Har en typ 1 -65 som har lite problem att få in tvåans växel då man växlar upp, när man växlar ner så brukar det inte vara något problem. Någon som kan peka mig i rätt riktning vad jag kan göra så jag slipper köra 1:an, 4:an brum brum 3:an, 4:an då jag skall ut och tokgasa med min bubbla 
Ingen som har någon idé?
Kolla växelrörets bussning under spaken och den bakre kopplingen som sitter under baksätet under luckan.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
Har du kollat så du har GL4 olja i lådan ????
Det låter som du har problem synkringarna
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack för tipsen! Bussningen under baksätet verkar glappa lite så jag tror jag börjar med det! Apropå olja i lådan så har jag ingen aning tänkte öppna upp pluggen och fylla på olja nästa gång jag hissar upp bilen 
Jag hade liknande problem för ett tag sen, då var spaken dåligt justerad
Jag hade liknande problem för ett tag sen, då var spaken dåligt justerad
Har också lite problem med 2an, hur justerar man spaken?
Det vanligaste problemet är att spaken plus kopplingen mellan låda och stång är slitna så när du går från ettan till tvåan dippar växelföraren ner och tar tag i backen vilket leder till att lådan tror att du tänker lägga i två växlar samtidigt så en spärrfunktion hoppar in och låser spaken. det kan också vara så att backspärrsbrickan under växelspaken är sliten så att du kan hamna i backen istället för tvåan. Sen kan det också vara så att du helt enkelt har en sliten gammal VW låda som gjort sitt och behöver renoveras.