Idag på väg hem från jobbet tog jag småvägarna hem och passerade en gård där jag skymtade en VW som hastigast. Backade bilen och tog en titt, visst stod där en Bubbla -66 lagom "fastrostad" i marken där den stod. Gräset var klippt RUNT bilen. Det som inte var klippt låg som en fin klädsel runt bilen.

Klev ur och tog en närmre titt. Rostig, men inte jätteilla. Saknades en ruta på förarsidan. Stack in huvudet och konstaterade att den nog stått ett tag, men interiören såg fin ut. Original och fräsch förutom lukten och smutsen. Knackade på dörren till huset som stod närmast bilen, ingen öppnade. Gick till huset jämte och de visste inget om den. Fick fram regnr under all smuts och började söka upp ägaren via mobilen. Fick fram ett namn. Körde hitta.se och fick fram en helt annan adress ca 1,5 mil från där jag stod. Ringde ändå och chansade. Mycket riktigt var det ägaren till bilen. Bubblan hade ingen rört på 6-7 år sa han. Sist den kördes gick den kanonbra, men sen blev den bara stående på gården. Efter lite snack fram och tillbaka skakade vi hand och bilen var min.
Körde hem till killen, gav honom pengarna, skrev ett kvitto, skrev på ägarpapper och sen körde jag hem för att byta om och hämta en vän som kunde hjälpa mig. Bromsarna satt fast som berget när vi försökte rucka ur bilen. Tog min bil, satt fast en draglina och började försiktigt dra med bilen, sen släppte det och bilen började rulla bakåt.

Vägen hem var inte vidare lång och bilen bogserades ganska bekymmersfritt hem till garaget förutom att bromsarna hade blivit så varma på bubblan så att det rykte från framhjulen. Bubblan verkade rulla som den ska dock.

Så nu står den i garaget och det är dags för mig att hoppa i bingen. I veckan tänkte jag börja rota lite och se vad det egentligen är jag har köpt. Rostlagning är givet, men frågan är hur mycket det blir. Genomgång av motor är givet, förhoppningsvis får jag liv i den efter ett oljebyte, stiftbyte och lite ny soppa så jag kan bilda mig en uppfattning om vad som behövs göras där. Interör vill jag behålla men självklart fräscha upp ordentligt. Exteriör vet jag inte ännu. Lite patina är aldrig fel, men vänster framskärm måste definitivt bytas ut. Hmmm.. Mycket att bita i!