1 Senaste redigerad av Marantz (2013-08-12 19:47:21)

Vet någon om det finns andra lager att sätta i den  nya skivan som passar på original spindeln?

stenis
orust

Post's attachments

P8060635 kopia.jpg, 204.48 kb, 1072 x 804
P8060635 kopia.jpg 204.48 kb, 180 downloads since 2013-08-06 

P8060635 kopia.jpg, 204.48 kb, 1072 x 804
P8060635 kopia.jpg 204.48 kb, 166 downloads since 2013-08-06 

2

Kanske lite oklart men så här är det:
Fick  med dessa delar men får inte ihop det.
Ombyggnadssats från 4-5hål fram inkl skivor.
Nya lager i skivan men dessa passar inte  på originalspindeln, för stora.
Följde även med sänkspindlar men de kan jag inte använda då de inte passar i den nya calipper hållaren.
Därför undrar jag om det finns lager som passar i den nya skivan och på den gamla spindeln,,,,,,,,,

Marantz skrev:

Vet någon om det finns andra lager att sätta i den  nya skivan som passar på original spindeln?

stenis
orust

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-08-06 18:00:26)

Det finns två storlekar på det yttre lagret  om det var fågan
fram till 67  68 kom det grövre yttre lagret
Du kan kolla vilken storlek du har på p ändan liten p ända litet yttrelager stor p ända stort yttre lager   
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Nja, kanske inte var det som var problemet.
Har liten P-ända och litet lager, bara det att lagret som sitter i den nya skivan gör att antingen måste jag köpa en spindel med grövre axel eller hitta ett lager med mindre inner och passande den yttre i nya skivan.

stenis
orust

5

bild

Post's attachments

P8060636 kopia.jpg, 198.45 kb, 1072 x 804
P8060636 kopia.jpg 198.45 kb, 175 downloads since 2013-08-06 

6

Du måste byta till 66-68 lager den har mindre innerdiameter men ändå samma ytterdiameter som nyare lagret.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

7

Köper två nya spindlar med grövre lagerbana då jag ändå saknar en spindel, inte så dyrt.

stenis
orust

8

PPRMicke skrev:

Det finns två storlekar på det yttre lagret  om det var fågan
fram till 67  68 kom det grövre yttre lagret
Du kan kolla vilken storlek du har på p ändan liten p ända litet yttrelager stor p ända stort yttre lager   
/// M

Det är innerlagret det fins 2 storlekar av...Det yttre är samma på båda spindlarna.

9

Tackar för alla svar, har varit i kontakt med Up North.
Dom ska kolla vad som blivit fel.
Troligen är det nyare spindlar som behövs.

stenis
orust

10 Senaste redigerad av Marantz (2013-08-12 12:46:13)

Som sagt, om jag köper nya spindlar 68-, passar då dessa delar ihop eller kommer skivan ta i calipper hållaren?
Men det måste väl fungera?
Glöm spindeln på bilden, är en -67 som inte kommer att användas.

Varför jag tar upp det här igen är för att Up North som sålt grejorna är lite sega/vet inte om grejorna passar ihop.
Har väntat sen förra veckan på svar.

Post's attachments

P8060636 kopia.jpg, 198.45 kb, 1072 x 804
P8060636 kopia.jpg 198.45 kb, 167 downloads since 2013-08-12 

P8120650 kopia.jpg, 190.29 kb, 1072 x 804
P8120650 kopia.jpg 190.29 kb, 185 downloads since 2013-08-12 

11

Köper du sänkspindlar på en gång?

Mera känd som jb...

12

Njae!
Vet inte riktigt vad du menar Blom.
Sänkspindlarna var med i köpet, kommer inte använda dem då framvagnen har sänksats monterad.

JBlom skrev:

Köper du sänkspindlar på en gång?

13

Det är bättre att sänka med sänkspindlar än med att vrida torisionen, då man sabbar geometrin på bärarmarna om man vrider.

Nytt mob nr...

14

Sen går inte kulbult att sänka såå mycket inte kulbultarna bottnar. Fast det beror ju på hur lågt du vill åka.

Mera känd som jb...

15

Lite off topic men följer detta med spänning för jag ha även liknande frågor... En jämförelse med mått jämfört med 4x130mm skivor vore guld värd! Dvs. själva skivans läge i förhållande till hjullagren och spårvidd. ICQ/ad

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

16

Känns inte helt genomtänkt att byta bort sänkta spindlar pga av att man inte fått med rätt lager. Allt blir bättre med sänkta spindlar utom spårvidden men det är ju ganska lätt avhjälpt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17

Har skivbromsar fram med bultmönster 5/205 till kulbult och har för mig att man inte kunde ha sänkta spindlar till det kittet, men är inte helt säker. Var några år sedan det monterades.

Life is a bitch and then you die

18

Nu har inte jag tänkt leka asfaltsskrapa, inte min stil JBlom.
Varför jag vill ha nya spindlar är för att jag har bara en spindel, lyckats slarva bort en.
Det är det som är problemet Hebster52, om jag nu köper nya 68- spindlar kan jag vara säker på att calippern/skivorna passar rätt på?????
Suck, hoppas detta löser sig snart.
Vill bara höra : det är bara att köpa 68- spindlar då passar allt.  ICQ/ae

stenis
orust

JBlom skrev:

Sen går inte kulbult att sänka såå mycket inte kulbultarna bottnar. Fast det beror ju på hur lågt du vill åka.

19

Kitet ska nog passa på -68 å nyare original spindlar för trummor. Det är ju därför bromsoken är med samt fästet för oken. Vore ju heltoppen om skivorna passade rakt av på origina spindlar och bromsok..!  ICQ/ag

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

20 Senaste redigerad av Busaberg (2013-08-13 08:47:45)

Hebster52 skrev:

Kitet ska nog passa på -68 å nyare original spindlar för trummor. Det är ju därför bromsoken är med samt fästet för oken. Vore ju heltoppen om skivorna passade rakt av på origina spindlar och bromsok..!  ICQ/ag

Precis.På sänkspindeln på översta bilden använder man original bromsok.Sen verkar oket sitta från fel håll i okfästet på bilderna också.

21

Det har varit skivor på bilen med 4hål.
Om man tittar på bilden så ser man att original spindeln har 3st bulthål, är dessa för skölden då?
Det knepiga är ju att den nya calipper hållaren passar exakt i de tre bulthålen, fel dim på bulthålen M8.
Förstår inte riktigt varför jag ska använda bromstumme spindlar, satsen är ju köpt för att bygga om från 4-5 håls skivor, inte bromstrumma-skivor.
Förklara mera innan jag blir tokig. ICQ/ac

22 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-08-13 10:33:10)

Dina bromsar är för trumbroms spindlar (man vill uppgradera till skivor)
Man gör så i usa för det är mest trumbroms bilar  där 
På wide 5 bult mönstret är för Trumbromsar
Det stora hålet är för stablisera om du kollar på CSPs kit är samma sak på dom med till 1302orna man måste använda trumbroms spindel
Om du använder skrivbroms spindelen skall du använda ett annat bromsok  hålbild typ STD
Om du vill låna ett sådant och testa med kan du komma ned och låna ett sådan
Ps vem fabrikat är det för det ser jävligt tungt ut
Om du kollar på CBs kitt så finns det två olika kitt vilken typ av spindel man vill använda 4194 eller 4201
länk http://www.cbperformance.com/SearchResults.asp?Cat=118
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

23

Som tidigare redan sagts. Om dina spindlar är för fyrbult skivor. Byt då packbox å innerlager mellan de två skivtyperna. Har de samma typ av lager räcker det med att ta ur innerhalvan ur vardera å provmontera widefive skivan i spindeln utan adapter. Sen testa om original fyrbult bromsoket passar rakt av.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

24 Senaste redigerad av Svwerker (2013-08-13 15:31:38)

Köper man grejer för den amerikanska marknaden så är det inte säkert att det blir helt logiskt i Europa. I USA så kallas skivbroms för Karmann Ghia-bromsar för vanliga Typ1 såldes med trummor som standardutrustning.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

25 Senaste redigerad av Marantz (2013-08-13 12:09:34)

Har bara dessa delar som syns på bilderna, en original spindel för skiva-2st bromsokshållare nya-2st calipprar nya -2st skivor nya.

Så du menar att satsen som jag har är för ombyggnad från trummor till skivor, men va faen va helt säker på att det suttit skivor fram eftersom det låg en original spindel med.

Då jag bara har en spindel så är det väl lika bra att köpa två original trumbroms spindlar som UP NORTH har och sen ska det passa?  Passar även deras sänkspindlar eller blir det för mycket ihop med sänksatsen i framvagnen?

Suck o stön vad jobbigt  Default/lol

Här går det ett steg framåt två steg bakåt. ICQ/ag

Snälla rara ni, inte idiotförklara mig.
Det blir så här när man inte själv varit med och demonterat. ICQ/ac

stenis
orust