1

Ja, är det några som åker med den tidiga saxomatlådan (upp till -67) här på forumet?

Ska åka och kolla på en -67 framigenom med en saxomat, men är lite fundersam ang. reservdelsutbud till dessa  ICQ/ac

Främst är det väl sinterlamellen med bronslegering som kan va knivig att få tag på. Eller går det möjligtvis att byta denna mot en vanlig sinterlamell? För man får väl räkna med att den ger upp förr eller senare...

Ni som har erfarenhet av dessa lådor får jättegärna ge tips och synpunkter  ICQ/ag

Nu går jag ju händelserna i förväg iom att jag inte har köpt bilen än, men bara en liten koll i förebyggande syfte kan ju inte skada  ICQ/ad

Typ 1 -68
Waldburg

2

Eftersom du redan börjar fundera på reservdelar till saxomaten borde du kanske överväga antingen att titta på en annan bil, eller om objektet nu i övrigt är i perfekt skick, ställa in dig på att göra ett byte av vxl. mm, och då kanske till en manuell, OM du vill använda bilen till "lite mer" än original.
Har du nivån inställd på original, vilket jag respekterar, så fine:
Lamellen hade jag inte bekymrat mig över, eftersom den aldrig utsetts för något större slitage/slir, det sköter momentomvandlaren. OM lamellen mot förmodan skulle vara i behov av byte/renovering så går det att fixa. Ja, det är en speciell lamell med 160 mm diameter, men den går att renovera, d.v.s. byta belägg. Finns företag som bara sysslar med lamellrenoveringar.
Oljepumpen är det värsta, för det finns inga nyproducerade. Vakuumklockan finns det repsats till, liksom renoverade turbiner. Den 3-växlade lådan i övrigt är inga större bekymmer, vad gäller t.ex. synkringar: du har både en lamell och en turbin mellan motor och hjulen, innebärande att du knappast kan "missa" en växel.
Som framgår av ovan är jag inte den största vän av saxomatvxl. Det som möjligtvis intresserar MIG är #1 med 2,31, som jag kan göra om till en #2, och använd tillsammans med en #1(lämpligtvis 3,78)......
Men det är JAG som lever/jobbar i den "modifierande världen". Heder åt er som håller på originalet, och bevarar det för eftervärlden!

3

Mm, fast nu undrar jag om vi pratar om samma typ av Saxomat? Jag tänker på den tidiga med mekanisk slungkoppling. Ingen olja, turbin osv...

Typ 1 -68
Waldburg

4

Freiholtz skrev:

Mm, fast nu undrar jag om vi pratar om samma typ av Saxomat? Jag tänker på den tidiga med mekanisk slungkoppling. Ingen olja, turbin osv...

Den MaHe menar är min favvo ,Autostick (inte saxomat)68-  ,perfekt gubbcruiser  ICQ/ad   ICQ/af
Och det är väl 180mm lamell,sen finns det nya oljepumpar att köpa(svindyra)
ICQ/ag

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

5

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/802991.jpg

Denna typen av Saxomat/halvautomat jag tänkte på.

Typ 1 -68
Waldburg

6

Jag har också en sådan en -62 med den tidigare swingaxel 4vxl men har dock i te kört med den än. Tanken är väl att dra igång och bes nu i höst. För att sen köra in i garaget och riva ur allt och funkar inte grejerna så blir det vanlig manuell.

Ej insatt på hur alla prylar sitter eller ser ut än mer än att jag lagt mig på golvet och kikat in under...

7

Är det den med frihjul och inte converter som avses?

Martin som startade vwtyp1 forumet (inte meanbugs Martin alltså) har/hade en sådan som jag nöjet att köra hem från bugrun för sådär 15 år sen. Han kunde endel om dem, men jag är osäker om han fortfarande är i vw-svängen?

Coola är de iallafall och fungerar oväntat bra att köra!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

Precis, den med frihjul.

Aha, det kunde kanske vart lite kul att komma i kontakt med honom.

Typ 1 -68
Waldburg

9

Kolla på det forumet... Vet att det funnits en tråd om dem, men ev var det på meanbugs numera döda forum...
Det jag minns martin sa var att man EJ ska montera isär kopplingen på fel sätt för den kan låsa. Står i verkstadshandboken åxå, har du den? Dvs vws, inte nån haynes...

10

Tror du kan nå Martin på [email protected]

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

11

Håller han fortfarande på med vw?

12

johan_l skrev:

Kolla på det forumet... Vet att det funnits en tråd om dem, men ev var det på meanbugs numera döda forum...
Det jag minns martin sa var att man EJ ska montera isär kopplingen på fel sätt för den kan låsa. Står i verkstadshandboken åxå, har du den? Dvs vws, inte nån haynes...

Har inte handboken, men det är nån snubbe på The Samba som har lagt (scannat) ut VW's handbok.

Typ 1 -68
Waldburg

13

Problemen kanske är lösta, jag och säljaren kommer inte överens om priset  Default/hmm

Typ 1 -68
Waldburg

14

Originalmanualen är bra att ha, men har du hittat den på nätet räcker det nog sålänge då, om inte hör av dig till mig så ska du få kapitlet om saxomaten inscannat...

Hoppas ni kommer överens om priset, lådan är helcool tycker jag, skulle gärna ha en sådan, om jag haft tid, ork och råd med fler fordon...

15

Ja, vi får väl se... Jag gav han ett bud som jag tyckte va högst rimligt, men inte skambud i mina ögon. Med tanke på skick, osäkra funktioner överlag på bilen besiktad senast -83, osv. Men han kontrade med det dubbla  ICQ/ac  Så vi ligger ganska långt ifrån varandra i prisbilden.

Typ 1 -68
Waldburg