26

Svwerker skrev:
pät skrev:

Fast hoppet mellan original 59-låda och en -67 (eller senare) låda är ju helt klart märkbart måste jag få säga. Men många kloka ord från MH. :-)

Det där beror ju helt på vilken -67 och senare du tar, finns med både 4,125 (15-1600) och 4,375 (12-1300) men det har du kanske redan räknat ut med hjälp av MH's föreläsning.   ICQ/ab

Självfallet syftar jag ju på den som är annorlunda, dvs 4.125. Vad är det för vits att jämföra två med samma utväxling... ;-)

27

MH skrev:

Förstår att du inte vill göra mer än nödvändigt.
#1 3,785 är inte allt, utan en bonus(för att kuggarna är kraftigare än den tidigare 3,800). Allt beror sedan på vad du vill ha din bil/vxl. till.
Men JA, "73:a-vxl.", som satt i 1303S är en IRS-vxl. och den har R/P 3,875, och det var det som jag uppfattade var ditt primära mål(?)
Är det en sådan du har?
Vad är det för märkning på vxl.(AT XX YY Z)?
Och viktigast av allt: är vxl. 2-gavlad(finns både med en(1) och 2 gavlar/lock för diffen)?

Låt oss ta det från början:
Augusti -72 kom 1303S, som lanserades med en vxl. med R/P 3,875(8:31, Gleason eller Klinkelnberg(mycket sällsynt)). Under hösten -72 genomgår vxl. inte mindre än 4 ändringar. I december är vxl. "fullutvecklad": R/P 3,875, #1 3,785 och tillhörande grövre huvudaxel(innebärande nytt mellanhus och d:o lager), annan backdrevsaxel och backdrev("bronsklykan" har försvunnit och ersatts med "hajtand" och d:o drev(obs! både lilla- och stora backdrevet(=slidern för #1) ändras), +lite annat "smått och gott"...(växelväljaren/slidern och hubb för #3/#4 och d:o infästning av synk.koner på tillhörande drev, ...). Märkningen; AT XX YY Z talar om när vxl. är producerad(dag/månad/år(år med en(1) siffra)).
Värt att notera är att de första "73:a-vxl."(aug. -72)" INTE har #1 3,785 (kom i okt. eller nov.(?), minnet sviker mig).
Till detta skall läggas att VW inser att man kan förenkla tillverkning av IRS-vxl. genom att gjuta vxl.huset med en(1) gavel.
Min gissning/erfarenhet är att VW upphör/har gjort slut på 2-gavlade hus för IRS-bruk april/maj -73.
Detta ger ett spann på 3-4 månader som AT.vxl. är (mest) intressant(att användas för ombyggnad till sving/pendel-vxl.).
Samtidigt lanserar VW en enklare, billigare bil: 1300S, som har pendel vxl.(märkt AS), och den har R/P 3,875. Bilen såldes dock inte speciellt mycket i Sverige(läs: sällsynt).

Om du nu har rätt vxl. är det "bara" att bygga om växellådan till sving/pendel.
Nästa steg är att hitta drivaxlar/bromsar. Korta axlar(-66) är svårare att få tag på men ger ett bättre/snyggare ET på fälgarna(min syn).


Ska kika på lådan imorgon får vi se vad det är. Köpte ju motorn och fick typ låda med komplett bakvagn med, så jag tänkte om den passar utan större modifikation. Men du skriver om det är rätt låda, är det "bara" att flytta över drivaxlarna från äldre låda? Karossfästen och så då?
Är en hel djungel med utväxlingar:p

28

Finns det någon sida där man kan läsa av växellåds nummret för att se vad för typ av låda det är?

29

Det er mye informasjon og lenker her :

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,16477.0.html

ICQ/ab

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

30

Hmm..  "det är mycket nu".
Skall vi hålla oss till utväxlingarna först, och lösa de praktiska problemen( bl.a. anpassning till installation) sen?
Om vi inte reder ut vad du "har" och "vill ha", så är det väl ingen större vits att fundera på HUR du skall installera, eller?
Hur var det nu: vad har du för vxl./däck, och vad har polaren?
Om du ger mig de uppgifterna O1zzon, så kan vi väl börja där(?).

31

MH skrev:

Hmm..  "det är mycket nu".
Skall vi hålla oss till utväxlingarna först, och lösa de praktiska problemen( bl.a. anpassning till installation) sen?
Om vi inte reder ut vad du "har" och "vill ha", så är det väl ingen större vits att fundera på HUR du skall installera, eller?
Hur var det nu: vad har du för vxl./däck, och vad har polaren?
Om du ger mig de uppgifterna O1zzon, så kan vi väl börja där(?).

okej då raddar jag upp det jag har här! ICQ/ab
växellåda irs med nr A109 10 2
däck 205/60-15

Lådan som sitter i nu är nog original 58 med en 1200 motor har inte kollat växellådsnummret tyvärr.
Det jag är ute efter är att montera 1600dp motorn som jag har liggandes, också vill jag gärna få ner varvet på högsta växeln så den blir lite mera landsvägs duglig, men utan allt för större ingrepp med låda, vill inte börja svetsa in irs fästen osv i karossen..
MVH

32

Ja då är det väl helt enkelt en 4.125-låda du har som val, skulle jag gissa på? Men hur den nu fortfarande ger högre varv än 4.375-lådan är en gåta för mig..

33

O1zzon, nu börjar vi komma en bit på vägen.
Du får bara för formen sak gå ut och kolla på IRS-vxl. att det står: AT 09 10 2, och om den är 2-gavlad(?). Använd något att skarpa eller slipa med (det står förmodligen inte 1 utan T, 09 10 2 betyder att vxl. är från 9 okt. -72)
Har läst på och kan tyvärr meddela att du har INTE den grova huvudaxeln(#1 3,785), den kom först 2 nov. -72. Du har en #1 med 3,800, den "klena" axeln.  Men den har R/P 3,875 (om det nu står AT), vilket är bra. Klen- eller grov axel spelar ingen roll för dig, som jag utgår från, inte skall göra "rivstarter", med slicks(?)
Jag skulle bra gärna vilja veta vad det står på originalvxl., bara för att var säker när det nu snart börjar räknas utväxlingar.

34 Senaste redigerad av O1zzon (2013-08-19 20:01:24)

MH skrev:

O1zzon, nu börjar vi komma en bit på vägen.
Du får bara för formen sak gå ut och kolla på IRS-vxl. att det står: AT 09 10 2, och om den är 2-gavlad(?). Använd något att skarpa eller slipa med (det står förmodligen inte 1 utan T, 09 10 2 betyder att vxl. är från 9 okt. -72)
Har läst på och kan tyvärr meddela att du har INTE den grova huvudaxeln(#1 3,785), den kom först 2 nov. -72. Du har en #1 med 3,800, den "klena" axeln.  Men den har R/P 3,875 (om det nu står AT), vilket är bra. Klen- eller grov axel spelar ingen roll för dig, som jag utgår från, inte skall göra "rivstarter", med slicks(?)
Jag skulle bra gärna vilja veta vad det står på originalvxl., bara för att var säker när det nu snart börjar räknas utväxlingar.


Det stämmer som du säger att det står AT på lådan, Hur ser jag om den är 2-gavlad? slänger upp några bilder på den så får ni kika.
Precis det blir nog dåligt med rivstarter med slicks för min del ICQ/ae
Kan kolla på lådan i bilen imorgon då den står upphissad för tillfället.

http://forumbilder.se/CF7A0/img-0308.JPG

http://forumbilder.se/CF7A0/img-0307.JPG

http://forumbilder.se/CF7A0/img-0306.JPG

http://forumbilder.se/CF7A0/img-0305.JPG

35

Den lådan är enkelgavlad. Jämför höger och vänster sida av diffhuset så ser du skillnaden.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

36

Svwerker skrev:

Den lådan är enkelgavlad. Jämför höger och vänster sida av diffhuset så ser du skillnaden.


Okej va som jag trodde då..

37

O1zzon: har du kollat vad du har för vxl. i din bil?

Om vi antar att du har en original vxl. (54-60) så får du följande varvtal:
R/P 4,375, #4 0,821, 155-15 (orig.däck, rullomkr. 1922) => 3425 rpm vid 110 km/h
R/P 4,375, #4 0,821, 205/65-15 (1973) => 3340 rpm vid 110 km/h
R/P 4,375, #4 0,821, 225/60-15 (1986) => 3320 rpm vid 110 km/h

Om du nu byter och sätter i en "IRS 73-":
R/P 3,875, #4 0,931, 205/65-15 (1973) => 3350 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,931, 225/60-15 (1986) => 3330 rpm vid 110 km/h

Inte så spännande(?), MEN det finns möjligheter, (för den som gillar låga varvtal):
R/P 3,875, #4 0,889, 205/65-15 (1973) => 3200 rpm vid 110km/h
R/P 3,875, #4 0,821, 205/65-15 (1973) => 2950 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,821, 225/60-15 (1986) => 2940 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,793, 205/65-15 (1973) => 2800 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,759, 205/65-15 (1973) => 2730 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,759, 225/60-15 (1986) => 2710 rpm vid 110 km/h

Sen är det BARA att få till det med övriga växlar....

Själv kör jag:
R/P 3,875, #5 0,926, 225/60-15 (1986) => 3310 rpm vid 110 km/h , och tycker det är kanon(när man passerar 220km/h(6620rpm) och effekten kommer)!

38

MH skrev:

O1zzon: har du kollat vad du har för vxl. i din bil?

Om vi antar att du har en original vxl. (54-60) så får du följande varvtal:
R/P 4,375, #4 0,821, 155-15 (orig.däck, rullomkr. 1922) => 3425 rpm vid 110 km/h
R/P 4,375, #4 0,821, 205/65-15 (1973) => 3340 rpm vid 110 km/h
R/P 4,375, #4 0,821, 225/60-15 (1986) => 3320 rpm vid 110 km/h

Om du nu byter och sätter i en "IRS 73-":
R/P 3,875, #4 0,931, 205/65-15 (1973) => 3350 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,931, 225/60-15 (1986) => 3330 rpm vid 110 km/h

Inte så spännande(?), MEN det finns möjligheter, (för den som gillar låga varvtal):
R/P 3,875, #4 0,889, 205/65-15 (1973) => 3200 rpm vid 110km/h
R/P 3,875, #4 0,821, 205/65-15 (1973) => 2950 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,821, 225/60-15 (1986) => 2940 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,793, 205/65-15 (1973) => 2800 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,759, 205/65-15 (1973) => 2730 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,759, 225/60-15 (1986) => 2710 rpm vid 110 km/h

Sen är det BARA att få till det med övriga växlar....

Själv kör jag:
R/P 3,875, #5 0,926, 225/60-15 (1986) => 3310 rpm vid 110 km/h , och tycker det är kanon(när man passerar 220km/h(6620rpm) och effekten kommer)!

Har inte kollat min låda än... Har varit borta i helgen. Det ända rätta verkar alltså att stoppa i en irs låda om jag fattat rätt? Och det är ju inte bara att bulta dit?