1

Hej är rookie, har bytt till mig en Grant ratt som tidigare satt i en bubbla av samma år (1973). Nu till problemet... Får inte igång tutan. Allt sitter kanon, har en rattnav tillhörande som jag fick med för att allt ska sitta så fint. Fick med en bricka där man kan sätta fast kabeln från tutknappen (på tutknappen finns 2 poler men bara en sladd, för jord va?) denna bricka i vilken ordning placerar jag den? Ser inte ut att sitta som den ska någonstans.. Tutan ylar inte av att bara fästas i någon av skruvarna.
Tutan funkade med originalratten så Inge fel där.

Naven
http://dalhems.com/Product.aspx?guid=bf … f700b497c3
Ratten
http://www.grantproducts.com/products/view/155/

Någon erfaren?

1303 s -73

2

Rattstången är pluspol..

S

3

Sten vW skrev:

Rattstången är pluspol..

S

Tack för svar! Okej men vart brukar man fästa jorden?

1303 s -73

4

Jordflätan sitter väl på hardyskivan nere vid styrsnäckan. (OM det är samma som de äldre bubblorna dvs..)

5

Tar du och nuddar sladden som kommer ur centrum på den ihåliga rattstången emot rattstången så tutar det!

Koppla ihopet så att knappen gör samma kortis så....

S

6

pät skrev:

Jordflätan sitter väl på hardyskivan nere vid styrsnäckan. (OM det är samma som de äldre bubblorna dvs..)

Awright, går det att få fram en bild tror du? Lyckas inte googla fram något.. Om någon med mer google-expertis lyckas

1303 s -73

7

Sten vW skrev:

Rattstången är pluspol..

S

Nej!

Tutan matas med plus på ena kabeln och den andra går upp genom rattstången och när man aktiverar tutan så jordas den genom rattstången och över till chassiet via flätat vid hardyskivan i förekommande fall.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Sten vW skrev:

Tar du och nuddar sladden som kommer ur centrum på den ihåliga rattstången emot rattstången så tutar det!

Koppla ihopet så att knappen gör samma kortis så....

S

Kommer ingen sladd från centrum tyvärr, just där jag behöver hjälp. Har bara en sladd från tutknappen.

1303 s -73

9

Svwerker, tvärtom alltså, my bad!

Soderblom, Om du inte hade någon sladd från rattstångscentrum förstår jag inte hur den fungerade med originalratten "Tutan funkade med originalratten så Inge fel där."

Iofs så bygger en del på antagandet att tutan fungerar pss som på äldre bubblor (det som jag pysslat med), 1973 har jag inte ens sett på bild...

Om nu den gamla ratten o tutan fungerar så föreslår jag att du listar ut varför/hur den fungerar, dvs vad i ratteriet man skall koppla ihop för att det skall tuta..

...sedan så bör väl tändningen vara på för att tutan skall kunna funka....

S

10

Här finns info om hur tutan är kopplad för olika årsmodeller:

http://www.thebugshop.org/bsfqhorn.htm

11

A-Ha, Good man Henrik!

"A copper pick-up ring was mounted to the base of the steering wheel and a copper plate mounted to the turn signal switch applied tension against this slip ring allowing the current to pass through"

Samt:

"
Column tube voltage state: Grounded
Steering shaft voltage state: Hot
"

Denna koppling gör att det inte syns några sladdar!

Tyvärr så verkar det då som om att en eventuell eftermarknads navcentrum behöver förses med "A copper pick-up ring was mounted to the base of the steering wheel", en sådan går nog att tillverka o montera men tar nog lång tid o är pyssligt.

Jag skulle nog undersöka om originalrattcentrum går att modifiera för att ta eftermarknadskringlan

eller bygga om hela tut-elen till så att man får en jordsladd i rattstångscentrum, detta senare förutsatt att den har ett genomgående hål såsom de föregående modellerna...

S

12

OM jag minns rätt så får man skruva bort den ledande delen från originalratten och flytta över den till eftermarknadsratten.

Om jag hade en ratt där tutan inte fungerar fast den gjort det med en annan ratt så hade jag tagit bort den icke fungerande och jämfört med den fungerande. Men det är ju jag det.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Jag är mest glad åt att problemet inte är mitt, men det är bara jag det ICQ/ad

S