Enligt bilden så ser det ut som om röret gått av brevid svetsen? Funderar på om rören i framvagnen är krya?
ja de är inte svetsen. men kanske blitt diken så den va tunnare brevid.
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg
NJaae, sort of.. Det är svets som är lagt bredvid skarven mellan rör och sänksats..! Allt annat är i väldigt bra skick, såsom rören. Jag tror som sagt att de försökt svetsa dit sänksatserna med rören monterade och liggandes under bilen..
Skulle gärna sätta dit en ny puma eller grubenwagen.. men slantarna behöver läggas på annat så jag får laga den jag har.
Svårt att säga.. skarven som är under ser verkligen ut att vara kanten på sänksatsdelen och de småbitar som hänger ut ser ut som svetsmaterial för det går ut något.. Lite som att de svetsat vid sidan om först och börjat slipa ner (varför man nu gör det där) svetsen över skarven.. Det är riktigt fula svetsar överlag och väldigt slarvigt ditlagt.. Ligger mestadels enbart utanpå röret.
Förmodligen svetsat med alldeles för lite effekt och för mkt trådmatning = nada genombränning.
problemet e att folk som inte kan svetsa gör det endå...
tur att inga personskador hände!!
Riktig fog beredning, dvs nerslipat i 45graders vinkel bägge sidor, sen mycket kräm på svetsen...
Att saker brister vid sidan om svetsen, e annars inte ovanligt, då man bränner ut kolet ur stålet, och gör materialet skört. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jo, så är det helt klart. Det är en del lagningar på bilens kaross som inte är de fagraste jag sett heller.. Men de är iaf hela och genombrända.
Jag ska sätta ihop den som den är i en jigg och punktar ihop den. Sen tar jag vinkelharry och gör en V-fog runtom och bränner ihop skiten. Jag har svetsat en del balkar åt en f.d. garagegrannes husbygge och han har inte klagat iaf, hehe.
Nä, jag vet, men det är ju en del gods iaf. Det som är tunnare är ju materialet i sänksatserna.. som förmodligen är i nån kinesium-legering ^^
Når jag har "kapat ihop" mina framvagnar har jag satt en rörbit inuti som stöd, och dessutom borrat några hål att svetsa fast denna i.
Men i sänksatserna kanske det inte får rum ?
Det var faktiskt ingen dum idé alls! Tror det finns lite utrymme faktiskt. Ska kolla på det iaf.
384 2013-07-30 11:42:39 Senaste redigerad av MrPete (2013-07-30 12:41:13)
Nu har jag tagit in alla grejerna i källaren.. de är skrapade, tvättade och inblaskade med rostomvandlare. Ska köra roterande stålborste och rostskyddsgrunda tänkte jag. Sen får det bli nån lack på det. Finishen är väl inte det viktigaste men vill inte att skiten ska börja rosta en massa.


Imorn efter jobbet är det tänkt att framvagnen skall svetsas ihop. Får hjälp med det hos Tatermek eftersom jag inte har haft möjlighet att byta elskåp och installera 3fas hemma än. Fick längre bultar och krängningshämmarfästen från dalhems idag, på torsdag ska dämpare komma på classic vw upnorth. Krängningshämmare ska komma i början av nästa vecka.
Tror det blir stor skillnad med krängningshämmare fram, speciellt eftersom den är något grövre än original.. kanske överstyr lite mer än understyra som den gör nu :-)
Så, hemma från jobbet. Bytte om och gick direkt ner i källaren för att fortsätta med framvagnen. Nu har jag kört av hela skiten med roterande stålborste och slipat lite där det behövdes. Var mest ytrost och inget direkt allvarligt..
Nu råder inga tvivel om varför framvagnen gick iaf.. Helt klart värdelösa svetsar.. påpulat lite kluttar utanpå och ingen som helst genombränning.. Konstigt att det inte gått av tidigare!
Här snackar vi dåliga svetsar! :-O
Framvagnen nerplockad, avkörd med roterande stålborste och fil, sen målad med rostomvandlare igen. 
Sticker snart iväg till Tatermek garage för att bränna ihop stommen. Sen blir det målning med 2k urethanfärg så att det motstår rost i framtiden.
Den kommer att understyra mer om du har grövre krängare fram.
Det var jag som tänkte fel där.. Du har rätt, men man får bättre instyrning med krängare iaf. Sen är det krängare bak som gäller.. Men jag vet inte riktigt hur man ska konstruera det utan knivar och stag..
Här finns en väldigt bra tabell för olika chassi-inställningar.
http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
Nu har jag jag iaf fått ihop framvagnen. Tog bort all gammal svets.. då det inte var genombränning någonstans utan bara kluddat utanpå.. Sen tog jag rörstumpar och satt inuti, gjorde ett par hål som jag fyllde med svets. Några punkter runtom sen eldade jag på.
Inte de fagraste svetsarna jag gjort heller, men de är iaf genombrända och bättre gjorda än de tidigare
För att undvika att den skulle rosta över natten och idag så målade jag den direkt när jag kom hem från tatermek med 2k urethanfärg från feltema. 
Så ikväll monteras den ihop så att man ut och testköra lite grann med castershims och nya dämpare, förhoppningsvis blir det ganska stor skillnad mot innan :-)
Får man en folka att understyra så har man gjort något fel då de i grunden är överstyrda.
Ali G
390 2013-08-02 16:20:43 Senaste redigerad av MrPete (2013-08-02 16:21:32)
Nu är jag färdig med framvagnen iaf, testkört och ojoj vilken skillnad. Ligger mkt stadigare och är inte alls lika spårkänslig. Tightare i styrningen och lättstyrd.
Det blev bugpack sänkdämpare i fram från classic vw, röda också.. hmm.. de ser iaf fina ut och känns bra mkt bättre än de som satt på som var helt slut.
Lite uppfräschat iaf. Hade inte möjlighet att byta styrstag och leder denna gång, så jag tog en spruta och tryckte i fett i alla damasker, vilket gjorde stor skillnad! 
Så satte jag som sagt i nya dämpare fram också, ser lite fräschare ut än det gjorde innan, hehe
Man ser det inte så bra om man inte tänker på det, men jag har även monterat castershims på det nedre torsionsröret fram
Nu bär det alltså av mot Vänersborg och Vwänerträffen imorn. Eventuellt blir det bara över dagen.. beror på vad vi känner för :-)
Då var man hemma igen efter en sväng på ca 30mil tur och retur till Vwänerträffen i Vänersborg. Resan gick fint och träffen var trevlig. Vädret växlade en hel del från sol till åskväder, så jag valde att inte stanna över natten, men det var trevligt den stund man var där iaf. Träffade många bekanta och en del nya ansikten, alltid kul!
Fick tag i en ny navkapsel i fint skick, så jag polerade upp dem lite och monterade. Dock är det fortfarande så att den inte sitter helt 100 på det hjul jag tappat en innan. Lirkade lite med clips:en så förhoppningsvis sitter den ett tag iaf.. Tack Jonas N för kåpan!

Kan förresten tala om att det släppte ganska bra i de fuktiga rondellerna på vägen hem, hehe alltid kul att sladda lite
Blev en sväng idag, till Verktygsboden i Veddige med några av mina vw-vänner från Kinna :-) Tog inga foton men testade lite snabbt att filma med mobilen under körning. Något skakigt med ett långt mobilfäste i rutan.. hann inte heller ställa in den så noga i farten. Kan nog bli bättre klipp än så här, men det är ju lite skoj att se nåt iaf. Gopro vore inte helt fel.
Då var bromsvätska bytt i bubblan och bromsar luftade. Det var på tiden, för drt var mkt vatten i bromsvätskan. Nu ska det nog betta lite bättre. Får staga upp rambenen bak i vinter med, duktiga hjulhopp igår när jag tog en testsväng efter rengöring av munstycken och byte från 190 luftkorrigering till 180.
Sen har jag beställt en innovate bredbandslambda, trött på att gissa mig fram i bestyckningen. Ny elpump och regulator kommer sen med. På snabbgasning händer nåt med trycket.. ser ut som den kvävs och hostar upp soppa. Det händer inte om man trampar fullt och håller kvar. Gissar att regulatorn inte hinner med.
Jo, din bil är säkert roligare att köra än vissa "toksänkta" !-)
En grov, eller dubbla original kränghämmare kan jag rekommendera (har själv..) !
Ja, jag har inga planer på att slamma den iaf. Blir nog snarare lite rake med fetare sulor bak.
Kommer en 19mm bugpack krängare vilken dag som helst nu. Ev kan det finnas en bak-krängare också som jag ska kika på.
"Camber-kompensator" bak funkar bra till två-delad bakvagn !
Den funkar så att den "släpper" fjädringen när man svänger så att bilen sjunker ner bak istället för att vilja välta(?) om du förstår...?
"Vanlig" kränghämmare hör hemma på 4-delad bakvagn.
Jo jag har sett camber-kompenserare, men är ibte helt 100 på hur den jobbar.. det inre hjulet sjunker så att bilen lutar inåt i kurvan istället för att kränga utåt?
Jag tänkte väl på någon form av knivkrängare bak.. men det funkar kanske bättre på 4-ledad axel det med..
Sjukt snabb leverans från England. Beställde en innovate MTX-L bredbandslambda med mätare igår och den kom idag!

Dock insåg jag snabbt att jag skulle beställt den längre kabeln med.. för denna kommer inte att räcka från kollektorn till mätarpanelen till vänster om ratten. Finns en 18fotare (5,4m) som man behöver.
Snabba puckar... Vad fick du betala?
jojemän och den sitter redan i bilen med, fast inte med kablaget draget hela vägen bak då.. 147 engelska pundhuvuden gick det loss på, fri frakt via Ebay :-)
