1 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-08-11 01:22:30)

Fyra 17" fälgar...

http://forumbilder.se/CF6GC/img-1590.jpg

Det var så det hela började. Hade en mattsvart Vento 1,9TDI på blocket med coilover och 17" fälgar. Hade använt den som reservbil men den hade mest blivit stående på sista tiden så jag bestämde mig för att sälja den.
Fick ett meddelande från en vän till mig som undrade om jag var intresserad av att sälja min 17":are till honom. Sa nej då jag trodde att Venton skulle bli lättare att sälja med fälgarna. 
Då jag fick en spekulant som redan hade 15" Stance fälgar så var han måttligt imponerad av mina 17"are.. tror han lyckades nämna både nått om 80:tals styling och nått om att det vara ute! 
Bilen gillade han iaf. Mattsvart var rätt färg och rosten som fanns både här och där var tydligen bara ett plus.. Här var man tydligen inne utan att man själv visste om det! Att bilen blev dynglåg med coilovers gillade han också. Så han slantade upp för bilen spände på sig njurbältet och studsade iväg med bilen på ett par plåtfälgar.


http://forumbilder.se/CF6GC/img-1591.JPG
Bilen på vinterpuckarna...

Så nu stod jag med en liten summa slantar i ena handen och en uppsättning 17"are i andra.
Slog min polare en signal och frågade om han fortfarande ville ha fälgarna.
njaa. sa han. Har lite ont om pengar just nu.. Du vill inte ha en bagge?? Då min polare är bonde så funderade jag på vad jag skulle med en get till!?! Visade sig att han hade en 66:a Typ1 ståendes med endast lite "små pill" inför besikningen.
Sa att jag skulle fundera på det. Dagen efter gjorde jag ett besök hos poaren för att kolla på bubblan.
Visst fanns det lite att göra. Men jag tyckte ändå att den var värd att räddas. Så det blev affär och till min sons förtjusning släpade jag hem bilen.

http://forumbilder.se/CF6GD/img-1825.jpg
http://forumbilder.se/CF6GC/img-1848.JPG
Objektet

Motorn som enligt utsago skulle vara en 1300 som gick bra visade sig inte vilja gå ordentligt.
Tänkte rengöra förgasaren för att se om jag kunde få bilen att gå bättre. Skruvade bort den och började plocka ner den i delar. För att beställa rätt renoverings sats så kollades namnet på förgasaren upp. Solex Pict3 hmm Det är ju en 1600 förgasare? kan det vara så att...

http://forumbilder.se/CF6GC/img-1843.JPG

...Japp det var en 1600 AD motor.  Monterade det nyligen rengjorda förgasaren och nu gick bilden helt plötsligt rätt bra!

Rev ur inredningen och insåg ganska snart att karosslyft skulle bli nödvändigt.
Vid närmare inspektion så visade det sig att den var väldigt dålig i golvet och gamla lagningar överallt som inte var bra alls.. Dörrarna gick ovanligt tungt att öppna detta skulle få sin förklaring senare.

Bestämde mig för att riva ner bilen totalt och börja om från 0...
Pallade upp bilen och påbörjade nedmonteringen.
http://forumbilder.se/CF6GE/img-2312.JPG
Kröp in under bilen och jovisst...  helsvetsat var det här! suck. Bara att ta fram rondellen och börja kapa. Efter många timmar under bilen.
http://forumbilder.se/CF6GD/img-2314.jpg

Rost Rost och åter igen Rost...
http://forumbilder.se/CF6GD/img-2315.jpg
http://forumbilder.se/CF6GD/img-2316.jpg
http://forumbilder.se/CF6GD/img-2326.jpg

Hade en vision om en låg snabb och blank bubbla!
17" hjul och Soltak!
http://forumbilder.se/CF6GD/img-2295.PNG
Någon ting åt det hållet fast med soltak.

Så jakten på börjades på ett soltak. Det visade sig vara lättare sagt än gjort att få tag på. Tilll slut hittade jag ett här på BW. Problemet var bara att det fortfarande satt kvar i org bilen. kopplade bilsläpet och nästan 60 mil senare så hade jag två Typ1:or. En 63:a soltak med helsvetsade skärmar uppkapat och rostigt golv och en 64 som slagit världsrekord i rost..

http://forumbilder.se/CF6GD/img-2281.JPG
http://forumbilder.se/CF6GD/img-2366.JPG

Fram med stora rondellen och kapade av taket.

Erkki (Finnfischer) kom förbi och kollade på mitt projekt och upptäckte några linjer som han tyckte så knepiga ut.
http://forumbilder.se/CF6GD/img-2336.JPG

Visade sig att bilen jag hade fått tag på inte bara var super rostig. Den var knäckt i karrosen också! Vid närmre inspektion så hittades flera veck i bla taket och dropplister. Karrosen var helt enkelt död.


http://forumbilder.se/CF6GD/img-2364.JPG

Fick lägga soltaket på hyllan och lyfta ut karossen och föra även den till återvinningen.

http://forumbilder.se/CF6GD/img-2369.JPG

Då jag inte är den som ger mig vid mindre bakslag. Så jag på började sökandet efter en frisk kaross.
och undertiden skulle jag renovering av plattan.

[Har alltid gillat 356 Speedstern och länge tänkt på att göra ett bygge. Men det har varit för omständigt att importera karosser från USA eller UK. Dessutom till väldigt höga kostnader.
När jag då snubblade på en annons om Svensktillverkad kaross så väcktes planerna.

Men ska jag åka låg Speedster så kunde jag inte åka runt med 45gradig cambervinkel. IRS fick det bli.
Fick tag på en låda och bakvagn utanför Jönköping.

Man kan inte påstå annat än att det är komplett när tom hjulen följer med.
http://forumbilder.se/CF6GD/img-2380.jpg
Började med att avlägnsa allt som satt löst. såsom hjulen bromsar växelåda.
http://forumbilder.se/CF6GD/img-2383.JPG
Nästa steg var att lossa själva IRS armarna. Detta visade sig vara lättare sagt än gjort då dom var bultade med en enorm 17mm Insex. Givetvis hade jag inte någon sådan hemma.
Tilverkade ett verktyg av hylsa och bult och mutter. Fick loss den vänstra armen men den högra gick inte att rubba.
http://forumbilder.se/CF6GD/img-2381.jpg

fick lugna mig till nästa dag och köpa en hylsa på lokala bildelspecialisten. Med rätt verktyg var bulten snart borta. Borrade ur hylsorna ur lagret på armarn så att jag kunde tillverka mig en jigg. Den måste jag ha för att kunna svetsa dit mina nya fästen för armarna med rätt vinkel på min 66:a platta.

http://forumbilder.se/CF6GD/img-2391.jpg
http://forumbilder.se/CF6GE/img-2394.jpg

Jiggen svetsades sedan på platta som jag bultat på i änden på torsionsröret

http://forumbilder.se/CF6GE/img-2400.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...

2

Ahh en ny projekt tråd.. nice!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Ja jag lägger ju mig i alla andras trådar så då är det väl inte mer än rätt att jag lägger upp en tråd själv! Blir roligare så fort jag börjar bygga istället för bara riva.

Learning by experience is a great way to spend money...

4

Det var inte en tråd för tidigt.  ICQ/ag

stenis
orust

5 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-09-23 22:17:36)

Så gjorde jag någon timme garaget igen innan det slog helt stopp..
Upptäckte att rambalken är avrostad under napoleon hatten. Det i kombination svetslagningar på botten plåten under balken som inte finns att ersätta gör att jag överväger att skrota den här plattan och försöka få tag på en ny... ICQ/ac

http://forumbilder.se/CF6JS/1image.jpg


http://forumbilder.se/CF6JS/2image.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...

6

Köp ett nytt ramhuvud, det gjorde jag till min speedsterplatta.

7

SÅÅÅJA mer 356 byggen... Nån gång ska jag själv bygga en Default/smile

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

8

Har ett nytt ramhuvud och hatt. Problemet är att ramen i sig är rostig och dessutom är rambotten (som är välvd och x mönstrad för stabilitet) söndersvetsad och säljs ej lös...

Learning by experience is a great way to spend money...

9 Senaste redigerad av Marantz (2013-08-12 18:53:59)

Urk och fy, inte lätt det där.
Har letat underplåt men ej hittat, måste finnas kanske inte i Sweden då.  ICQ/ac
Det var en som mailade mig och frågade om jag var intresserad av en platta, ska jag kolla????
"vwdahls" heter han, 70 platta med motor/låda, Örebro.

10

Marantz skrev:

Urk och fy, inte lätt det där.
Har letat underplåt men ej hittat, måste finnas kanske inte i Sweden då.  ICQ/ac
Det var en som mailade mig och frågade om jag var intresserad av en platta, ska jag kolla????

Ja varför inte? Frågan är bara var i landet den är?
Kan åka en bit men västkusten kan nog vara lite långt ICQ/ad

Learning by experience is a great way to spend money...

11

uppis, kolla.

12

hej

är du fortfarande ute efter en platta ?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=20308

Bil parken : -[Typ 3 Fastback tl -66]- -[Mk 2 Golf 1.8 -92]-

13

vwdahls skrev:

hej

är du fortfarande ute efter en platta ?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=20308

Du har PM!

Learning by experience is a great way to spend money...

14 Senaste redigerad av Marantz (2013-08-15 22:02:11)

Hur går det med plattan?

15

Har hittat en ny platta som jag ska hämta ikväll! Rostfri.  ICQ/ag

Learning by experience is a great way to spend money...

16

Yessssss, då blir det Porsche ändå.   ICQ/ag
Själv väntar jag på spindlar, sen ska plattan ner på backen.  ICQ/ag

17

Då min gamla platta inte gick att rädda så har jag nu införskaffat en ny platta som jag hittade på blocket.
Plattan är av okänd årsmodell men jag tror att den är äldre så att det ev blir länkpinne framvagn på den. Den var renoverad någon gång under 80talet och sedan bort glömd på någon loge. Som tur var så hade man gjort ett bra jobb med blästring och målning så plattan är fortfarande 100% rostfri.
Dessutom verkar det vara org plåt i golvet. Iaf så är den betydligt tjockare än den plåt som jag skulle montera på min 66:platta.

http://forumbilder.se/CF73Q/img-2537.PNG

Lastad och redo för hemfärd.
http://forumbilder.se/CF73Q/img-2559.JPG

om någon guru vill ta reda på vilken årsmodell det är så är det här chassi nr http://forumbilder.se/CF73Q/img-2560.JPG

Learning by experience is a great way to spend money...

18 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-08-17 21:44:07)

Killen berättade att han hade ett par karosser han ville bli av med.. självklart blev man ju nyfiken!
Runt hörnet på logen stod...
http://forumbilder.se/CF73Q/img-2552.JPG

En ovalkaross som mött 80:talets stylingdöd.  Igenspacklade skärmar, fotsteg, passagerar dörr, (?) På förarsidan väntade en annan spännande styling variat.
http://forumbilder.se/CF73Q/img-2555.jpg

japp det är självmordsdörr på bilen..

Karrosen verkade faktiskt relativt kry i plåten men tyvärr var både bagagagehuv torpedvägg och motorlucka och del av tak totalt intryckta instrumet brädan givetvis slätspacklad. 

Brevid stod vad jag tror är en 68:a kaross som hade sett sina bästa dagar. Hittade iaf en kry stereolucka på den med kromlist som jag fick med på köpet. Default/smile
http://forumbilder.se/CF73Q/img-2557.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...

19

Då jag var i närheten av min polare i Ransta så åkte jag förbi där och snackade lite skit. Inlåst i hans loge står många roliga projekt bilar tillhörande Car_l En fin samlig med renoverings objekt som skulle hålla mig sysselsatt resten av min livstid iaf! Men med Car_l:s tempo så är dom nog snart rullande allihopa. Killen verkar ju ha energi som avkomman från en RedBull och Duracell kanin... ICQ/ag

Learning by experience is a great way to spend money...

20

Marantz skrev:

Yessssss, då blir det Porsche ändå.   ICQ/ag
Själv väntar jag på spindlar, sen ska plattan ner på backen.  ICQ/ag

Absolut. Porsche ska det bli! Men fick nog tyvärr lägga fram tidsplanen lite då min bruksbil rasade och reparationen verkar vilja äta upp hela budgeten för karossen + mer där till...  Så just nu vet jag inte om det blir kaross till hösten som planerat. Default/sad

Learning by experience is a great way to spend money...

21

ICQ/ac

22

Enligt listorna så borde plattan vara en tidig 65:a (tillverkad i Aug 64:a!) Sista året med länkpinneframvagn. Blir bra då jag hört att länkpinneframvagn inte blir "stumma" som kulbult kan bli när man sänker mkt. Default/smile

Learning by experience is a great way to spend money...

23

Jag har länkpinne på min -65:a. Tror kultbult kom på 66:orna.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

24

65 har länk Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

25

Rörde ihop åren. Bilar tillverkade i Aug 64 var av 65år modell. 65:or tillverkade tom Aug 65 har pinne. Sena 65:or har kulbult. (Vet ej om dom har 40hk motor och kallas för 66:or redan då? ) Men då min är tillverkad i Aug 64 så har den garanterat pinne.

Learning by experience is a great way to spend money...