Fyra 17" fälgar...
Det var så det hela började. Hade en mattsvart Vento 1,9TDI på blocket med coilover och 17" fälgar. Hade använt den som reservbil men den hade mest blivit stående på sista tiden så jag bestämde mig för att sälja den.
Fick ett meddelande från en vän till mig som undrade om jag var intresserad av att sälja min 17":are till honom. Sa nej då jag trodde att Venton skulle bli lättare att sälja med fälgarna.
Då jag fick en spekulant som redan hade 15" Stance fälgar så var han måttligt imponerad av mina 17"are.. tror han lyckades nämna både nått om 80:tals styling och nått om att det vara ute!
Bilen gillade han iaf. Mattsvart var rätt färg och rosten som fanns både här och där var tydligen bara ett plus.. Här var man tydligen inne utan att man själv visste om det! Att bilen blev dynglåg med coilovers gillade han också. Så han slantade upp för bilen spände på sig njurbältet och studsade iväg med bilen på ett par plåtfälgar.
Så nu stod jag med en liten summa slantar i ena handen och en uppsättning 17"are i andra.
Slog min polare en signal och frågade om han fortfarande ville ha fälgarna.
njaa. sa han. Har lite ont om pengar just nu.. Du vill inte ha en bagge?? Då min polare är bonde så funderade jag på vad jag skulle med en get till!?! Visade sig att han hade en 66:a Typ1 ståendes med endast lite "små pill" inför besikningen.
Sa att jag skulle fundera på det. Dagen efter gjorde jag ett besök hos poaren för att kolla på bubblan.
Visst fanns det lite att göra. Men jag tyckte ändå att den var värd att räddas. Så det blev affär och till min sons förtjusning släpade jag hem bilen.
Motorn som enligt utsago skulle vara en 1300 som gick bra visade sig inte vilja gå ordentligt.
Tänkte rengöra förgasaren för att se om jag kunde få bilen att gå bättre. Skruvade bort den och började plocka ner den i delar. För att beställa rätt renoverings sats så kollades namnet på förgasaren upp. Solex Pict3 hmm Det är ju en 1600 förgasare? kan det vara så att...
...Japp det var en 1600 AD motor. Monterade det nyligen rengjorda förgasaren och nu gick bilden helt plötsligt rätt bra!
Rev ur inredningen och insåg ganska snart att karosslyft skulle bli nödvändigt.
Vid närmare inspektion så visade det sig att den var väldigt dålig i golvet och gamla lagningar överallt som inte var bra alls.. Dörrarna gick ovanligt tungt att öppna detta skulle få sin förklaring senare.
Bestämde mig för att riva ner bilen totalt och börja om från 0...
Pallade upp bilen och påbörjade nedmonteringen.
Kröp in under bilen och jovisst... helsvetsat var det här! suck. Bara att ta fram rondellen och börja kapa. Efter många timmar under bilen.
Rost Rost och åter igen Rost... 


Hade en vision om en låg snabb och blank bubbla!
17" hjul och Soltak!
Någon ting åt det hållet fast med soltak.
Så jakten på börjades på ett soltak. Det visade sig vara lättare sagt än gjort att få tag på. Tilll slut hittade jag ett här på BW. Problemet var bara att det fortfarande satt kvar i org bilen. kopplade bilsläpet och nästan 60 mil senare så hade jag två Typ1:or. En 63:a soltak med helsvetsade skärmar uppkapat och rostigt golv och en 64 som slagit världsrekord i rost..
Fram med stora rondellen och kapade av taket.
Erkki (Finnfischer) kom förbi och kollade på mitt projekt och upptäckte några linjer som han tyckte så knepiga ut.
Visade sig att bilen jag hade fått tag på inte bara var super rostig. Den var knäckt i karrosen också! Vid närmre inspektion så hittades flera veck i bla taket och dropplister. Karrosen var helt enkelt död.
Fick lägga soltaket på hyllan och lyfta ut karossen och föra även den till återvinningen.
Då jag inte är den som ger mig vid mindre bakslag. Så jag på började sökandet efter en frisk kaross.
och undertiden skulle jag renovering av plattan.
[Har alltid gillat 356 Speedstern och länge tänkt på att göra ett bygge. Men det har varit för omständigt att importera karosser från USA eller UK. Dessutom till väldigt höga kostnader.
När jag då snubblade på en annons om Svensktillverkad kaross så väcktes planerna.
Men ska jag åka låg Speedster så kunde jag inte åka runt med 45gradig cambervinkel. IRS fick det bli.
Fick tag på en låda och bakvagn utanför Jönköping.
Man kan inte påstå annat än att det är komplett när tom hjulen följer med. 
Började med att avlägnsa allt som satt löst. såsom hjulen bromsar växelåda.
Nästa steg var att lossa själva IRS armarna. Detta visade sig vara lättare sagt än gjort då dom var bultade med en enorm 17mm Insex. Givetvis hade jag inte någon sådan hemma.
Tilverkade ett verktyg av hylsa och bult och mutter. Fick loss den vänstra armen men den högra gick inte att rubba.
fick lugna mig till nästa dag och köpa en hylsa på lokala bildelspecialisten. Med rätt verktyg var bulten snart borta. Borrade ur hylsorna ur lagret på armarn så att jag kunde tillverka mig en jigg. Den måste jag ha för att kunna svetsa dit mina nya fästen för armarna med rätt vinkel på min 66:a platta.
Jiggen svetsades sedan på platta som jag bultat på i änden på torsionsröret














