 timmar tyvärr...
Min fundering är, jag har inte riktigt tiden att fixa detta nu. Tyvärr står mitt okörbara splitprojekt i det enda mekgarage jag har tillgång till, och jag har flera helger uppbokade med annat... vill inte ha bilen stående upppallad med motorn ur utomhus när hösten kommer...
Min vinterförvaring är ca 6 mil bort. Om man kör försiktigt, kan jag köra bilen ToR till vinterförvaringen och ta detta nästa sommar?
Jag hade en fundering att dra runt en spännrem kring låda och plattans rör, för att göra att den inte ligger på på växelförararen för mycket...
Nån som kört med fästet av och vet vad "worst case" är?
På senare årsmodellers fästen är det ju en "pigg" som går in i fästet och gör att det troligen går att köra säkert hur kass fästet än är?!?
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
(dom bakre är också av ska nog fixa det vid tillfälle, men då sliter jag väl av den efter man skrapat i ljudämparen ordentligt dvs efter 4m
)