1

Snackade lite folkvagn med en bekant igår.
Han sa att det går ju kanon att bara slänga i lite vikt i bagaget fram så har du världens billigaste sänkning...... Så gjorde man ju jämt förr tyckte han.
nån som provat detta nån gång och hur beter sig bilen med denna extravikt?

Vw typ1 -61
4000 mil bruks-skick

2

Om man ser till vad det kostar att sänka fram så är de ju nästan samma som att köpa  4-6 st cementsäckar.

3

kanske kan kallas " kombinera nöje med bruk(ande)" ICQ/ad  jo vet om en del bubblor som hade barlast fram... inte helt onödigt på tex en buggy för att få lite marktryck fram...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Min morfar gjorde detta någon gång under tidigt 80tal, fast med potatissäckar istället. Inte för att sänka den, utan för att "stabilisera bilen" som han sade. Han tyckte att framvagnen var för lätt på blåsiga dagar... ICQ/ag

Mvwh Dennis ICQ/ab

5

Jo så långt är jag med såklart
Tänkte just om nån provat denna metod
och har erfarenhet av hur bilen beter sig. 
Det är väl såklart bättre att sänka på riktigt
men kan va kul att höra om nån testat ICQ/ab

Vw typ1 -61
4000 mil bruks-skick

6

Vet att farsan gjorde det på sina han hade för att få bättre väghållning vintertid.. Annars känns det ju bra dumt när sänksatser kostar ett par hundralappar. Kan man sen inte svetsa själv så finns det ju alltid folk som gör det mot några bullar eller småslantar :-)

7

En rejäl sandsäck på vintern förbättrar styrningen betydligt på halt underlag, och gör underverk när man sitter fast ICQ/ab

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

8 Senaste redigerad av GB63VW62 (2013-08-05 20:02:24)

Jag brukade ha en sandsäck fram för att få lite mer tryck på framhjulen vintertid. Det var min första bil, en -69 1500 bubbla. Eftersom man inte hade så mycket pengar så var det sommardäck året om.
Var med om några läskiga snöslaskplaningar när styrningen försvann Default/yikes  ICQ/ab

Jag körde aldrig fast med den, bubblor är bra på att tuffa fram i snö!
Nu kommer säkert någon kommentar om att i Stockholm finns det väl ingen snö men det gör det ibland ICQ/ad

Bubbla -62

9

Johannes skrev:

Om man ser till vad det kostar att sänka fram så är de ju nästan samma som att köpa  4-6 st cementsäckar.

Vem ha sagt det MÅSTE kosta?  ICQ/ad
Man kanske hittar nå lämpligt tungt någonstans, kanske har hemma eller dylikt ICQ/ab

10

http://i43.tinypic.com/6itdl0.jpg

Innan jag fick hem sänkgrejer testade jag cementsänkning 175kg dvs. 7st säckar, inget jag direkt rekommenderar då det blev trögstyrt som attan!  Default/hmm
Dock en 25kg säck har åkt med vid vinterkörning i min ungdom då funkar det finfint!

ICQ/ab

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

11

Se där ja ICQ/ad
175 kilo låter rejält ju haha
Kul att det ändå testas i alla fall ICQ/ab

Vw typ1 -61
4000 mil bruks-skick

12

Den kända Start & Speed folkan från -70 talet, råkade ut för en mindre blunder...........
Kjelle Power Gustavsson ville sänka den och kontaktade Stor-Klas Trimco Ebbenäs.
Reportage skulle göras på hur man gör med bilder och allt......
Framvagnen vreds och svetsades utan justeringar.
Kjelle fick den monterad, och bilder togs.
Men den blev ju för böveln inte lägre.
Hur i helsike klara man detta. Vi som haft äran att träffa dessa två män, vet att de båda var ganska stressade och den ena var hemskt kär i TT burkar som var spridda överallt i hans garage.
Läser man reportaget ser man att Stor-Klas vred åt fel håll......shit happens.

När jag ett tiotal år senare köpte denna bil, den stod i en lada på Vätterns västra sida, var den i standard höjd.
Lastade den på släpet och skulle spänna fast den, öppna huven fram och såg tre stora juteväv säckar med sand.
Fråga Kjelle om detta och han förklarade att hans önskan att ha den låg på bilder, rättades till av dessa.

Ett personligt försök med snabbsäkning gjordes på en 412 variant som har en stor bagagerum fram.
Tre 25 liters dunkar med vatten sänkte den lagom och var lätt tömma då rosten gjort hål i durken.
Dock anser jag att bilens prestanda i ax och broms inte blir till det bättre med att vikta ner dem.
Att förbättra väghållningen kan göras på klart intelligentare sätt.

Hazzan

13

Jo det här med cementsäckar har man ju praktiserat i sommar,10 säckar i lastutrymmet varje resa från "stan" och bilen är lika hög fram som bak,perfekt då den sackat ned i bakvagnen innan,med belastnig är höjden fram perfekt! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..