1 Senaste redigerad av Skurt (2013-07-18 10:16:53)

Idag på väg hem från jobbet tog jag småvägarna hem och passerade en gård där jag skymtade en VW som hastigast. Backade bilen och tog en titt, visst stod där en Bubbla -66 lagom "fastrostad" i marken där den stod. Gräset var klippt RUNT bilen. Det som inte var klippt låg som en fin klädsel runt bilen.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/nuwxiecmrkp715t/01.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/s/y995kegg0x4o3i2/02.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/s/zeqg4ha1fmwdqvf/03.jpg

Klev ur och tog en närmre titt. Rostig, men inte jätteilla. Saknades en ruta på förarsidan. Stack in huvudet och konstaterade att den nog stått ett tag, men interiören såg fin ut. Original och fräsch förutom lukten och smutsen. Knackade på dörren till huset som stod närmast bilen, ingen öppnade. Gick till huset jämte och de visste inget om den. Fick fram regnr under all smuts och började söka upp ägaren via mobilen. Fick fram ett namn. Körde hitta.se och fick fram en helt annan adress ca 1,5 mil från där jag stod. Ringde ändå och chansade. Mycket riktigt var det ägaren till bilen. Bubblan hade ingen rört på 6-7 år sa han. Sist den kördes gick den kanonbra, men sen blev den bara stående på gården. Efter lite snack fram och tillbaka skakade vi hand och bilen var min.

Körde hem till killen, gav honom pengarna, skrev ett kvitto, skrev på ägarpapper och sen körde jag hem för att byta om och hämta en vän som kunde hjälpa mig. Bromsarna satt fast som berget när vi försökte rucka ur bilen. Tog min bil, satt fast en draglina och började försiktigt dra med bilen, sen släppte det och bilen började rulla bakåt.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/gchpo52xumykcou/04.jpg

Vägen hem var inte vidare lång och bilen bogserades ganska bekymmersfritt hem till garaget förutom att bromsarna hade blivit så varma på bubblan så att det rykte från framhjulen. Bubblan verkade rulla som den ska dock.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/wjdwnw1pci17uzq/05.jpg

Så nu står den i garaget och det är dags för mig att hoppa i bingen. I veckan tänkte jag börja rota lite och se vad det egentligen är jag har köpt. Rostlagning är givet, men frågan är hur mycket det blir. Genomgång av motor är givet, förhoppningsvis får jag liv i den efter ett oljebyte, stiftbyte och lite ny soppa så jag kan bilda mig en uppfattning om vad som behövs göras där. Interör vill jag behålla men självklart fräscha upp ordentligt. Exteriör vet jag inte ännu. Lite patina är aldrig fel, men vänster framskärm måste definitivt bytas ut. Hmmm.. Mycket att bita i!

https://dl.dropboxusercontent.com/s/4adnntkoey53lon/06.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/s/nk0bs3j44e5xsew/07.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/s/l5n1kh38046zbkh/08.jpg

Projekt rädda bubblan -66

2

Grattis ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3 Senaste redigerad av Skurt (2013-07-21 22:47:39)

Idag hade jag lite tid att sätta igång med bubblan. Inga stora överraskningar ännu! Golvet var mycket bättre än vad jag hade väntat mig. Fick ur all inredning och bullermatta för att ta en ordentlig titt. Några rosthål, men inget farligt.

En liten bild på den tjusiga ratten som är helrätt
https://dl.dropboxusercontent.com/s/nzit1yimr3gwwed/09.jpg

Stolar och baksäte i förvånansvärt bra skick
https://dl.dropboxusercontent.com/s/flxwarieqzq988c/10.jpg

Chassinummer som jag lyckats ta reda på att det mycket riktigt är en -66, om någon har mer info så berätta gärna!
https://dl.dropboxusercontent.com/s/ww3q47dtjir2fjr/11.jpg

Motornummer däremot säger mig ingenting? Ett A och inget mer? Någon?
https://dl.dropboxusercontent.com/s/4eegp7fd8i6nuxi/12.jpg

Golv
https://dl.dropboxusercontent.com/s/e05xz6vg09fati9/13.jpg

Bagage
https://dl.dropboxusercontent.com/s/m2exydsip1xhd68/14.jpg

Tittut!
https://dl.dropboxusercontent.com/s/22lrpk99slg5piu/15.jpg

Tittut igen!
https://dl.dropboxusercontent.com/s/u14tee8vm4qfgu0/16.jpg

Vänster framskärm känns sådär
https://dl.dropboxusercontent.com/s/obhdrddd749q2xd/17.jpg


I veckan fortsätter äventyret. Allt ska plockas ner!

Projekt rädda bubblan -66

4

Juli 65 säger mina papper. dvs att det är en 65a. Dock säger följande saker annat:

Fälgarna
Ratten

Det som säger för:

Handtagen till dörren.

Kollade på http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … dating.php

Kan ha läst fel men men..

En annan sak som är lite kul är att din blinkerspak är till höger och inte vänster ICQ/ae

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

5

En utbytes motor. någon gång.... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Så fortsatte äventyret idag några timmar efter jobbet. Två dagar kvar, sen har jag 4 veckors semester och kommer få lite mer gjort med bubblan!

Till att börja med så fick jag min första dåliga överraskning idag. Rost hade jag väntat mig, och mer rost har jag hittat, men det oroar mig inte så mycket eftersom jag tycker det är kul att svetsa. Däremot slängde jag ett öga på motorn idag som hastigast innan jag satte igång. Har ju ännu inte kommit till motorn, utan tänkte plocka ur den och gå igenom när allt annat är borta från bilen.

Hur som haver, den gick att dra runt för hand vilket alltid är positivt. Däremot märkte jag att oljepåfyllningslocket saknades, vilket gav mig idén att kolla hur mycket olja som egentligen finns i motorn. Drog ur oljestickan och blev förvånad över att där fanns olja långt över maxstrecket. Hmmm.. Kände på den. Känns lite tunn. För tunn. Luktade. Jajamen, någon briljant idiot har bestämt sig för att TANKA i oljepåfyllningen. Gick fram och kollade tanken, den är snustorr. Har inte legat soppa i den på många år då det knappt luktar bensin från den.

Detta fick mig att vilja gå och kolla batterierna som stod i bilen när jag hämtade den. De slängde jag bara ut i all hast när jag kom hem. Där står ett gammalt 6V-batteri och ett 12V volvo-batteri. Detta tillsammans med cigarettfimparna som ligger runt motorn får mig att känna att någon/några har försökt få igång aset relativt nyligen (av fimparna att döma). De har således tagit ett 12V-batteri, "tankat", ryckt ur tändningen, tjuvkopplat och försökt starta bilen. Bilen lär ju aldrig ha startat, men frågan är hur mycket/om motorn tagit stryk av att ha dragits runt på detta viset. För att inte tala om voltregulator, startmotor etc som är 6V och inte 12V.

Nåväl, motorn är som sagt ett senare projekt. Nu fortsätter vi med lite bilder tycker jag.

Första glada överraskningen för dagen var att jag hittade den saknade förarrutan. Den låg nere i dörren tillsammans med en trasig vevanordning.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/n31ajeflgnch3am/18.jpg

Anledningen till varför rutan inte velat åka upp var detta.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/aebuntd4gxt3u78/19.jpg

Så jag kapade till en plåtbit och bockade den.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/21ocfrmj27uicc0/20.jpg

Borrade bort svetspluggarna på den gamla.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/ipp9505et9w48rt/21.jpg

Svetsade dit den nya "listen".

https://dl.dropboxusercontent.com/s/i2xy4la9u34x5bi/22.jpg

Tadaa! Nu kan bubblan faktiskt stå ute om den skulle vilja utan att bli dyngblöt inuti.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/7bht79o4jx514dn/23.jpg

Fortsatte sen med att riva ut det sista av inredningen. Hittade denna i handskfacket. Tydligen såldes bilen i Jönköping!

https://dl.dropboxusercontent.com/s/7ag736ym9ow9foh/24.jpg

Sen var det dags för framskärmarna att åka av.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/819qf6a78i1nz29/25.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/s/mybif3vij4qd7x5/26.jpg

Bilen har stått på samma ställe i 7 år och det märks att vind och rusk har legat på vänstersidan av bilen mer än högersidan. Vänster framskärm satt med snabbinfästning aka rost och gick helt sonika att dra av utan att behöva lossa några bultar.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/citxwqxiovh5yk5/27.jpg

Bakom skärmen har någon försökt "laga rost" genom att skruva en plåtbit över rosthålet.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/daqv60wbdpzxhla/28.jpg

Efter att skärmarna var av och jag "besiktningsbankat" med slagghackan lite varstans (med penetrerande resultat på många ställen) var det dags att stänga garaget för dagen.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/nxv358u362wu1kw/29.jpg

Projekt rädda bubblan -66

7 Senaste redigerad av Skurt (2013-08-02 22:34:04)

Idag fortsatte äventyret i garaget och en hel del har hunnits med. I stora drag inget märkvärdigt, men jag har fått en bra uppfattning om vad som behövs göras. Dessutom så har mycket tid lagts på att hosta igång den gamla motorn!

Alla skärmar av och dags att påbörja rensning av rostskyddsmassa. Min gode vän Nick har ett fast handslag om värmepistolen och skrapan!

https://dl.dropboxusercontent.com/s/f9vcuuj57hocvgx/30.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/s/w43nmk8oxbdrwx8/33.jpg

En av mina fina skärmkanter.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/xwqko5cugd4u37g/32.jpg

Motorn gick att dra runt för hand vilket alltid är ett gott tecken. Tömde ur oljan/bensinen (ja det var ju någon idiot som tankat i oljepåfyllningen) och gjorde rent silen, satt dit nya packningar och fyllde på olja. Gav förgasaren några snapsar och efter lite pill hostade den igång och spann som en katt! Hurra!

https://dl.dropboxusercontent.com/s/x4l23ibp6cqjrzd/31.jpg

Tog en liten runda ner för gatan för att testa och visst går bilen! Kopplingen är kass, men annars tycker jag den verkar gå klockrent! Lite nya delar, uppfräschning, ny koppling, packningar och allmänservice så blir det nog kanon!

https://dl.dropboxusercontent.com/s/i6zw290672a3d87/34.jpg

Väl tillbaka i garaget (ja vi fick putta den sista biten eftersom batteriet efter laddning bara orkade en start, sen var det slut igen) så var det dags att riva ur motorn. Alltid skönt att veta att motorn går innan man plockar ur den.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/qt09elwzbrmn8ic/35.jpg

I veckan tänkte jag lyfta karossen och påbörja renoveringen.

Projekt rädda bubblan -66

8

Gött att se att du inte gett upp!! en provtur tar alltid upp humöret!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Bergau skrev:

Juli 65 säger mina papper. dvs att det är en 65a. Dock säger följande saker annat:

Fälgarna
Ratten
och 1300 märket på motorhuven  ICQ/ab

Det som säger för:

Handtagen till dörren.

Kollade på http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … dating.php

Kan ha läst fel men men..

En annan sak som är lite kul är att din blinkerspak är till höger och inte vänster ICQ/ae

la dit en detalj Default/tongue  ICQ/ab

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

10

Hmmm..knepigt det där. I papperna står det -66, men det kan ju vara fel. Framför allt eftersom vissa delar tydligen skiljer från en -65 och en -66 när man ska beställa.

Projekt rädda bubblan -66

11

Kunde inte hålla fingrarna i styr, så jag har börjat kika lite mer på motorn. Får dock inte loss det nedre remhjulet, någon som har några tips? Sitter ju med krysskil. Frågan är om man behöver draghammare och specialverktyg, eller ska det gå utan?

Imorgon tänkte jag fortsätta plocka ner motorn och se hur skicket faktiskt är.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/wfkssyi252xn1ak/36.jpg

Projekt rädda bubblan -66

12

Framvagnen är -66,sen har din bil friskluftintag mitt på instrumentbrädan.."finns inte på-65" Bilen är årsmodell-66 utan tvekan...sen har du hel/halvjluset på blinkersspaken...på -65 sitter det ett tryckknapp på golvet vid kopplingspedalen... ICQ/af

13

Häftigt projekt, kul att du räddar den ICQ/ab

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

14

Stängde garaget idag och började tveka på om det verkligen är en bra idé att försöka rädda den här bilen. Jag är inte blyg för projekt visserligen, men frågan är om det är lönt? Jag behöver uppmuntring, mina damer och herrar. Vad tror ni?

Delade på kaross och golv idag och ska rulla ut bottenplattan för bättre översyn, men man kan ju lugnt säga att båda är i taskigt skick. Visst väntade jag mig rost, men frågan jag ställer mig är om det ens är lönt att försöka fixa allt.

Kanske det värsta stället där rosten har ätit golv och kaross en bra bit.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/h0529t60p2lc0o3/37.jpg

Skärmfästen höger bak, inte så farligt att laga dock.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/jj3e193pn7d00ru/38.jpg

Skärmfäste höger fram
https://dl.dropboxusercontent.com/s/vfnj3msf4tba7mz/39.jpg

Hela högra "golvsidan" upprostad
https://dl.dropboxusercontent.com/s/umngsyg61nds68z/40.jpg

Vänster fram som någon försökt laga genom att skruva plåtbitar över rosten.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/squsrdtle9nzc5l/41.jpg

Golvet i sin helhet har klarat sig hyfsat efter att jag knackat hela golvet med slagghacka. 3-4 ställen som är enkla att laga.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/9wtiouri6tls8p2/42.jpg

Motorrummets vänstra sida
https://dl.dropboxusercontent.com/s/th4s2xs2pt70p56/43.jpg

Skärmfäste vänster bak.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/wuv9g1lfl2kbe32/44.jpg


Så, vad tror ni? Är det lönt att ge sig på det? Just nu känns det lite tungt, men med lite uppmuntring kanske jag ger mig på det ändå.

Projekt rädda bubblan -66

15

Ge inte upp!! Jag själv tycker att det vore en skam att inte rädda denna! Så jag hejar på och röstar för att den ska få leva vidare! ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

16

Jajamen du har mitt stöd också...fixa vidare! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

17

jo, men det var en del rost, finns ju färdiga delar att köpa Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

18

visst va de lite rost, men allting går bara man vill ICQ/ag

19

köp lite ekonomiplåt och fixa detta!.. ICQ/ag  bara jobba på du kommer att skratta åt det sen. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

20 Senaste redigerad av yogi (2013-08-06 16:14:11)

Den rosten du har på den här bilen är nog vad du får räkna med om bilen har stått i högt gräs.
Köp dom ekonomibitarna som finns och gör svetsjobbet så att du själv är nöjd. Det är det viktiga. Sedan vet du att all rost är ok.

Eller köp en bil för kanske 10-30 000 kr och upptäck att någon har varit och fuskat och du får ändå på och svetsa en massa på dom här typiska rostställena.

Det är en rätt rolig process att upptäcka att man kan mer än man tror. Dessutom så finns det otroligt mycket kunskap här om man går bet på något. Du har ju dessutom redan delat på kaross och platta så det är bekvämt och lätt att svetsa.

Håller själv på med en bil som många tyckte var utan rost men efter jag rivit ner den så har jag nog samma rostställen som du.

Lycka till.

21

Se det så här.. bilen blir bara bättre och bättre bara du börjar.. och som innan, skönt att du vet att den är okey under  ICQ/ag ...även om kanske mindre hade kunnat dra den genom besiktningen..kanske.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22

Here we go.

Bottenplattan fri från karossen och rullades ut på uppfarten för att rengöras från gammal ljuddämpningsmatta samt spolas av från allt gammal skit.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/7wwooi2bpet4qz3/45.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/s/0brcwb2tnj5sgcl/46.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/s/6k5l7xf23nknk2y/47.jpg

När jag stod och spolade av växellådan plingade det till i marken, ut flög 10 penning från Bundesrepublik Deutchland á la 1950!

https://dl.dropboxusercontent.com/s/94wri6h3knna0d8/48.jpg

Efter massa slitgöra blev golvet lite renare och enklare att "hantera". Likaså växellåda och framvagn.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/c4twusfvvt0g1j9/49.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/s/o1jivr9mtiw4aaj/50.jpg

Imorgon tänkte jag sätta igång. Har dock en liten fråga. Bottenplattans vänstra sida är helt uppäten och måste bytas ut, men frågan är hur jag bäst går tillväga? Tänkte försöka slippa köpa en helt ny halv golvsida. Kapa till en L-profil, svetsa upp den under hela vägen och borra ut hål för karossfäste? Några andra förslag?

Projekt rädda bubblan -66

23

kör på  ICQ/ag

vw typ3 fastback

24

kan du göra en passande bit, gör det...
bara kör på.. plattan ser ju ganska så okey ut !! inte mycket dåligt där.. bara gör rent och måla upp.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

25

Hittar du nån passande bit så kör.. På min platta så var det bara ruttet runt ena dolkraftsfästet, så jag klippte lite i en plåt hylla med passande profil och svetsade dit! Gratis är gott  ICQ/ag

Följer den här renoveringen noga! Tycker nog det kan vara värt att rädda denna  ICQ/ab  Så kör hårt!!

Glücklich, aber pleite!