1

Under min resa till USA (norra Californien) i Oktober förra året kom jag i kontakt med en mycket trevlig herre vid namn Rex som skruvat VW de senaste 25 åren. Han har ett ställe uppe i bergen strax utanför Merced där det kryllar av gamla objekt - mest bubblor och baybussar, men även några splittbussar och ett par Ghior. Jag köpte min 1970 Westfalia av honom, och det blev även min och min flickväns daily driver under de 5 veckor vi bodde i Mendocino Village, strax söder om Fort Bragg.

Rex har som sagt en hel del objekt stående, och i och med att jag köpte ett par tidiga Westfalior slog jag även till på ett sent 1963/tidigt 1964 cab-objekt (dessa tre bilar fyllde sålunda en hel container och blev lite billigare att frakta än om man skulle haft del i en eller flera andra containers. Rex, som är en riktigt hedersknyffel, trailade även ner cabben till fraktbolaget i San Francisco medans jag och min flickvän satt i Mendocino och drack Toulouse 2008 Estate Pinot Noir ICQ/ab

Bilen var relativt komplett så när som på inredning och motor, dock fanns i princip alla cabbspecifika grejer med, till och med ett helt nytt elsystem i kartong. Eftersom Rex har kalasrabatt hos Wolfsburg West passade jag även på att bunkra upp med ny cabb, cabbågar i syntetmaterial samt lite annat smått och gott.

Bilen kommer att bli lite av en restolooker - lagom sänkt, annars tillmestadels standard med originaltouch.

Bilen där den stått på en kulle i Californien de senaste 20 åren
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_001.jpg

http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_002.jpg

På väg mot hamnen
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_003.jpg

På plats hos fraktbolaget
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_004.jpg

Diverse medföljande delar
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_005.jpg

På plats i Rommegaraget, nedplockning påbörjad (än en gång - STORT TACK till alla ni Rommegarage-rockstjärnor som tog hand om lossning av containern medans jag var fast i utlandet på jobb!!!)
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_006.jpg

Hemma hos blästraren i Dala-Husby
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_007.jpg

Plattan var dessvärre inte speciellt frisk under alla år utomhus, dock ställde en mycket trevlig man i Östersund upp med en tokfräsch platta. Tack dude! ICQ/ab

Plattan upphämtas på en militärbas i norra dalarna i mörkaste januari
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_008.jpg

Plattan blästrad hos den gode Olle i Leksand
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_009.jpg

Diverse renoveringsgodis som följde med hem från USA
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_010.jpg

När sålunda de flesta grejer var sourcade för att börja bygga klart plattan var det bara att kavla upp ärmarna! Bromsar skulle renoveras, framvagns skulle sättas ihop (hittade en framvagnsstomme hos ett företag i USA som också fick åka container hem), styrstag skylle byggas samt allt annat småpill som krävs för att få ihop ett "i princip nytt" chassi.

Trötta bromsar...
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_011.jpg

...blir som nya! ICQ/ab
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_012.jpg

Liksom bärarmar
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_013.jpg

http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_014.jpg

Framvagnsstommen, som f.ö. saknade hål för fettnipplar. Surt! ICQ/ac
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_015.jpg

Framvagn i princip klar, med 2" kortade fjäderpaket
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_016.jpg

Spindelrenovering
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_017.jpg

Isärplockning och rengöring/fettning av styrsnäcka
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_017b.jpg

Framvagn med de flesta detaljer på plats
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_018.jpg

Växellådan som satt på bilen när jag köpte den var enligt utsago inte operativ. GustaF ställde dock upp med en schysst låda från "ungefär samma år" :-) Lite skitig men verkar funka alldeles utmärkt
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_018b.jpg

Lådan på plats med nya damasker och nytt urtrampningslager
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_018c.jpg

Bakvagnen börjar bli klar
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_019.jpg

Trummor
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_020.jpg

356-fälgar blästrade och epoxylackade - det blir 4,5" fram och 5,5" bak...
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_021.jpg

...med nya flådiga sulor runt om.
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_022.jpg

Plattan i princip helt klart sånär som på några smådetaljer
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_023.jpg

Värmevredet var kasst så jag bytte alla vajrar, mekanik samt vred
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_023b.jpg

Mmmmm.... new & shniy! ICQ/ab
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_024.jpg

Om det är något jag absolut inte kan så är det plåtjobb. Lyckligtvis har vi ju en potent man i sina bästa år - påminner lite om John Travolta - som verkligen kan. Macke slängde sålunda upp karossen i sin egenhändigt tillverkade vagga och beväpnad med vinkelslip och en löjligt stor portion tålamod började han ge sig på de sedimentära lagren av plåt som utgör cabbens värmekammare och balkar. Han fann i princip bara rost, så det var bara att ringa Woffe, fixa en mängd kalasfin utbytesplåt och sedan kunde Macka skrida till verket.

http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_025.jpg

http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_026.jpg

http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_027.jpg

http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_028.jpg

http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_028b.jpg

http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_029.jpg

Eftersom bilen någons gång under sin levnadstid blivit lite tillknycklad både fram & bak så blev det till att passa in nya huvar...
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_030.jpg

...och efter riktning och diverse okvädesord blev allt rakt och fint igen. Vän av ordning ser säkert att det är fel lucka på bilden - ny lucka kommer att gälas hos Woffe senare i Juli.
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_031.jpg

I och med att Macke förbrukade mil efter mil svetstråd i Rommegaraget var det dags att börja tänka på kraftpaketet, eller vad man nu kallar en fin & fräsch 34-hästars industrispis, inhandlad av 25-hästarsmannen, tack ska han ha! Stort tack även till alla ni som var inblandade i leveransen av motorn hem till Vassbo - mycket snällt av er! Motorn visade sig till och med vara utrustad med en 12V-generator, vilket ju gör det hela ännu mer bekvämt!
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_032.jpg

Kåpan får sig en ansiktslyftning...
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_033.jpg

...och likaså generatorns remskiva.
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_034.jpg

Förgasaren som satt på - för övrigt försedd med den extremt roliga koden VFIS - fick strycka på foten för en 28 som jag totalrenoverade och packade om.
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_035.jpg

http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_036.jpg

Jag hade för mig att jag någonstans i mina gömmor hade en NOS sån där ombyggnadssats av strålkastare som Hella släppte iom trafikomläggningen, och minnet svek inte! Lite Autosol och ett stort hål i fingret efter att ett illasinnat fjäderstag bestämt sig för att sätta sig emot senare, kunde jag stoltsera med ett par kanonfina och "all OG" Hella-strålkastare.
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_037.jpg

http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_038.jpg

http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_039.jpg

Just nu håller jag som bäst på med att få iordning på cabbställningen.

http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_040.jpg

http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_041.jpg

En mycket viktig båge saknades, dock har Rex letat på en sådan och den är just nu på väg hit över Atlanten. Franke håller på att specialtillverka en mycket bisarr nit/bult för ställningen...

http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_042.jpg

...och min vän Dave i Chicago bad en snubbe på Cooper Technica nytillverka de lite lättare nitarna som också pajade när jag plockade isär cabbställningen.
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_043.jpg

Inom kort hoppas jag hinna göra skärmarna plåtrena (Stort tack till Håkan i Vika för dessa) samt alltså motorlucka (Tack Micke) och bagagehuv (Tack GustaF) innan hela rasket åker iväg på lack ca. vecka 30. Det finns någon idé om att kanske kunna regbesikta åket under våren 2014... mycket av jobbet är ju faktiskt gjort.

Motorn ska också bli färdigmonterad och uppstartad, måste dock skaffa J-rör eller värmekammare samt avgassystem. Puh! Långt inlägg, kul ni som tittar. Trevlig helg på er!  ICQ/ab

"Daddy Cool"

2

Läckert! ICQ/ab Vilken härlig läsning! Var tvungen och scrolla upp och försäkra mig om att det enbart var ett inlägg alltihop. Detta kommer bli hur bra som helst! Lägg gärna upp många bilder på suflettrenoveringen, sällan jag sett och lärorikt att följa! Ska det vara trä som original eller byter du ut det?

Lycka till och kör hårt! ICQ/ag

(Nyfiken på hur ni kunde köra med 70-an i USA och hur ni fixade det med försäkringar m.m men det blir ju lite väl OT, låter iaf sjukt najs)

3

goopher skrev:

...och efter riktning och diverse okvädesord blev allt rakt och fint igen.

och sällan har det hörts så mycket av dessa nere i Rommegaraget...  Default/lol
Kommer säkerligen bli en riktigt trevlig bil det här  ICQ/af

4

Grym läsning å grymt projekt, kanske får Fidde å börja med sin igen Default/smile

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

5

ICQ/ag  fler cabbar de e ql.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Kul bygge, kommer följas ICQ/ab

7

Heja Jonas, hoppas ratten kommer till användning  ICQ/ab

//Morgan

8

Den här tråden har jag väntat på  ICQ/ab

9

Härligt objekt. Snabbt jobbat!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

10

Trevlig tråd..blir en härlig vagn.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

11

Att man kan hitta så pass fina objekt fortfarande ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

12

Denna va cool ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

13

Åh vilken härlig tråd. Fler av dessa! Snyggt utförda jobb!

Volkmasters Sweden

14

Sjukt kul att se historien bakom skärmarna som
Förtillfället värmer min hylla. Seriös renovering ska med spänning följa denna tråd..

Learning by experience is a great way to spend money...

15

ser riktigt trevligt ut!   ICQ/ab

En vacker dag ska jag också ha en Barndoor... Panel... eller de kan f..n regna med om de vill, vädret är inte huvudsaken.

16

Coolt projekt! Kommer att följas!

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

17

Har ju varit fullt upp med VW-träffar, jobb, ölhävning mm... men jobbet går så sakteliga framåt och idag fick jag ett glädjebesked från Woffe: "Your decklid is ready bro" ICQ/ab

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/q71/s720x720/1002485_733612413331705_1482904705_n.jpg

Tack Woffe! Stort tack även till 25hpman som medelst telefon redde ut det här med original- och reproskärmar och alla skillnader som uppenbarligen florerar däremellan - samt ett hemligt tips! ICQ/ab Mer bilder kommer snart. Vi ses!

"Daddy Cool"

18

Blir bra detta! Kul med en cabbe ICQ/ab

19

Coolt, nu fick man inspiration!!!  ICQ/ag

Gillar nördar å fanatiker men inte Besservisses! Tar en "kall" å går vidare! ICQ/ad
Typ1-58:a Vert, å en 62:a sommar bruksis!

20

Det har hänt lite saker på cabfronten trots fullt upp på jobbet, med bandet samt resor... ICQ/ab Mer bilder och info inom kort!

"Daddy Cool"

21

Så har det blivit dags för en liten uppdatering! Det har ju varit en lång, magisk sommar och det har inte varit så mycket motivation för mek & garagepul... men lite har det blivit gjort i alla fall. Jag siktade in mig på att få åket klart för lack, och det har gått ganska bra. Dock har cabbställningen varit ett gissel - den är betydligt bökigare och tyngre än man tror och jag ville verkligen vara säker på att den satt som den skulle och passade 100% INNAN det kommer färg på bilskrället ICQ/ab Frankes hjälp visade sig ovärderlig. Här följer lite bilder:

En pickis kommer lastad med en sagolikt fräsch bagagehuv från GustaF i Grängesberg...
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_045.jpg

...sånär som på lite färg förstås :-)
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_046.jpg

Gissa vad som legat här?
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_047.jpg

Samma pickis kommer lastad med lite finfina skärmar från Håkan i Vika
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_048.jpg

Dags att se till att bilen blir plåtren inför kommande lackering
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_049.jpg

...glöm inte näsan.
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_050.jpg

Ånyo kommer samma pickis lastad med ett stycke cabbställning som varit på studiebesök hos fabror Franke, som hjälpt till med att passa in främre bågen.
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_051.jpg

Sedan blev det ett jäkla pill med att borra/slå ur alla gamla ruttna nitar som knappt höll ihop ställningen.
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_052.jpg

Gammal nit och bricka vs. nysvarvad nit & bricka.
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_053.jpg

Passar smäck...
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_054.jpg

...och långsamt faller bitarna på plats igen.
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_055.jpg

Sedan fortsatte jag raskt och utan knussel med testmontering av ställningen...
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_056.jpg

...inpassning av dörrar...
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_057.jpg

...tillfixning av ordentliga gängor i alla skärminfästningar och slutligen...
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_058.jpg

...ett samtal till Franke för ett sista besök för att få till inpassningen av cabbställningen 100%...
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_059.jpg

...och ser man på - åkdonet ute i sensommarsolen, nästan klar för lack!
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_060.jpg

Av med alla skärmar, huvar och dörrar igen och så bär det av till farbror Kenny för lack!
http://www.boxerville.se/boxerville_posts/1964_cab/vw1964cab_061.jpg

Rock on Kenny... vi ses om ett tag! ICQ/ab

"Daddy Cool"

22

Underbart ICQ/ab
Grymt jobbat!

23

Kommer bli kanon det där !! :=) Kenny e duktig på att måla !

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

24

Najs update... ska bli skoj å se den i färg ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

25

ICQ/af

You´ll never know...