O1zzon: har du kollat vad du har för vxl. i din bil?
Om vi antar att du har en original vxl. (54-60) så får du följande varvtal:
R/P 4,375, #4 0,821, 155-15 (orig.däck, rullomkr. 1922) => 3425 rpm vid 110 km/h
R/P 4,375, #4 0,821, 205/65-15 (1973) => 3340 rpm vid 110 km/h
R/P 4,375, #4 0,821, 225/60-15 (1986) => 3320 rpm vid 110 km/h
Om du nu byter och sätter i en "IRS 73-":
R/P 3,875, #4 0,931, 205/65-15 (1973) => 3350 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,931, 225/60-15 (1986) => 3330 rpm vid 110 km/h
Inte så spännande(?), MEN det finns möjligheter, (för den som gillar låga varvtal):
R/P 3,875, #4 0,889, 205/65-15 (1973) => 3200 rpm vid 110km/h
R/P 3,875, #4 0,821, 205/65-15 (1973) => 2950 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,821, 225/60-15 (1986) => 2940 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,793, 205/65-15 (1973) => 2800 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,759, 205/65-15 (1973) => 2730 rpm vid 110 km/h
R/P 3,875, #4 0,759, 225/60-15 (1986) => 2710 rpm vid 110 km/h
Sen är det BARA att få till det med övriga växlar....
Själv kör jag:
R/P 3,875, #5 0,926, 225/60-15 (1986) => 3310 rpm vid 110 km/h , och tycker det är kanon(när man passerar 220km/h(6620rpm) och effekten kommer)!