1

Tjena!
Har en bubbla 64 men en 1200 motor... Och de är ju inte direkt de bästa klippet i den. Så de jag behöver hjälp med är att på ett bra sätt få i lite extra hk i motorn eller om det är bättre att köpa en större motor och pula lite med den, är ny innom vw området är trots allt bara 17 år. 
Jättetaksam för svar och vill lära mig så mycket som möjligt:)

23år ung, bomba med vw kunskap vill lära mig alla tipps o trix:) 
Haft en 64, 66, 62 nu har ja en 60 och 61

2

Att trimma en orenoverad motor är sällan lönt.
Industrimotorer går ju ofta att få för en billig slant och ofta lite körda och då kan man nog ge sig på en trimning

Ät gul snö, det kan vara öl.

3

En dubbelports 1600 maskin är ett bra utgångsobjekt.

DBRVW.SE

4

lowang skrev:

Att trimma en orenoverad motor är sällan lönt.
Industrimotorer går ju ofta att få för en billig slant och ofta lite körda och då kan man nog ge sig på en trimning

Vart kan man industri trimma? Är de på vanlig bilverkstad vilket ja tvekar på

5

Vanliga bilverkstäder kan på sin höjd byta olja så ska man lämna bort jobbet så ska man undvika dem. Bästa man kan göra är att läsa på mycket så att man kan göra det mesta själv.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Han menade givetvis att det finns motorer byggda för att driva industrimaskiner såsom vattenpumpar etc. De har ibland kort drifttid och är således ofta i lite bättre skick än motorer som suttit i bilar och gått långt i vått och torrt.

Ta en dubbelport 1600-motor att utgå ifrån. Sen är det bara budgeten som begränsar. Det mesta gör man bäst i att köpa nytt, men tex vev, stakar, kam, insug och förgasare kan man köpa begagnat.

Blocket bör ar-borras, men det går ändå.. men då måste man ha med i beräkningen att det kan rasa när som. Delar man det inte kan man köra med originalkam och utväxlade vippor (1,25:1 eller 1,4:1).
Men för att högre lyft ska ge något behöver man porta och plana topplocken. Detta bör man ha lite koll på om man ska göra det själv. Att lämna iväg dem för renovering och portning kostar mer än att köpa nya, tex los panchitos eller cb044.

cylindrar och kolvar är nog bäst att köpa nytt, annars får du hona cylindrar och sätta i överdimensonskolvar (alt bara ringar), men det lär inte bli billigare än att köpa ett slip-in 87mm kit från AA performance.

Avgassystem finns ju lite att välja på, men till en motor som denna funkar ett vanligt ormbo, alt 1½" merged extraktor.

förgasare kan du antingen ha weber eller dellorto, tex 36 eller 40.

Sen tillkommer en hel del kringutrustning som filter, länkage, bränsletrycksregulator, stötstänger, stötstångsrör, packningar, koppling, lamell, osv osv...

Billigt trim finns inte tyvärr..

7

tottis96 skrev:

Tjena!
Har en bubbla 64 men en 1200 motor... Och de är ju inte direkt de bästa klippet i den. Så de jag behöver hjälp med är att på ett bra sätt få i lite extra hk i motorn eller om det är bättre att köpa en större motor och pula lite med den, är ny innom vw området är trots allt bara 17 år. 
Jättetaksam för svar och vill lära mig så mycket som möjligt:)

Det lättaste sättet är att hänga i en 1600cc
om det inte räcker så så skall du ha en STOR säck med pengar ÖVER
För man måste renovera motor blocket innan man startar leka
sen är det bara att plöja in pengar i motorn  som brukar sluta med en prislapp på 25-40000kr på en sug motor
Jag vet att det är jätte mycket pengar men det finns INGEN ÖVRE Gräns om man vill ha det bra myckt HK
om du inte har tröttnat  så kan du läsa här om man kan göra med toppar som ett ex
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Tack så jätte mycket för all hjälp, får nog bli att köpa en 1600 motor. Men då kommer en följdfråga, vad är de de innebär att motorn är dubbelportad? Är de att de är dubbelt med avgasportar eller va är de ? Och hur kan man se att de är en dubbelportad? ICQ/ab

9 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-08-13 19:50:02)

Kolla med Olz här på forumet.
Han har byggt en 80hk motor från en 1600 utan att lägga en förmögenhet (nåja.) Och framför allt så så var han också helt grön på motorer när han började!
Annars har jag funnit att det finns ett otroligt kunnande här på forumet.
Bara att fråga på;)

Learning by experience is a great way to spend money...

10

Med dubbelport menas dubbla insugsportar i cylinderhuvudet. Lite förenklat fler portar mer luft/bränsle = mer effekt! Motorn bör heta 1600 AS eller 1600 AD då har du rätt motor. Dock är det lite mer komplicerat än att "bara" slänga in en 1600. I din bil. du har 6Volts elsystem. 1600 har 12V. Det innebär bl.a. Att din växellåda kommer att kräva viss modifiering för att få Svänghjulet att passa då det är större på 1600. Samt även startmotor bör bytas...

11

Fattigmansporsche skrev:

Med dubbelport menas dubbla insugsportar i cylinderhuvudet. Lite förenklat fler portar mer luft/bränsle = mer effekt! Motorn bör heta 1600 AS eller 1600 AD då har du rätt motor. Dock är det lite mer komplicerat än att "bara" slänga in en 1600. I din bil. du har 6Volts elsystem. 1600 har 12V. Det innebär bl.a. Att din växellåda kommer att kräva viss modifiering för att få Svänghjulet att passa då det är större på 1600. Samt även startmotor bör bytas...

Det med 12v behövs inte eftersom min är konventerad. Va är de som behövs göras med växellådan då? Och jag har fått för mig att 1600 ad är dubbelportad och 1600 as inte va det? Men jag kanske har helt fel:)

12

Både AS och AD är dubbelport.
Växellådan måste du slipa ur runt kanten för att svänghjulet ska gå fritt.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

13

Ika skrev:

Okej, men va är de egentligen som as eller ad står för då, undrar bara av nyfikenhet? ICQ/ab

14 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-08-14 08:41:56)

Nja frågan är vilken startmotor du har samt om din Vxl låda passar på svänghjulet på 1600motorn. Då det är större på 1600:an. Det är absolut inget omöjlig uppgift att slipa ur lådan. Ganska enkelt framförallt med tanke på att montera 1600 ger nästan en fördubbling effekten.

15

tottis96 skrev:
Ika skrev:

Okej, men va är de egentligen som as eller ad står för då, undrar bara av nyfikenhet? ICQ/ab

AD har likströmsgenerator och M10-skruvar till topparna och AS har växelströmsgenerator och M8, i princip.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Tänkte också bara köpa en 1600 å sätta i jag med, men de visar sig fort att de mesta prylarana är rätt slut som inte är renoverade eller nya... nu 20k+ kronor senare har jag en 1679'a som är rolig att köra Men långt från någon värsting. Fast med fräsha prylar så hoppas den håller ett tag. Iofs börjar man redan drömma om större maskin, balanserad motviktsvev mm mm, MEN innan de måste man nog fixa en biffigare låda. Ja du ser de spårar rätt lätt ur och pengarna rullar Default/smile

Då har jag ändå köpt mycket begagnat, fått hjälp gratis eller utfört arbetet själv så ska man lägga på maskinarbetskostnad om man inte har tillgång till grejer så ökar de med några tusen till skulle jag tro.

17

Kjøp ett big-bore-sett (83mm) til din 1200, hvis den er i god stand. Da får du 1385 ccm. Skal gi ca 25% effektøkning. Og ta ur toppene 1 mm eller 2 for høyere kompressjon.  Evt 1:1.25 vipper i tillegg.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

18

Förlåt att jag hoppar in i tråden, men detta med big bore kit till 1200 låter ju intressant är de någon som har erfarenhet av ett sådant? Jag har även hört något om ett kit med dubbla förgasare till enkelport 1200 motorer men kommer inte ihåg vad det hette, eller vart man fick tag i det. Åker själv industri 1200 och är sugen på några fler hk. ICQ/ag

Ordnung muss sein!
Typ1 64.
Early bay 71.

19

slow&low skrev:

Förlåt att jag hoppar in i tråden, men detta med big bore kit till 1200 låter ju intressant är de någon som har erfarenhet av ett sådant? Jag har även hört något om ett kit med dubbla förgasare till enkelport 1200 motorer men kommer inte ihåg vad det hette, eller vart man fick tag i det. Åker själv industri 1200 och är sugen på några fler hk. ICQ/ag

En bekjent monterte big-bore kit på sin T2 splitbus. I en bratt oppoverbakke økte topphastigheten fra 50 kmh til 80 kmh ICQ/ab
De som lager forgassersett til 1200 nå, er Riechert:

http://www.riechertmotorentechnik.de/

De svarer på tlf, ikke på mail...

Ellers kan du bytte til 1300 topper på 1200 34hk, større ventiler og enklere å få tak i 2-forgassersett. Noe modifisering må påregnes.

20

Det verkar göra en del. Är de bara att byta cylindrar å kolvar eller för det med sig mer grejor man måste fixa? Hittade även ett Okrasa kit på Wolfburg West. Toppar, insug, gasare mm. Såg inget pris men antagligen DYRT. Men skulle ju se sjukt bara ut på motorn. Om man kombinerade dessa två kit, skulle man då kunna nå 60 hk? ICQ/ae

Ordnung muss sein!
Typ1 64.
Early bay 71.

21

Funkar fint å renovera en 1200 ccm til 60-70 Hk ,  så stannar ju bilen orginal .. kostar pengar men så har man ju nånting inte alla andra har ...

mvh

JETech , S. Halland

22

slow&low skrev:

Det verkar göra en del. Är de bara att byta cylindrar å kolvar eller för det med sig mer grejor man måste fixa? Hittade även ett Okrasa kit på Wolfburg West. Toppar, insug, gasare mm. Såg inget pris men antagligen DYRT. Men skulle ju se sjukt bara ut på motorn. Om man kombinerade dessa två kit, skulle man då kunna nå 60 hk? ICQ/ae

Okrasa-settet er til 30hk motorer, mens big-bore settet er til 34 hk. Disse har forskjellige blokker, så Okrasa-settet passer ikke til 34hk, pinneboltene til sylindrene står forskjellig. Det skal være mulig å tilpasse big-bore settet til 30 hk, men det kreves maskinering i topp og blokk, kjøleribbene må kappes ned og smalere vei for pinneboltene må freses.

23

Om man bestämer sig för att montera ett big-bore kit, hur mycket mer måste man byta. Jag tänker på avgassystem, kylplåtar och kan enkel portarna och förgasaren mata cylindrarna med bensin? Pallar vevstakarna? Vad kan de uppstå för problem ? Jag vet 1000 frågor, men om man inte frågar så....  ICQ/ab

Ordnung muss sein!
Typ1 64.
Early bay 71.

24

slow&low skrev:

Om man bestämer sig för att montera ett big-bore kit, hur mycket mer måste man byta. Jag tänker på avgassystem, kylplåtar och kan enkel portarna och förgasaren mata cylindrarna med bensin? Pallar vevstakarna? Vad kan de uppstå för problem ? Jag vet 1000 frågor, men om man inte frågar så....  ICQ/ab

På de big-bore settene som selges i dag, må man regne med å tilpasse skjørtekantene (skære ned 5mm på sidene, følg den utsparringen som er i dag), da de i noen tilfeller er litt for store (gjelder både Mahle og AA, som er de som leverer i dag). Virker som de bruker stempler beregnet for en annen motor, eldre sett passet uten tilpassning. Ellers er det bare bare tut og kjør. Usikker på dysing, tror det går bra med originaldysa. Alt annet passer like bra på en 34hk. Ingen problem med vevstakarna.

25

Ok vad menar du med skjörtekantene? Är det kanten på cylindern som går in i blocket? Måste man då svarva ner till rätt mått? Eller är det kylflänsarna du menar? Kan de i så fall bara slipas ner lite?

Ordnung muss sein!
Typ1 64.
Early bay 71.