Han menade givetvis att det finns motorer byggda för att driva industrimaskiner såsom vattenpumpar etc. De har ibland kort drifttid och är således ofta i lite bättre skick än motorer som suttit i bilar och gått långt i vått och torrt.
Ta en dubbelport 1600-motor att utgå ifrån. Sen är det bara budgeten som begränsar. Det mesta gör man bäst i att köpa nytt, men tex vev, stakar, kam, insug och förgasare kan man köpa begagnat.
Blocket bör ar-borras, men det går ändå.. men då måste man ha med i beräkningen att det kan rasa när som. Delar man det inte kan man köra med originalkam och utväxlade vippor (1,25:1 eller 1,4:1).
Men för att högre lyft ska ge något behöver man porta och plana topplocken. Detta bör man ha lite koll på om man ska göra det själv. Att lämna iväg dem för renovering och portning kostar mer än att köpa nya, tex los panchitos eller cb044.
cylindrar och kolvar är nog bäst att köpa nytt, annars får du hona cylindrar och sätta i överdimensonskolvar (alt bara ringar), men det lär inte bli billigare än att köpa ett slip-in 87mm kit från AA performance.
Avgassystem finns ju lite att välja på, men till en motor som denna funkar ett vanligt ormbo, alt 1½" merged extraktor.
förgasare kan du antingen ha weber eller dellorto, tex 36 eller 40.
Sen tillkommer en hel del kringutrustning som filter, länkage, bränsletrycksregulator, stötstänger, stötstångsrör, packningar, koppling, lamell, osv osv...
Billigt trim finns inte tyvärr..