så fortsätter vi... Då jag kom igång sent i em. hann gelcoaten inte gella för andra gången fören senare i kväll dvs jag började plasta kl 2330..
Förövrigt behöver man inte lägga på 2 lager gelcoat varje gång man plastar.. men till en form e det gött att ha ett stadigt lager+ att man kan jobba lite med formen justera/slipa/polera...men vad kommer sen..
lägger man tillräckligt jämt första gången räcker det med en gång i färdiga detaljer. dock är det viktigt att gelcoaten härdar innan man plastar annars matar man ner glaset i den ,och får ett dåligt slutresultat.
Jo... första lagret e ju gelcoat som jag penslade på.. går även bra med en roller, om man har större ytor att täcka.. men e trist att rengöra.
vid plastarbete e Aceton viktigt för just detta endamål.
Men till skälva lamineringen, e metallrollers viktigt. använder mig av en smal, för att komma in i hörnor o veck, och en bredade för ytor.. har jag stora ytor att plasta använder jag en liten roller för att lägga på plasten. nu använder jag samma pensel jag hade till gelcoaten innan..bara lite renad.. stälde i en burk med aceton. lacken på skaftet försvann/löstes upp

Detta förtsta lagret e det viktigaste i en form, då man vill ha ett starkt skal utan luftbubblor innanför gelcoaten. så extra nogranhet e viktig.. många använder en tunnare matta för att säkert komma in i alla veck.. detta e huggen 450gram/m2. i vanliga fall vill man ha så mycket glasfiber som möjligt i så lite plast som det går för viktens skull .. men endå luftfritt i laminatet då plasten e tung och glaset det hållbara. men i en form skiter jag i det, utan prioriterar luftfritt.
Något som också e mycket viktigt är andnings skydd då styren inte är ett dugg nyttigt.dödar hjärnceller!!!!.
Antingen friskluftsmask eller kolfiltermask... eller om man fuskar..ute i friska luften.. aldrig i garaget med stängda dörrar..
handskar!!! använder tunna gummihandskar, eller mycket bra, gummi diskhandskar, sno fruns
.. köp nya och lite blommor då blir hon glad.
Att blanda plast.. jag brukar ta hem plast backar, som vi fått skruv i på jobbet, sen mäter jag upp 2 dl vatten i en back . ställer plant och drar ett tusch stäck på utsidan.. sen drar jag sträck på fler backar... när man sen plastar kan man lätt ta en ny, när det börjar härda i en.. sen när plasten hårdnat helt kan man enkelt knåda burken lite, så faller den härdade plasten ut.
Härdare appliceras med en enkel injiktions spruta från apoteket.. sug upp 2ml till 2 dl plast.. blanda med en rör pinne . biltema har hela stora förpackningar med fin fina bok rör pinnar.. kostar knappt något.
glöm inte täcka golvet med plast eller tidningar och använd kläder du kan tänka dig att slänga...
Vät hela ytan på gelcoaten med plast (blandad med 1 %härdare).. lägg på glasfiber.. vät uppå glaset med mer plast.. jobba ut luften med kant och yt metall roller man ser när bindemedlet mellan fibrerna löses upp. se glad ut..
plasta e ql..
När man gör en form vill man bara lägga på ett lager glasfiber i början. och sen låta det härda. då ser man om man missat någonstanns och glasfibern rest sig=luftficka. då kan man skära upp, och plasta i där luftblåsan e..+ att man vill hålla härdnings temperaturen låg.
Sen lägger man på fler lager.. upp till max 4 lager i svepet. annars finns risk att det blir för varmt av härdnings processen.. jag plastar gärna nattetid, då det e kallare. man vill inte ha en för snabb härdning. en enkel form kan klara sig med bara några lager.. en mer avanserad form kanske har 8-12 lager. eller som man tänkt ha formen en längre tid, till många objekt.
Plast/glasfiber bygger ca 1 mm /450 grams matta i tjocklek i det färdiga laminatet. man kan använda färre lager och ett sandwitch matterial som förstärkning..
lilla snutten

Där 2 ytor möts, är det enklare att riva mattan, och sen skjuta dom 2 avrivna bitarna mot varandra, än att försöka jobba ner mattan i ett stycke, i första lagret.
Dom efterföljande kan man oftast "gå runt hörnet" med utan luftinslutningar..

Ps Glöm inte att göra rent rollers och ev penslar i aceton.. med ett tillräckligt stort kärl kan man ställa ner grejerna.. till nästa gång.. men aceton dunstar fort ..och brinner jättebra
Ds.
Nu fortsätter vi med nattsömn.
/ Michael
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(