Förstår att du inte hinner med 356an.
Underbart arbete du lägger ner.
Hoppas jag inte gör dig besviken.
Ses på fredag.
stenis
orust
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » RPB Piraya med mittmotor
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Ses på fredag.
stenis
orust
Ses på fredag.stenis
orust
Litet garage med för många projekt och för mycket bildelar är ingen bra kombination så du gör mig snarare en tjänst...
Nu så har jag äntligen fått lite tid över för detta projekt igen.
Har haft fullt upp med andra projekt hela våren + sommaren, bla så har jag gjort mig av med några projekt då jag insett att med för många projekt blir det lätt så att inget alls blir gjort pga för lite tid, ork och plats.
I våras hämtades den gamla Piraya karossen, en bottenplatta och den extra fram-delelen för transport upp till sin nya ägare som är bosatt utanför Burträsk.
Hälsade på en gammal jobbarkompis som håller på att rensa ut efter sina föräldrar, hans far hade haft en liten smidesverkstad med massor av bra verktyg i. När jag kom dit höll han på att fylla en container med järnskrot och det var inte bara skrot kan jag tala om, det gjorde ont att se alla fina saker som var slängda. Lyckades i alla fall rädda en stor och tung gradsax, en plåtbock, en bänksax och en slipmaskin mm. En del saker fick jag plocka upp ur containern gratis men jag kunde inte få ut allt då det låg flera hundra kg med järnskrot över, andra saker som inte var kasserade fick jag köpa till bra pris.
Och vad har detta med den här bilen att göra undrar ni, jo i och med detta så hade jag skaffat mig nya projekt att fixa till för många av sakerna hade tyvärr stått ute en längre tid och då blir det genast mindre tid för detta projekt.
Insåg rätt snabbt att jag inte kunde ha kvar gradsaxen pga platsbrist men tänkte att jag måste använda den till att klippa till de 6 st 100 x 200 cm plåtarna som jag fått och som bara stod i garaget först innan jag sålde den så då...
...tänkte jag att jag kunde passa på och bygga mig ett blästerskåp, det syns i bakgrunden i bilden på gradsaxen då jag håller på att bygga det.
Är ganska nöjd med slutresultatet och var genast tvungen att testa det på lite plåtdelar till bilen.
Pirayan då, jo den har jag passat in dörrarna på så gott det går dvs har fått såga upp och plasta om så att det inte ser ut som om dörrarna är halvöppna i nederkant eller att dörren sticker upp över taklinjen. Gelcoaten var helt krackelerad på stora delar av dörrarna så mycket tid har lagts på att fixa till detta.
Det återstår att spackla och slipa på insidan av dörrarna och dörrspringorna. Tyvärr upptäcker man små skavanker hela tiden så innan jag kan få på den efterlängtade slipgrunden så måste jag spackla och slipa ännu mer 
Till dessa bilar använde man en låskista från en tidig typ 2 som inte är så lätt att få tag i visade det sig men det gör inget för då tog jag och modifierade ett par billiga låskistor från en Saab V4 istället och då kunde jag även använda det yttre dörrlåset från Simca som jag haft sedan tidigare. Det gick även bra att para i hop låskistorna med inner mekanik till dörrvred från VW. Kommer sedan att montera låskistorna med försänkta skruvar.
Och till sist så har jag hunnit med att bygga batteri hållare till 2 st 6v batterier och monterat dessa i bilen. Batterihållarna har även fått agera fästpunkt till bakdelens låsmekanik, en på vardera sida och dessa kommer från VW.
Fick tips när jag byggde min vw buggy. av en gammal billlackerare.. som höll på mycket med corvetter.. spackla upp så det mesta blir bra.. sen lägg på topcoat över hela bilen, så får man en homogen yta, att sen finslipa i.. sen får man räkna med att allt plast/spackel sätter sig ,så man får göra om lackjobbet efter några år... så 2004 lackerade jag min buggy.. och då var plast jobbet några år gammalt.. så nu vore det bra att klossa till ytorna igen.. om man späder topcoaten med styren eller lite aceton kan man spruta på den , man får rengöra sprutan fort som fan bara mellan varven.
ytan blir lite apelsinskal.. men det får man slipa till.
I går målade jag en hel del delar med epoxiprimer, det är skönt när man kan stå ute och kladda och praktiskt med en torkställning till hands. Om några dagar blir det till att måla svart och sedan är det bara bottenplattan och resten av delarna som ska grundas och lackas.
Skönt med en förstående fru... Smidig upphängnings stälning... Även till nylackerade saker.. Min fru uppskattar att använda sin torkställning till. ?.tvätt tror jag. 
Det är alltid skönt att få lägga på färg på rostfria prylar.
Äntligen har man fått lite tid och inspiration till detta projekt.
Lyfte av karossen och hängde upp plattan i fredags och grundlackerade den, på fredags kvällen så kittade jag alla skarvar.
Hängde upp plattan i spännband så att jag kunde vända på den själv när en sida var färdigmålad.
På lördag morgon lackerade jag plattan så att den hann få torka i ett par dagar innan jag fick hjälp att bära in den idag. Det kliade i fingrarna så jag började att montera ihop den direkt, det är ett rent nöje att montera nya och renoverade delar.
Fick lite gjort idag. Framvagnen är nästan klar, bara krängningshämmaren och trummorna kvar att montera. Krängningshämmaren hade jag visst glömt att måla och trummorna ska glasblästras först.
Motorn och växellådan är på plats men även här måste trummorna blästras och några små detaljer blästras och målas. Sedan måste nya bromsband limmas dit på backarna till bakbromsarna. Undrar varför man inte har fixat detta tidigare, har ju ändå vetat om det i några år och firman som jag har tänkt lämna iväg backarna till för renovering hade inte tid nu innan semestern...
Fanken så speciellt det ser ut med Porsche maskinen på fel håll... hur mycket är svärden förlängda...
blir det fjäderklädda dämpare för att kompensera för dom långa svärden??
Fanken så speciellt det ser ut med Porsche maskinen på fel håll... hur mycket är svärden förlängda...
blir det fjäderklädda dämpare för att kompensera för dom långa svärden??
Ja det blir intressant att se hur det är att köra den.
Svärden är 70 cm långa och det blir coilover stötdämpare.
Fortsätter med mina små uppdateringar, får hoppas att någon finner det intressant...
I dag har jag monterat:
Bromssköldarna bak
Handbromsvajrarna
Handbromsen som är placerad bredvid ramtunneln
Bakstötdämparna
Stagen som håller växellådan i bakkant
Kopplingsvajern
Broms och kopplingspedalen
Drivaxel-rörens damasker
Nu måste jag blästra, lacka och renovera delar innan jag kan fortsätta.
Har glasblästrat trummorna. Det är en ganska grov yta på dess kanter som man säkert hade kunnat polerat om man hade orkat. Den somjag tog närbild på såg sämst ut.
Lackade dem med 1-k klarlack så att de glänser lite i alla fall...
Trevligt med Porsche trummorna..
kommer det något stag mellan stötdämpar fästena?? 
Blir hur bra som helst! Tack för titten!
Klart att vi gillart 
Trevligt med Porsche trummorna..
![]()
kommer det något stag mellan stötdämpar fästena??
Jag hade tur att trummorna är i bra skick och att man kan renovera hjulcylindrarna med renoverings satser till typ 1.
Nej det blir inga stag mellan stötdämpar fästena, ramen till bakdelen kommer att fästas i de övre stötdämpar fästena.
Har blästrat och lackat en hel del delar idag så när färgen är torr så är det bara att montera. Det är perfekt torkväder så jag har använt torkvindan igen.
Sedan har jag tillverkat och monterat alla bromsrör. Köpte mig ett nytt dubbelkoningsverktyg, trodde aldrig att jag skulle kunna bli så nöjd med ett verktyg köpt på biltema.
Har även monterat de främre bromstrummorna.
Ser riktigt bra ut de här.
Å jag tror många gillar dina uppdateringar.
Jag tycker biltemas verktyg som är 10 års garanti på är helt okej.
Åtminstone till de jag gör.
Jo dom har mycke som inte är så bra. Men dom grejjerna kostar oftast där efter oxå.
Mitt garage består mest av biltema prylar å mycke är 10 års garanti på.
Har aldrig haft sönder nått verktyg förutom när man använder billiga skruvmejslar som stämjärn 
Men givetvis finns de bättre grejjer. Å skulle jag jobba med de dagligen så hade de varit en annan femma.
De som jag brukade säga när jag installerade bredband förut.
Ska jag köpa borrmaskin för att sätta upp ett par tavlor hemma så köper jag inte en Hilti.
Men när jag jobbar så går de inte ha en black & decker
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » RPB Piraya med mittmotor
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.