1

Jag tänker testa en kamrats splitternya IDA48:or, motorn är en snäll 82 x 94 - dvs 2,1 med original toppar.
Denna bestyckning sitter i sedan köpet;

Hals 37mm
Emul rör F7
Luft = 120
Huvud = 135
lågfart= 70F10

Någon som har synpunkter på detta ? Själv undrar jag om man inte skulle ha större luft (emulsion)munstycke...

2

82x94 är väl 2275!? ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

3

Javisst - men det vet ju inte förgasarna ?-)

4

Om det funkar skulle jag gå ner på lågfarten för att undvika att stiften slår igen. 145 i huvud och 175 luft är nog en vettig början.

5

Mettis!
Insåg att min kommentar var överflödig och kunde tas som nån jäkla "Messersmitt" variant - det var inte min mening! Ber om ursäkt om den togs fel!! ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

6

Johan- Besserwisser heter det väl.

7

60 i lågfart är nog mer rimligt sen tror jag att 155-160 i huvud blir bättre.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Hans Landelius skrev:

Johan- Besserwisser heter det väl.

Hans - självklart - tycker inte om ordet bara därför använder jag pseudonymet Messerschmitt!!  ICQ/ag

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

9

Hittills kan vi nog konstatera att:

Bestyckningen som CB skickat med är inte någon som tycker känns "rätt"?

"Bessersmith" har jag för mig att någon ovanstående kallade sig på Meanbugs ?

Att jag bara "höftade till" om volymen på min kamrats motor (tyckte 82mm slag lät så mkt mindre än 86mm... .-)

Jag har inga mängder munstycken att labba med, och det är inte heller vad jag åtagit mig - bara att få ihop motorn.
Men provkörning tycker jag ingår... ?-) jag får låna ut en hel del prylar, som vippställ, kåpor, avgas mm - sedan läggs den "på hyllan" (?).

Lättast kanske vore att sätta på mina egna IDA48:or, de har;

Nålventil = 200
Hals= 38mm
Emulsionsrör= F2
Huvudmunst= 160                                                       bytt till 150
Luft= 180 (visade sig vara borrade till 200)            bytt till 210
Lågfart= 55 F10 men verkar omlödda...
Hållare till lågfart= 120

Hade dom på motorn i Tierp ifjol (när min låda gav upp i första burnouten), och motorn var pigg men hade bra toppar.

10

Körde ju en repa i "Daily driver" på Bug Run Tierp, med Ingolf's motor.
Hans "råa" insug med 29mm innerdiameter, och mina injusterade (bensin-)IDA48:or
Standard toppar som sagt, C95(eler nått sån't, kam) 82 x 94mm
Max varv låg ca 5000Rpm, -lagom för en typ2-motor ?-)

http://i.imgur.com/nVsiO2p.jpg%5B/IMG%5D

13,8sek i en lätt Buggy imponerar ju inte, men 0 - 100Km/tim på 5,60sek imponerade på ägaren (och "vanligt folk" ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=iRLyvxf6JLw