1

Jaha, min oval tog jag ut från vinterförvaring och åkte ganska direkt till besiktning (pga körförbud), jag tyckte den gick lite ryckigt (hoppiga starter) på väg dit och det kändes mer som motorn rörde sig än som vanliga för litet slack på kopplingswirehöljet...
Jag såg på besiktningen att främre fästet såg väldigt trött ut, men valde att stå tyst och sen åka hem och parkera (med blankt papper ICQ/ag )

Nu, efter en sommar utan körning hade jag fått hem grejjor för att byta främre fästet... Kunde konstatera att det verkar fått olja på sig och är som gelehallon och jag tror helt av. Så förutom byta fästet måste jag nog fixa nåt som läcker olja i lådan. Plus jag vill gärna plocka i motorn från en albinspruta jag har stående när jag ändå tar ut motorn... så detta är inget jobb man gör på 2-3 timmar tyvärr...

Min fundering är, jag har inte riktigt tiden att fixa detta nu. Tyvärr står mitt okörbara splitprojekt i det enda mekgarage jag har tillgång till, och jag har flera helger uppbokade med annat... vill inte ha bilen stående upppallad med motorn ur utomhus när hösten kommer...
Min vinterförvaring är ca 6 mil bort. Om man kör försiktigt, kan jag köra bilen ToR till vinterförvaringen och ta detta nästa sommar?

Jag hade en fundering att dra runt en spännrem kring låda och plattans rör, för att göra att den inte ligger på på växelförararen för mycket...

Nån som kört med fästet av och vet vad "worst case" är?

På senare årsmodellers fästen är det ju en "pigg" som går in i fästet och gör att det troligen går att köra säkert hur kass fästet än är?!?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

Ja växlarna hoppar ur och den känns vinglig i rondeller och det skramlar en hel del och kopplingen blir ryckig samt att den gasar till då och då, på min -65a då drog jag i 2 m8or efter 3mil och har kört så ca 3000 mil ICQ/ad (dom bakre är också av ska nog fixa det vid tillfälle, men då sliter jag väl av den efter man skrapat i ljudämparen ordentligt dvs efter 4m Default/lol )

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Vaddå drog i M8or? Du stadgade altså upp främre fästet på nåt enkelt sätt???

Sitter din motor helt lös, altså ligger den bara på sin plats utan ett enda helt fäste?

4

Jag borrade hål igenom fästet (alltså plåt gummi plåt)och skruv med nylockmutter X2
Nja den sitter ju fast i det främre och den kommer inte i sidled i dom bakre, jag har bara kört 50-60mil med dom av, hem från strängnäs och fram och tillbaka till tierp ICQ/ae

5

gjorde du detta medan fästet satt kvar i bilen? jag får för mig det är ganska tajt där? Ska man ändå ur med motorn så kan jag ju sätta i ett nytt fäste...

Finns nån annan bra ide att göra en temporärfix?

Tyvärr har jag långt till bilen så kan inte bara krypa under och kolla...

hur de bakre mår vet jag inte, men en snabbfix på <1h kan det vara värt att säkra att nåt händer när jag kör till vintervilan...

6

Ja på min 65a gick det, annars hade jag bytt Default/hmm

Inte vad jag vet iaf

7

Borrade du i fästet liggane under bilen?

8

Japp ICQ/ab

9 Senaste redigerad av johan_l (2013-08-29 21:09:24)

Kom du åt på vettigt sätt, antar man borrar bakifrån för bakom plattan måste det ju vara jättetrångt - kommer man ens åt baksidan???
http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/mqjU-K1X0Ts-j2jbolWdwlg.jpg
http://i.ebayimg.com/t/VW-TYPE-1-3-BUG-GHIA-FRONT-TRANSMISSION-MOUNT-1961-1965-/00/s/MzAwWDQwMA==/$(KGrHqF,!rEFC14yLVlZBQ9z-Eu5Qg~~60_12.JPG

frågan är, hade du ett sånt fäste med en pigg in i det motsatta...

typ

http://www.joetlc.com/images/311301265B%20.jpg

det fästet skulle jag inte va ett dugg orolig att bara fortsätta köra med...

jag har säkert den äldre med två plåtplattor med bara gummi imellan... typ
http://www.justkampers.com/media/catalog/product/cache/1/image/600x/5efe8a34d5bcaff3d2fb65b505e2a616/J/1/J14196-0_2.jpg

lossar den så sitter ju lådan helt lös i framkant, bara fäst genom att växelföraren sticker i i karossen...

Kanske kan man trixa in en sån här platta utan problem? Enklare än borra?!?
https://www.mofoco.com/item_images/empi_9528_vw_front_solid_transmission_mount_trans.JPG
http://www.mofoco.com/item/EMPI_9528_VW … 520/p10m41

10

Nu spånar jag fritt, om man lossar fästet lär det inte gå att dra ut, men om man bara kunde sticka in typ en plåt eller ett spännband med hål i, bakom muttrarna som går in i plattan, och sen mellan noskonen och fästet så borde det hålla i lådan från att lossa helt?!?

Typ som metallfästet ovan fast det går ju inte för lådan har ju förstärkningsribbor... och går inte skjuta in en plåt med hål i under heller...

nåt som tar ~30 minuter att fixa, men som säkrar upp det litegranna...

11

Mitt ser ut så här och det var ju inget probem, det har pigg men den har separerat på andra sidan så det satt helt löst Default/hmm

Ja en plåt imellan låda och gummi skulle funka helt klart, skulle nog funka med ståltråd med när du inte ska så långt.

Post's attachments

DSC00757.jpg, 74.59 kb, 519 x 389
DSC00757.jpg 74.59 kb, 130 downloads since 2013-08-30 

DSC00758.jpg, 52.13 kb, 519 x 389
DSC00758.jpg 52.13 kb, 126 downloads since 2013-08-30 

12

Blev ett 29kr spännband från biltema, bakom fästet i plattan, runt lådan ett varv, så kring ramens rör och sen spänna... Inte helt 100 men bilen går att köra med utan att det känns som hela lådan ska lossna och hjulhopp vid start... Efter en kort provtur fick jag efterspänna lite, så man får väl hålla koll... Men till vinterförvaringen ska det nog funka... Men till nästa besök på SBP så bör det nog åtgärdas.  ICQ/ad

Men kan vara ett tips om någon får detta problemet "på väg", så är spännband sannolikt en fix att komma hem, även från en längre resa...

13

ICQ/ag