Tycker Du 6-volts batterin är dyra? Det tyckte jag åxå när jag skulle provköra min K-G typ 34 första gången, 2000:- (Biltema finns inte på Gotland!) kändes magstarkt för att ta en provtur om ett par mil innan bilen skulle ställas in i ladan igen…. När jag sedan satt och beklagade min misär över en kopp kaffe med goda kompisen Jon, så tyckte han bara ”gör ett själv väl!”!? Som vanligt så satt jag som ett frågetecken
när han ”tänker utanför lådan”, men såhär går det till:
Till att börja med: Det här är inte riskfritt!!
Batterisyra fräter, framförallt på ögon och kläder!! Skyddsglasögon är ett MÅSTE, man riskerar inte synen för sånt här! Skräpkläder är att föredra, minsta lilla batterisyra Du får på tyg så går det hål! Inte roligt på bästa gåbortjeansen….
I blybatterier finns alltid vätgas, och alla som var vakna på fysiklektionerna i grundskolan vet att det är ytterst explosivt… Minsta gnista på fel ställe räcker för att batterit ska explodera!! Ett batteri innehåller ström, och det kan som bekant ge upphov till gnistor…..
Ta det lugnt, tänk noga på vad Du gör INNAN Du gör det, och känner Du Dig det minsta osäker på det här så är det bättre att åka och köpa ett riktigt 6 voltsbatteri!
Grundtanken i det hela är att varje cell i ett bilbatteri ger 2 volt.

Åk till närmsta batteriförsäljare och fråga om Du får ta ett batteri ur deras skrotlåda, leta sen upp ett lämpligt lite större (sådär 120 Ah) som ser bra ut. Oftast så är det bara en cell som är dålig i ett kasserat batteri, och den tar vi bort senare!
Åk sedan hem och sätt batterit på laddning, och använd en syraviktsmätare för att ta reda på vilken cell som är dålig. På de flesta moderna ”underhållsfria” batterin så går det att komma åt cellerna genom att ta bort ett heltäckande plastlock på ovansidan.

När Du nu vet vilken cell som är sämst så vet Du åxå vilken halva av batterit Du ska spara. Borra sedan ett hål i botten av den cell som är längst in mot mitten i den del som Du ska kassera, och samla upp batterisyran i lämpligt kärl. Skölj sedan ur cellen noga med vanligt kranvatten.

Kapa sedan batterihöljet så Du sparar mellanväggen oskadad in mot den halvan Du ska använda. Om Du som jag använder bågfil till detta MÅSTE Du vara ytterst noggrann och bara kapa precis genom höljet utan att komma emot blyplattorna inuti batterit, gnistor kan vara förödande här!!

Kapa sedan upp ett hål i höljets ena sida, på den sida som polerna inte sitter, och skölj än en gång noga med kranvatten. Om Du sköljt ur noga bör nu explosionsrisken vara relativt liten.

Dra isär halvorna lite, och kapa sedan försiktigt loss blyplattorna från den blystång som kommer från mellanväggen. Bly är mjukt och lättkapat, helst bör man använda något som inte leder ström att kapa med. Att göra som jag och använda morakniv är mer spännande….

Nu kan Du ta bort det överblivna och eventuellt snygga till kanterna om det skulle behövas, och nu börjar man skönja resultatet!

Till sist kapar Du blystången till lämplig längd och borrar ett hål i den (8mm?) så att Du kan ansluta batterit. Klart att använda!
Bäst är om man kan använda den halva av batterit som + polen sitter på, då kan man använda en vanlig jordfläta att ansluta med. Använder man andra halvan så kräver det någon form av kreativ lösning för att få fast + kabeln i det borrade hålet.
Och som sagt, jag vill inte på något sätt ha cred för att ha kommit på det här, utan jag tycker bara det är för bra att behålla för sig själv!
MVH: Hella
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)
När jag en gång dissekerade ett batteri var mellanväggarna mycket tunnare än ytterväggarna. Kan det inte vara risk att den nya ytterväggen är lite klen?
så är det här ett sätt att spara många tusen om året... Pengar man kan lägga på bromsar och andra viktiga saker. Eftersom jag (liksom Hella) inte är ekonomiskt oberoende så kommer jag att följa denna eminenta beskrivning nästa gång jag behöver ett batteri. Sniket eller inte 

ingen som har en idee där???