Under min resa till USA (norra Californien) i Oktober förra året kom jag i kontakt med en mycket trevlig herre vid namn Rex som skruvat VW de senaste 25 åren. Han har ett ställe uppe i bergen strax utanför Merced där det kryllar av gamla objekt - mest bubblor och baybussar, men även några splittbussar och ett par Ghior. Jag köpte min 1970 Westfalia av honom, och det blev även min och min flickväns daily driver under de 5 veckor vi bodde i Mendocino Village, strax söder om Fort Bragg.
Rex har som sagt en hel del objekt stående, och i och med att jag köpte ett par tidiga Westfalior slog jag även till på ett sent 1963/tidigt 1964 cab-objekt (dessa tre bilar fyllde sålunda en hel container och blev lite billigare att frakta än om man skulle haft del i en eller flera andra containers. Rex, som är en riktigt hedersknyffel, trailade även ner cabben till fraktbolaget i San Francisco medans jag och min flickvän satt i Mendocino och drack Toulouse 2008 Estate Pinot Noir 
Bilen var relativt komplett så när som på inredning och motor, dock fanns i princip alla cabbspecifika grejer med, till och med ett helt nytt elsystem i kartong. Eftersom Rex har kalasrabatt hos Wolfsburg West passade jag även på att bunkra upp med ny cabb, cabbågar i syntetmaterial samt lite annat smått och gott.
Bilen kommer att bli lite av en restolooker - lagom sänkt, annars tillmestadels standard med originaltouch.
Bilen där den stått på en kulle i Californien de senaste 20 åren

På väg mot hamnen
På plats hos fraktbolaget
Diverse medföljande delar
På plats i Rommegaraget, nedplockning påbörjad (än en gång - STORT TACK till alla ni Rommegarage-rockstjärnor som tog hand om lossning av containern medans jag var fast i utlandet på jobb!!!)
Hemma hos blästraren i Dala-Husby
Plattan var dessvärre inte speciellt frisk under alla år utomhus, dock ställde en mycket trevlig man i Östersund upp med en tokfräsch platta. Tack dude! 
Plattan upphämtas på en militärbas i norra dalarna i mörkaste januari
Plattan blästrad hos den gode Olle i Leksand
Diverse renoveringsgodis som följde med hem från USA
När sålunda de flesta grejer var sourcade för att börja bygga klart plattan var det bara att kavla upp ärmarna! Bromsar skulle renoveras, framvagns skulle sättas ihop (hittade en framvagnsstomme hos ett företag i USA som också fick åka container hem), styrstag skylle byggas samt allt annat småpill som krävs för att få ihop ett "i princip nytt" chassi.
Trötta bromsar...
...blir som nya! 

Liksom bärarmar

Framvagnsstommen, som f.ö. saknade hål för fettnipplar. Surt! 

Framvagn i princip klar, med 2" kortade fjäderpaket
Spindelrenovering
Isärplockning och rengöring/fettning av styrsnäcka
Framvagn med de flesta detaljer på plats
Växellådan som satt på bilen när jag köpte den var enligt utsago inte operativ. GustaF ställde dock upp med en schysst låda från "ungefär samma år" :-) Lite skitig men verkar funka alldeles utmärkt
Lådan på plats med nya damasker och nytt urtrampningslager
Bakvagnen börjar bli klar
Trummor
356-fälgar blästrade och epoxylackade - det blir 4,5" fram och 5,5" bak...
...med nya flådiga sulor runt om.
Plattan i princip helt klart sånär som på några smådetaljer
Värmevredet var kasst så jag bytte alla vajrar, mekanik samt vred
Mmmmm.... new & shniy! 

Om det är något jag absolut inte kan så är det plåtjobb. Lyckligtvis har vi ju en potent man i sina bästa år - påminner lite om John Travolta - som verkligen kan. Macke slängde sålunda upp karossen i sin egenhändigt tillverkade vagga och beväpnad med vinkelslip och en löjligt stor portion tålamod började han ge sig på de sedimentära lagren av plåt som utgör cabbens värmekammare och balkar. Han fann i princip bara rost, så det var bara att ringa Woffe, fixa en mängd kalasfin utbytesplåt och sedan kunde Macka skrida till verket.

Eftersom bilen någons gång under sin levnadstid blivit lite tillknycklad både fram & bak så blev det till att passa in nya huvar...
...och efter riktning och diverse okvädesord blev allt rakt och fint igen. Vän av ordning ser säkert att det är fel lucka på bilden - ny lucka kommer att gälas hos Woffe senare i Juli.
I och med att Macke förbrukade mil efter mil svetstråd i Rommegaraget var det dags att börja tänka på kraftpaketet, eller vad man nu kallar en fin & fräsch 34-hästars industrispis, inhandlad av 25-hästarsmannen, tack ska han ha! Stort tack även till alla ni som var inblandade i leveransen av motorn hem till Vassbo - mycket snällt av er! Motorn visade sig till och med vara utrustad med en 12V-generator, vilket ju gör det hela ännu mer bekvämt!
Kåpan får sig en ansiktslyftning...
...och likaså generatorns remskiva.
Förgasaren som satt på - för övrigt försedd med den extremt roliga koden VFIS - fick strycka på foten för en 28 som jag totalrenoverade och packade om.

Jag hade för mig att jag någonstans i mina gömmor hade en NOS sån där ombyggnadssats av strålkastare som Hella släppte iom trafikomläggningen, och minnet svek inte! Lite Autosol och ett stort hål i fingret efter att ett illasinnat fjäderstag bestämt sig för att sätta sig emot senare, kunde jag stoltsera med ett par kanonfina och "all OG" Hella-strålkastare.

Just nu håller jag som bäst på med att få iordning på cabbställningen.

En mycket viktig båge saknades, dock har Rex letat på en sådan och den är just nu på väg hit över Atlanten. Franke håller på att specialtillverka en mycket bisarr nit/bult för ställningen...

...och min vän Dave i Chicago bad en snubbe på Cooper Technica nytillverka de lite lättare nitarna som också pajade när jag plockade isär cabbställningen.
Inom kort hoppas jag hinna göra skärmarna plåtrena (Stort tack till Håkan i Vika för dessa) samt alltså motorlucka (Tack Micke) och bagagehuv (Tack GustaF) innan hela rasket åker iväg på lack ca. vecka 30. Det finns någon idé om att kanske kunna regbesikta åket under våren 2014... mycket av jobbet är ju faktiskt gjort.
Motorn ska också bli färdigmonterad och uppstartad, måste dock skaffa J-rör eller värmekammare samt avgassystem. Puh! Långt inlägg, kul ni som tittar. Trevlig helg på er!