1

Hej!
Äntligen har jag hittat hit med!
Köpte mej en vw buss t2 1978 med 2,0 Liters insprutning för en månad sedan ca,har lite problem med den som jag gärna tar emot tips om.
Bilen har stått inomhus i ca 10 år innan jag fick tag i den,är i det närmaste rostfri,inte 100% men nära.
problemet är att den startar men dör inom 5-10sek,hostar & fräser innnan den dör,har googlat en hel del om detta & detta är gjort:
Tömt tanken & ny fräsch bensin i nu
bytt bränsle filter ett antal ggr & den vägen fått ut en hel del brun gegga (Rost)? men det börjar avta nu,så tror inte problemet är där.
nya tänd delar allt utom tändkablar då dom ser fräscha ut.
ny bränsle pump då den gamla va trasig.
diverse nya vacuum slangar.
min ide är att det är bränsle trycksregulatorn som felar,är det den som sittar på höger sida längst ner i motor rum?
Hur fungerar bränsle trycksregulatorn?..för verkar vara vacuum slang som är kopplad dit med?
vart hittar jag passande regulator?
Vad ska bränsle tryck ligga på?
eller har ni andra tips om vad som kan vara fel?
Dubbelrelät & luftmängds mätare har jag kikat på lite med & verkar funka.

bifogar bild på "pärlan"...så fort den går som den ska blir det SBP..:)

mvh

http://forumbilder.se/CF61B/001.JPG

2

Fräsch buss! Välkommen hit, skriv i din profil vart du bor!

Typ 2 -71 Buss                 Typ 3 -61 Notchback               
Typ 2 -72 Dubbelhytt                             
Typ 2 -64 Enkelhytt                   
Typ 3 -68 Variant

3

Ja den vill vi se mer av sen tar du kontakt med Micke W här på forumet då han är Insprutade Bayars Gudfader 1  ICQ/ad

Men du är på rätt väg verkar det som iaf och kolla igen efter luft eller vacuumläckor. Dom är väldigt känsliga för det...

You´ll never know...

4

Grym buss! Sådär betedde sog min buss lite förut med, och det va vakuumläcka på en slang som sitter mellan motor och ett y kors på insugsröret. Säkert 10mm grov slang

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

5

Kolla bränsletrycket. Jag fick fel pump när jag köpte ny. Har för mig trycket skall vara 2.0 bar. Pumpen jag fick låg på 0.2 bar, passar bättre nu när jag bytte till förgasare:)

6

Ähh...jag har bara väckt liv i några och envisats med att ta reda på hur de funkar. Jag har skaffat mig ganska mycket delar också. Vaakumläckage, jordfel och "amatörmekar" är väl de vanligaste orsakerna till att de inte går.

Med tändningen tillslagen kan man lyfta upp vippan i luftmassemätaren och då ska pumpen starta. På vänster sida sitter ett bränslerör och på det en liten plugg. där kan man mäta trycket och flödet.

Här är en lathund från Bosch. Ratwell är annars "gudfadern" ICQ/ad

Post's attachments

1052975.jpg, 106.88 kb, 800 x 533
1052975.jpg 106.88 kb, 378 downloads since 2013-08-07 

[

7

Micke---tack för lathunden!

Y-korset är helt,kollat den & bytte ut mot en hel.
tog loss bränsle trycksregulatorn idag,kan man kolla/testa den på nåt sett om den är hel?

har ingen utrustning att mäta bränsle tryck med tyvärr....:)

har testat & pilla på vingen i LMM & då startar bränsle pump med tändning på + att det klickar till i dubbelrelät också=borde vara ok den med?

vart hittar jag vacuum slangar som är & ser ut som original + 7mm bränsle slang?
dom som är bytta just nu funkar ju,men ser lite "amatör" ut....

bränsle pumpen jag köpt är denna:

http://www.classicvw.se/bensinpump-elek … s_id/4449/

borde va rätt pump?

mvh

8

Bränsletrycket skall vara långt högre än 2, mätte upp mitt till 6-7 på starten, och den fungerar fint. Sällan det är fel på regulatorn. Kolla att tändningen står rätt, och att fördelaraxeln sitter rätt, den gjorde den inte på min. Kolla också att allt är rätt kopplat, kablarna är så så gott som omärkta och det finns ett gäng...

9

Grym buss!
Bara flika in en fråga, om det klickar till i dubbel relät när man petar på luckan så bränslepumpen går igång, vet man då med säkerhet att relät är ok, för den fyller väl rätt många funktioner..
Håller själv på med en lika motor ja ska ha liv i ICQ/ab