1 Senaste redigerad av Selle (2017-02-20 23:21:50)

Tänkte dra igång en projektråd om min RPB Piraya med mittmonterad 75 hk Porsche 356 motor, bromsar och växellåda kommer också från Porsche.

Först lite historia:

Bo Andrén med firma BEA Agenturer i Stockholm började importera och sälja Aztec glasfiberkarosser för montering på VW typ 1 bottenplatta. För att öka lönsamheten så inleddes ett samarbete med Racingplast i Burträsk RPB som tog fram och tillverkade en egen kaross som döptes till RPB Piraya.

Man kan tydligt se att man utgick ifrån en Aztec kaross när Pirayan togs fram, det syns tydligt över tak och dörrar.
Framrutan kommer från en Corvette och RPB byggde även om bottenplattorna till mittmotor till en kostnad av 2150 kr.

Pirayan presenterades 1968 och RPB byggde 2 st (eller var det 3) bilar med mittmotorer åt BEA Agenturers återförsäljare som visningsbilar, en av bilarna ägdes av återförsäljaren Hans Noreen från Strängnäs och den andra av BEA agenturer på Kaptensgatan 6 i Stockholm.

Enligt Hans Noreen så sålde BEA Agenturer ca 44 st karosser.

För mer info se Thomas RPB sida
http://users.burtrask.com/rpb/index.htm

På följande bilder kan man se ett par säljannonser och en bild på när man höll på att ta fram pluggen till Pirayans formar.

Post's attachments

BEA annons.jpg, 456.33 kb, 1100 x 1600
BEA annons.jpg 456.33 kb, 225 downloads since 2012-08-03 

Piraya annons.jpg, 46.74 kb, 540 x 732
Piraya annons.jpg 46.74 kb, 174 downloads since 2012-08-03 

Piraya prototyp.jpg, 60.33 kb, 750 x 514
Piraya prototyp.jpg 60.33 kb, 233 downloads since 2012-08-03 

Porsche 911 RSR -73 "Bastard" Clone

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/e704cc19113fa95fdf57613aea2a1dc5.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville-se/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

2

Den bil som den här tråden ska handla om är den Piraya med mittmotor som ägdes av BEA agenturer, bilen registreringsbesiktades som ombyggd den 5/2 1969 i Strängnäs där även den andra kända mittmotorbilen registreringsbesiktades 9/9 1968.

Bilen såldes av BEA agenturer den 17/2 1970, sammarbetet med RPB avslutades under 1969 så det fanns väl inget behov av att ha kvar bilen.

Bilens öde var under lång tid okänd tills för några år sedan när Niklas Larsson här på forumet hittade en märklig annons i Porsche 356 klubbens tidning från 1978, där hade man noterat en annons i dagens nyheter från den 26/11 samma år.
Annonsen löd:

SPORTBIL
Porsche 356 C 90 med plastkaross, måsvingedörrar, mittmonterad motor, 10" "Super Charger" däck. Bilen i nyskick efter helrenovering. Med hjälp av tele numret i annonsen kunde bilen spåras.

Följande bilder visar hur bilen såg ut när den var nytillverkad utanför RPBs lokaler, de svartvita bilderna på Kaptensgatan i Stockholm utanför BEAs kontor.

Fortsättning följer...

Post's attachments

BEA Kaptensgatan 6 bild 2.JPG, 83.33 kb,  x
BEA Kaptensgatan 6 bild 2.JPG 83.33 kb, 7 downloads since 2012-08-03 

BEA Kaptensgatan 6.JPG, 76.6 kb, 775 x 512
BEA Kaptensgatan 6.JPG 76.6 kb, 186 downloads since 2012-08-03 

dhg4.jpg, 276.81 kb, 913 x 637
dhg4.jpg 276.81 kb, 206 downloads since 2012-08-03 

Porsche 911 RSR -73 "Bastard" Clone

3

Mycke intressant ICQ/ag

4

Dem är fan häftiga!!! Mer mer mer!  ICQ/ag

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

5

ICQ/af


Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/e3b25e75b7a335a8bd466ac14c2a4fb8.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville-se/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/eeaf047fd16ac39590fa976b85b48927.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville-se/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

6 Senaste redigerad av Selle (2012-08-03 20:53:59)

Den 16/11 1976 köptes bilen av en Helsingborgsbo som av någon anledning tyckte att han skulle byta däck på den. Vad som gjorde att valet föll på 10" charger däck vet jag inte men det innebar att han var tvungen att modifiera karossen för att få plats med dem, skärmkanterna skars bort och ersattes med delar från plåtskärmar från en VW typ 1 för att på så sätt bredda karossen.

Samtidigt gjordes även följande modifieringar på bilen, bagageräcke monterades på karossens bakdel, en kortad stötfångare från en Opel monterades bak, en "hönstrappa" från en VW scirocco monterades, dubbla antenner, yttre dörrhantag från VW typ 1, bakljus från Opel manta A, grova galler för luftintagen, positionsljus på sidorna, instrumentbrädan och elsystemet ersattes med en instrumentbräda från en Ford Taunus. Detta innebar att ratten var tvungen att bytas ut mot en som var 10"stor och även sänka den. Ratten hamnade då ungefär mellan förarens knän.

Rullbälten monterades, den nedre delen av bältet monterades i värmekanalenrna som består av glasfiber och de övre i skiljeväggen mellan motorn och kupén Hållfastheten var väl inte den bästa. Tanken monterades framför framvagnen för att värmesystemet från Forden skulle få plats.

Även nervevningsbara rutor i dörrarna monterades. Mycket arbete var nerlagt på alla modifieringar och resultatet är väl typiskt 70-80-tal.
Bilen lackades sedan i silver med svarta fält på sidorna.

Post's attachments

dhg-1.jpg, 229.32 kb,  x
dhg-1.jpg 229.32 kb, 11 downloads since 2012-08-03 

dhg-2.jpg, 271.52 kb,  x
dhg-2.jpg 271.52 kb, 8 downloads since 2012-08-03 

dhg-3.jpg, 239.75 kb, 984 x 608
dhg-3.jpg 239.75 kb, 170 downloads since 2012-08-03 

dhg-5.jpg, 252.69 kb, 989 x 643
dhg-5.jpg 252.69 kb, 197 downloads since 2012-08-03 

Porsche 911 RSR -73 "Bastard" Clone

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/ef883c2543d7a9a201fc059eb2d0a8bb.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville-se/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

7 Senaste redigerad av Selle (2012-08-03 21:26:41)

Den 8/4 1988 såldes bilen i Malmö till den person som ägde bilen fram till juni 2010 när jag köpte bilen av honom i Skurup. Bilen hade då stått avställd sedan 1991. Ägaren som ägde bilen innan honom hade lackera om bilen i en ljusblå färg.
Jag kan inte säga att jag blev imponerad av bilens utseende eller skick när jag åkte för att titta på den, rättare sagt så hade jag väl redan bestämt mig innan jag åkte att jag skulle köpa den för jag hade inte tänkt åka med tom kärra de 55 milen som jag hade hem igen.

Bilen har som tur är kvar Porsche delarna. Bilderna i detta inlägg är tagna av mig när bilen hämtades, charger däcken byttes ut någon gång på 80-talet.

I nästa uppdatering börjar projektet.
Fortsättning följer...

Post's attachments

p1.jpg, 73.87 kb,  x
p1.jpg 73.87 kb, 10 downloads since 2012-08-03 

P2.jpg, 77.1 kb, 961 x 721
P2.jpg 77.1 kb, 198 downloads since 2012-08-03 

p4.jpg, 124.14 kb, 961 x 721
p4.jpg 124.14 kb, 206 downloads since 2012-08-03 

Porsche 911 RSR -73 "Bastard" Clone

8

Manta-bakljusen var iaf betydligt snyggare än Cortina(?)-varianten.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

9

Ganska omgående när jag kommit hem med bilen sommaren 2010 började jag med att ta bort all extra utrustning som bilen fått. Bilenen skärmbreddare hade börjat rosta och så är planen att bilen ska återfå sitt ursprungliga utseende med vissa undantag.
Efter att ett cm tjockt spackel lager plus nitarna som hade använts för att fästa breddarna i karossen slipats bort gick det enkelt att bryta bort dem för att inspektera hur mycket av karossen som hade sågats bort.

Det var värre än jag först trodde, på grund av andra projekt så ställdes bilen undan. På våren 2011 dök det upp en Piraya kaross till salu på Blocket, eller rättare sagt en framdel utan dörrar och bakdel. Hade planer på att köpa den och gjuta av skärmarna och instrumentbrädan för att återskapa dessa på min kaross men priset och avståndet avskräckte då från att köpa den. I slutet av sommaren när annonsen försvunnit från Blocket så hittade jag en lapp med numret till säljaren, tänkte att jag kunde ringa och höra om han blev av med karossen. Karossen fanns kvar då det inte hade varit något större intresse för den, nu måste den bort för stället där den stod måste tömmas på grund av försäljning. Du får den om du hämtar den sa han, ok bara att sätta sig i bilen och hämta då.

Karossen var från ett bygge som inte hann byggas klart innan 1971 då det blev stopp för att registrera ombyggda fordon, karossen hade räddats ur en kontainer på en återvinnings station. Han som senare tog hand om karossen köpte en ny framdel med dörrar av Bo Andrén som hade några karosser kvar så sent som i slutet av 70-talet. Den här framdelen hade då blivit över och gavs bort till en som hade jobbat med i ett projekt där man skulle utrusta SAAB Sonett chassi med plastkarosser för postbilar, när det det inte blev något av det projektet så köpte han upp Sonett chassina och det var tänkt att han skulle ha försett ett chassi med Piraya karossen. Det blev inget av med dessa planer och chassina såldes och karossen blev stående på en loge.

Post's attachments

B1.jpg, 220.1 kb, 800 x 600
B1.jpg 220.1 kb, 179 downloads since 2012-08-04 

B2.jpg, 220.43 kb, 800 x 600
B2.jpg 220.43 kb, 172 downloads since 2012-08-04 

B3.jpg, 304.01 kb, 800 x 600
B3.jpg 304.01 kb, 181 downloads since 2012-08-04 

B4.jpg, 270.62 kb, 800 x 600
B4.jpg 270.62 kb, 194 downloads since 2012-08-04 

B5.jpg, 322.67 kb, 800 x 600
B5.jpg 322.67 kb, 167 downloads since 2012-08-04 

Porsche 911 RSR -73 "Bastard" Clone

10

Här kommer en bild på karossen utan skärmbreddare där man ser hur mycket som har sågats bort och så en bild på framdelen som jag fick.

Post's attachments

B6.jpg, 334.13 kb, 800 x 600
B6.jpg 334.13 kb, 177 downloads since 2012-08-04 

K1.jpg, 297.96 kb, 800 x 600
K1.jpg 297.96 kb, 205 downloads since 2012-08-04 

Porsche 911 RSR -73 "Bastard" Clone

11

ja här har du en del/hade?? återställande att göra..

lite speciellt med växelströmmaren.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

michaelth skrev:

ja här har du en del/hade?? återställande att göra..

lite speciellt med växelströmmaren.

Ja det är mycket kvar att återställa.

Installationen av generatorn är något speciell ja

Porsche 911 RSR -73 "Bastard" Clone

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/ee76494b523b339ff95f12224ce39575.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville-se/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

13 Senaste redigerad av Selle (2012-09-24 16:05:22)

I väntan på att det ska bli tid för Pirayan har den fått släppa ifrån sig säkerhetsbältena till ett annat projekt, bältenas installation hade ju ändå troligtvis inte räddat något liv om man nu överlever en krock i en sådan bil vill säga.

Var då tvungen att demontera stolarna och under dessa uppenbarade sig tyvärr en hel del rost, tittar man under bilen så ser bottenplattan ut att vara i bra skick men lyfter man på heltäckningsmattan som någon har lagt in så är det inte så mycket som är värt att spara av golvet. Suck och jag som hade tänkt att jag bara skulle återställa karossen och köra med bilen i det skick som den är, nu fick renoverings planerna ändras och istället blir det att lyfta av karossen och renovera bottenplattan.
När man ändå ska lyfta på karossen så vore det ju enklare att byta hela karossen istället för att laga upp den jag har, den gamla karossen lämpar sig nog bättre till ett bygge med skärmbreddare av ett vackrare utförande än det som var.

Visste sedan tidigare om en kaross som aldrig blivit byggd som fanns i Hudiksvall, ett samtal och ett bud senare var jag i våras på väg för att hämta en "ny" kaross.

Onsdag den 1/8 denna vecka så var det dags att ta hem bilen.
På torsdagen lossade jag och lyfte av karossen, en motorlyft användes vid lyftet för karossen är faktiskt ganska tung dels på grund av att man har använt mycket material när man gjöt karossen plus allt spackel och alla lager med färg som finns på den. Sedan fick bakdelen sitta kvar för att gångjärnen är även de inspacklade.

Chassit rullades sedan undan och karossen las på en annan bottenplatta. Nu väntar jag på att de nya golvhalvorna ska komma som jag har beställt på VW up north.

Bilderna visar den "nya" karossen.

Post's attachments

K2.jpg, 303.47 kb, 800 x 600
K2.jpg 303.47 kb, 237 downloads since 2012-08-04 

K3.jpg, 307.08 kb, 800 x 600
K3.jpg 307.08 kb, 184 downloads since 2012-08-04 

K6.jpg, 241.27 kb,  x
K6.jpg 241.27 kb, 11 downloads since 2012-08-04 

Porsche 911 RSR -73 "Bastard" Clone

14

Här kommer några bilder på lyft av karossen och det nakna chassit, det är så långt som jag har hunnit nu.

Post's attachments

C1.jpg, 408.63 kb, 800 x 600
C1.jpg 408.63 kb, 214 downloads since 2012-08-04 

C2.jpg, 418.09 kb, 800 x 600
C2.jpg 418.09 kb, 196 downloads since 2012-08-04 

C3.jpg, 327.34 kb, 800 x 600
C3.jpg 327.34 kb, 184 downloads since 2012-08-04 

K7.jpg, 217.55 kb, 800 x 600
K7.jpg 217.55 kb, 182 downloads since 2012-08-04 

Porsche 911 RSR -73 "Bastard" Clone

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/ffeee553cc584335950ad7156b8e96d4.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville-se/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

15

Till alla som blir sugna på att bygga en Piraya lägger jag ut byggnadsbeskrivningen som följde med byggsatserna

Post's attachments

del1.jpg, 87.57 kb, 1280 x 870
del1.jpg 87.57 kb, 223 downloads since 2012-08-04 

del2.jpg, 114.01 kb,  x
del2.jpg 114.01 kb, 13 downloads since 2012-08-04 

del3.jpg, 101.55 kb, 699 x 1024
del3.jpg 101.55 kb, 176 downloads since 2012-08-04 

del4.jpg, 125.24 kb, 707 x 1024
del4.jpg 125.24 kb, 170 downloads since 2012-08-04 

del5.jpg, 120.42 kb, 716 x 1024
del5.jpg 120.42 kb, 187 downloads since 2012-08-04 

Porsche 911 RSR -73 "Bastard" Clone

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/febd4d3b20d7b7216620c950e56fa3f8.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville-se/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

16 Senaste redigerad av Selle (2012-08-04 17:40:46)

Fler sidor

Post's attachments

del10.jpg, 112.8 kb, 1280 x 892
del10.jpg 112.8 kb, 179 downloads since 2012-08-04 

del6.jpg, 68.42 kb, 688 x 1024
del6.jpg 68.42 kb, 186 downloads since 2012-08-04 

del7.jpg, 72.93 kb, 1280 x 888
del7.jpg 72.93 kb, 194 downloads since 2012-08-04 

del8.jpg, 109.11 kb, 1280 x 878
del8.jpg 109.11 kb, 206 downloads since 2012-08-04 

del9.jpg, 95.48 kb,  x
del9.jpg 95.48 kb, 14 downloads since 2012-08-04 

Porsche 911 RSR -73 "Bastard" Clone

17 Senaste redigerad av Selle (2012-08-04 17:42:55)

De sista sidorna

Post's attachments

del11.jpg, 70.25 kb, 1280 x 862
del11.jpg 70.25 kb, 212 downloads since 2012-08-04 

del12.jpg, 110.12 kb, 1280 x 880
del12.jpg 110.12 kb, 202 downloads since 2012-08-04 

Porsche 911 RSR -73 "Bastard" Clone

18

Hur är mittmotorbygget gjort?
Är det längre svärd för att få in motor mellan växellåda och baktorision?
Okortad platta men flyttad växelspak och handbroms?

Intressant bygge!

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

19

Jalla skrev:

Hur är mittmotorbygget gjort?
Är det längre svärd för att få in motor mellan växellåda och baktorision?
Okortad platta men flyttad växelspak och handbroms?

Intressant bygge!


Ja svärden är längre, har typ 2 längre svärd så att de kan vara tagna där ifrån?

Plattan är kortad och ombyggd, där det bakre växellådsfästet normalt sitter har man breddat för att motorn ska få plats. Ja växelspaken och handbromsen är flyttade. Växelspaken har fått en helt ny mekanik. Allt är väldigt välbyggt.

Porsche 911 RSR -73 "Bastard" Clone

20 Senaste redigerad av NiklasLarsson (2012-08-04 19:23:38)

Kul Kjell att du börjat lägga ut bilder på Pirayan och lagt upp en renoveringstråd. Vi är några djupt troende i RPB-sekten som tycker det är jättekul att den här bilen har börjat renoveras. Jag var som står längre upp i tråden lite inblandad i att den här bilen återfanns och den har nu kommit till helt rätt ägare, då Kjell har järnkoll på de här bilarna och redan renoverat en tidigare.

Varför den här bilen var försvunnen i många år beror på att alla bilder på den (fyller snart på med fler) så har den tillfälliga "röd-skyltar" med olika nummer och de går inte att spåra utan lånades frikostigt ut av det lokala poliskontoret i väntan på att bilen var på väg till besiktningen och den här bilen verkade vara på väg ett tag. Vi RPB-vänner har gått omkring och undrat lite vad som hände då jag en dag såg i en gammal klubbtidning från Porsche 356 Klubb Sverige där någon ironiserat över en annons som hittats i en lokal tidning vilket står refererat till i andra inlägget i den här tråden. En annan medlem i RPB-sekten tog handlingskraftigt och spårade upp bilen på det gamla telefonnumret i annonsen. Och ta-da bilen kom fram från gömmorna och sedan köpte nuvarande ägaren loss den.

Jag fyller på med lite gamla bilder på just den här bilen för den visades flitigt upp när det begav sig och fanns med i tidningar som Vi Bilägare och Bilsport.

Post's attachments

Bilsport nr 8 1968 bild 2.jpg, 624.68 kb, 1474 x 793
Bilsport nr 8 1968 bild 2.jpg 624.68 kb, 185 downloads since 2012-08-04 

Bilsport nr 8 1968 bild 3.jpg, 451.81 kb, 1374 x 699
Bilsport nr 8 1968 bild 3.jpg 451.81 kb, 188 downloads since 2012-08-04 

Bilsport nr 8 1968.jpg, 141.07 kb, 632 x 377
Bilsport nr 8 1968.jpg 141.07 kb, 191 downloads since 2012-08-04 

Vi bilagare nr 9 1968.jpg, 725.75 kb, 1998 x 1451
Vi bilagare nr 9 1968.jpg 725.75 kb, 186 downloads since 2012-08-04 

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

21

Och för er som undrar varför man gillar RPB så är det bara kolla på den här sloganen från originalbroschyren.
http://i455.photobucket.com/albums/qq273/NiklasLarsson/ReklamfolderPiraya1.jpg
Antingen gillar vi bilar, vill ha något alldeles extra eller så skaffar vi en för flickornas skull  Default/lol  Bilen i den här broschyren är inte den i den här projekttråden.

Så här ser omslaget ut för broschyren - just love it!
http://i455.photobucket.com/albums/qq273/NiklasLarsson/ReklamfolderPirayaomslag.jpg

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

22

Svinkool!

Angående bakljusen hade jag satsat på enkla men kanske lite snyggare än "cortina" varianten.
Antar att den ska vara en snik-Ford GT40 o de har ju enkla. ICQ/ab

Kul projekt!

Ät gul snö, det kan vara öl.

23

lowang skrev:

Svinkool!

Angående bakljusen hade jag satsat på enkla men kanske lite snyggare än "cortina" varianten.
Antar att den ska vara en snik-Ford GT40 o de har ju enkla. ICQ/ab

Kul projekt!

Jag tycker att Opel Manta lysena är snygga och passar bra på bilen men ska använda ett par som är något mindre och har mer 60-tals utseende.

Tycker inte heller att Cortina lysena passar bra på bilen, de små runda som de använde på bilen som är med i försäljningsbroschyren tycker jag passar mycket bättre.

Porsche 911 RSR -73 "Bastard" Clone

24 Senaste redigerad av lowang (2012-08-04 22:08:56)

Så här ser ju gt40 ut:
http://www.desktopcar.net/wallpaper/26653-2/ford_GT40-07.jpg

Ät gul snö, det kan vara öl.

25

Kjell,

Jag köper gärna Manta bakljusen av dig om du inte ska ha dom kvar, mina är i varierande skick och det är bra att ha i reserv då dessa inte växer på träd längre.

http://iloapp.novelair.com/blog/piraya?ShowFile&image=1281760659.jpg

Hälsningar
Johan
http://piraya.novelair.com