1

Tycker Du 6-volts batterin är dyra? Det tyckte jag åxå när jag skulle provköra min K-G typ 34 första gången, 2000:- (Biltema finns inte på Gotland!) kändes magstarkt för att ta en provtur om ett par mil innan bilen skulle ställas in i ladan igen…. När jag sedan satt och beklagade min misär över en kopp kaffe med goda kompisen Jon, så tyckte han bara ”gör ett själv väl!”!? Som vanligt så satt jag som ett frågetecken  ICQ/ad när han ”tänker utanför lådan”, men såhär går det till:

Till att börja med: Det här är inte riskfritt!!

Batterisyra fräter, framförallt på ögon och kläder!! Skyddsglasögon är ett MÅSTE, man riskerar inte synen för sånt här! Skräpkläder är att föredra, minsta lilla batterisyra Du får på tyg så går det hål! Inte roligt på bästa gåbortjeansen….

I blybatterier finns alltid vätgas, och alla som var vakna på fysiklektionerna i grundskolan vet att det är ytterst explosivt… Minsta gnista på fel ställe räcker för att batterit ska explodera!! Ett batteri innehåller ström, och det kan som bekant ge upphov till gnistor…..

Ta det lugnt, tänk noga på vad Du gör INNAN Du gör det, och känner Du Dig det minsta osäker på det här så är det bättre att åka och köpa ett riktigt 6 voltsbatteri!

Grundtanken i det hela är att varje cell i ett bilbatteri ger 2 volt.

http://i1176.photobucket.com/albums/x325/empighia/delar686.jpg

Åk till närmsta batteriförsäljare och fråga om Du får ta ett batteri ur deras skrotlåda, leta sen upp ett lämpligt lite större (sådär 120 Ah) som ser bra ut. Oftast så är det bara en cell som är dålig i ett kasserat batteri, och den tar vi bort senare!

Åk sedan hem och sätt batterit på laddning, och använd en syraviktsmätare för att ta reda på vilken cell som är dålig. På de flesta moderna ”underhållsfria” batterin så går det att komma åt cellerna genom att ta bort ett heltäckande plastlock på ovansidan.

http://i1176.photobucket.com/albums/x325/empighia/delar687.jpg

När Du nu vet vilken cell som är sämst så vet Du åxå vilken halva av batterit Du ska spara. Borra sedan ett hål i botten av den cell som är längst in mot mitten i den del som Du ska kassera, och samla upp batterisyran i lämpligt kärl. Skölj sedan ur cellen noga med vanligt kranvatten.

http://i1176.photobucket.com/albums/x325/empighia/delar688.jpg

Kapa sedan batterihöljet så Du sparar mellanväggen oskadad in mot den halvan Du ska använda. Om Du som jag använder bågfil till detta MÅSTE Du vara ytterst noggrann och bara kapa precis genom höljet utan att komma emot blyplattorna inuti batterit, gnistor kan vara förödande här!!

http://i1176.photobucket.com/albums/x325/empighia/delar689.jpg

Kapa sedan upp ett hål i höljets ena sida, på den sida som polerna inte sitter, och skölj än en gång noga med kranvatten. Om Du sköljt ur noga bör nu explosionsrisken vara relativt liten.

http://i1176.photobucket.com/albums/x325/empighia/delar690.jpg

Dra isär halvorna lite, och kapa sedan försiktigt loss blyplattorna från den blystång som kommer från mellanväggen. Bly är mjukt och lättkapat, helst bör man använda något som inte leder ström att kapa med. Att göra som jag och använda morakniv är mer spännande….

http://i1176.photobucket.com/albums/x325/empighia/delar691.jpg

Nu kan Du ta bort det överblivna och eventuellt snygga till kanterna om det skulle behövas, och nu börjar man skönja resultatet!

http://i1176.photobucket.com/albums/x325/empighia/delar692.jpg

Till sist kapar Du blystången till lämplig längd och borrar ett hål i den (8mm?) så att Du kan ansluta batterit. Klart att använda!

Bäst är om man kan använda den halva av batterit som + polen sitter på, då kan man använda en vanlig jordfläta att ansluta med. Använder man andra halvan så kräver det någon form av kreativ lösning för att få fast + kabeln i det borrade hålet.

Och som sagt, jag vill inte på något sätt ha cred för att ha kommit på det här, utan jag tycker bara det är för bra att behålla för sig själv!  ICQ/ad
MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

2

Brrrr.....!-)

3

Hmmmmmmmmmmmmmm

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Nu känns biltema ännu längre bort ICQ/ad

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

5

mettis skrev:

Brrrr.....!-)

Jag menar inte att "dissa" Hälla...
Men det känns inte som att "vi andra" har samma koll och kunskap att kapa och skarva batterier som honom ?-)

6

Vilket McGyver knep, har man nära att köpa ett batteri känns det fel väg, men är man strandad på en ö utan möjlighet att köpa batteri så... ICQ/ad

Borde vara enklare att göra denna operation på ett "gammalmodigt" 12v batteri med "överliggande" skarvar...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

7

Oj.... ICQ/ab När jag en gång dissekerade ett batteri var mellanväggarna mycket tunnare än ytterväggarna. Kan det inte vara risk att den nya ytterväggen är lite klen?

8

Med tanke på att Vwhobbyn är relativt billigt(jämfört med andra bilrelaterade), så känns detta relativt sniket..........  Default/hmm

Formel Vee Dolling

9 Senaste redigerad av Frederik (2013-05-11 12:41:23)

Jag tycker det var rätt kul! Edit: jättekul guide! ..fast jag satt också som klistrad framför Macgyver som liten grabb. Blir jag jagad av sydamerikanska kokainsmugglare någon gång och måste fly i en 6volts bubbla, ska jag banne mig använda detta tips ICQ/ab Allt man behöver finns ju faktiskt på en schweizisk armekniv!

Fick mig att osökt att tänka på något bilprogram jag såg där de besökte Cuba. Som alla vet är tillförseln av nya saker till ön rätt begränsad och de lappar ihop gamla bilar med gamla kylskåp, kapsyler och elvispar.. Även bilbatterier var bristvara, så de tog gamla och kapade upp och kokade (?) allt gick att rädda.

Gotland, Sveriges lilla Cuba ICQ/ad

10

När man som hella har sju-åtta 6-volts bilar i drift och alltid några nya på gång ICQ/ag  så är det här ett sätt att spara många tusen om året... Pengar man kan lägga på bromsar och andra viktiga saker. Eftersom jag (liksom Hella) inte är ekonomiskt oberoende så kommer jag att följa denna eminenta beskrivning nästa gång jag behöver ett batteri. Sniket eller inte ICQ/ad

En cigarr kortar livet med 2 minuter
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

11

Skit kul idé men jag tror att jag åker till biltema och pröjsar en tusing istället  Default/yikes

Typ 3 variant -62
Typ 1 -68 såld

12

KLOCKRENT!  Default/lol

13

HenrikL skrev:

Oj.... ICQ/ab När jag en gång dissekerade ett batteri var mellanväggarna mycket tunnare än ytterväggarna. Kan det inte vara risk att den nya ytterväggen är lite klen?

om man som jag gillar denna ide.. och skulle vara orolig att gaveln e tunn. enkelt fix, limma/kitta dit en extra gavel i plast, eller tex plywood så blir det hållbarare.. iofs hur ofta behöver man hantera batteriet.. vid funktion nästan alldrig.. bra idee !!!kul när man kan lägga pengar på något annat. tex högskattade bensin droppar ICQ/am  ingen som har en idee där???

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Tycker det där var en finfin idé ICQ/ab Inget att köra med, men för upp/provstart av objekt är det ju klockrent.

Och... har inte Bilbuttericks slutat med 6 volts batterier?? Vill minnas att jag inte fick tag på ett sist jag skulle ha.

Köpte ett nyligen på Meca. Kosta bara 2200 pix ut till kund........

bugnbus.se

15

Oj, det här blev det reaktioner på!  ICQ/ab

Angående riskerna så ser jag det som en självklarhet att upplysa om även det i en sån här tråd, och vätgasen (som är riskmomentet i min värld) uppstår när batterisyran reagerar med blyplattorna i batterit, framförallt vid laddning. Hur mycket vätgas som finns kvar efter att man dränerat batterisyran och sköljt igenom noga med vanligt vatten, det får var och en göra sin bedömning av men jag ser risken som liten för att det skulle finnas explosiva koncentrationer kvar i cellen. Vill man så kan man ju även ventilera ur cellen med tryckluft. Risken för att en gnista skulle leta sig in i en annan cell är inte större än när Du ansluter batterikabeln med en aktiv förbrukare (t.ex. minneskretsen i en modern bilstereo) inkopplad i elsystemet, och så gör de flesta av oss....
Som jag ser det så är det mycket mer riskfyllt att slipa ur kopplingshuset (för frigång för 12-volts svänghjul) med t.ex. en vinkelslip, och det är väl många här som gjort det åxå...  ICQ/ad

Angående mellanväggarnas tjocklek så har jag faktiskt aldrig tänkt på det, men jag har åkt med flera såna här batterin och inte haft några problem. Däremot kan det nog vara något att tänka på om man sätter fast batterit på "12-volts-vis", dvs med klammer mot kanterna i botten på batterit, då kan säkert batterit lättare spricka vid en eventuell krock eller rullning!?

Angående snikenheten i det här så är det precis som VWestin skriver, jag har inte en bottenlös kassakista att ösa ur... Så med familj, ett antal entusiastbilar, motorcykel och ett gammalt hus under renovering så finns det fler hål att stoppa pengar i! Och gillar man dessutom som jag att kunna äta en schysst köttbit med ett glas rött på fredag och/eller lördagkvällar och till det bara har ett måttligt betalt svenssonjobb, så får man helt enkelt prioritera med de pengar man har!  ICQ/ab
Men, det är inte därför jag lade upp den här tråden.... Jag är helt enkelt ingen konsumtionsmänniska, köper ganska lite nytt utan renoverar hellre på gamla grejer! Jag tycker det är både roligt och intressant att ta reda på hur saker och ting är tänkta att fungera, att laga och renovera saker, och att åstadkomma fungerande grejer med mina händer och de enkla verktyg jag samlat på mig!  ICQ/ab  Därför tycker jag helt enkelt att såna här upptåg är otroligt kul!!  ICQ/ae

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

16

Bra jobbat Hella!
Helrätt!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

17

Kan du sälja som ett Hella batteri! ICQ/ag

bugnbus.se

18

Hej!
Gillar idén skarpt!
Om man vet vad man gör och vidtar skyddsåtgärder är det väl ingen större fara. Den kapade gaveln kan man ju på bästa McGyvervis täta med en chokladkaka... Eller kanske bäst med glasfiberspackel.

Jag kan väl nämna att jag gjorde tvärtom en gång... Seriekopplade två 6voltsbatterier.... Dessa är på 250 amperetimmar, till en sån däringa golfbil.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

19

Bra idé.

Jag skulle regbesikta barndooren i våras och saknade också ett 6V batteri. Jag skulle bara in och regbesikta för att senare bygga om till 12V. Att köpa ett batteri för enbart en regbes kommer ju inte på fråga. Nu bytte jag ut lamporna och körde med 12V batteri, men det här hade ju varit en smidig lösning.

Men nu när jag läst om det här, så kom jag på ett tips som jag fick för ganska längesedan.

Det var att ta ett 12V batteri,  borra och gänga ett M12 hål uppifrån vid tredje cellen och sedan gänga ner en gängstång rakt ner i cellerna. Kopplade man sedan på - eller + där, beroende på vilken sida man tagit, så får man ut 6V utan att behöva dela batteriet.

Vad tror ni?

Jag har inte provat, men det låter som det skulle funka.

Då slipper man ju kladda med batterisyra.

20

Kolla på youtube om ni söker på car battery explosion

Det är inte så jäkla kul kan jag säga ICQ/ab

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

21

Demian skrev:

Men nu när jag läst om det här, så kom jag på ett tips som jag fick för ganska längesedan.

Det var att ta ett 12V batteri,  borra och gänga ett M12 hål uppifrån vid tredje cellen och sedan gänga ner en gängstång rakt ner i cellerna. Kopplade man sedan på - eller + där, beroende på vilken sida man tagit, så får man ut 6V utan att behöva dela batteriet.

Vad tror ni?

Jag har inte provat, men det låter som det skulle funka.

Då slipper man ju kladda med batterisyra.

Det bygger ju på samma idé, så det funkar utmärkt! Haken är möjligen att det kan vara lite klurigt att lokalisera "blystången" som går mellan cellerna utan att kapa sönder batterit, och den måste man träffa med gängstången!

Sen är man ju även inne och trixar i en "aktiv" battericell, och då kan det vara svårare att ventilera ut vätgasen!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)