1

Har en typ 1 -65 som har lite problem att få in tvåans växel då man växlar upp, när man växlar ner så brukar det inte vara något problem. Någon som kan peka mig i rätt riktning vad jag kan göra så jag slipper köra 1:an, 4:an brum brum 3:an, 4:an då jag skall ut och tokgasa med min bubbla ICQ/ab

Glücklich, aber pleite!

2

Ingen som har någon idé?

Glücklich, aber pleite!

3

Kolla växelrörets bussning under spaken och den bakre kopplingen som sitter under baksätet under luckan.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

4

Har du kollat så du har GL4 olja i lådan ????
Det låter som du har problem synkringarna

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Tack för tipsen! Bussningen under baksätet verkar glappa lite så jag tror jag börjar med det! Apropå olja i lådan så har jag ingen aning tänkte öppna upp pluggen och fylla på olja nästa gång jag hissar upp bilen  ICQ/ab

Glücklich, aber pleite!

6

Jag hade liknande problem för ett tag sen, då var spaken dåligt justerad

7

Lylloff skrev:

Jag hade liknande problem för ett tag sen, då var spaken dåligt justerad

Har också lite problem med 2an, hur justerar man spaken?

8

Det vanligaste problemet är att spaken plus kopplingen mellan låda och stång är slitna så när du går från ettan till tvåan dippar växelföraren ner och tar tag i backen vilket leder till att lådan tror att du tänker lägga i två växlar samtidigt så en spärrfunktion hoppar in och låser spaken. det kan också vara så att backspärrsbrickan under växelspaken är sliten så att du kan hamna i backen istället för tvåan. Sen kan det också vara så att du helt enkelt har en sliten gammal VW låda som gjort sitt och behöver renoveras.