1

Jag är stendum på saker jag aldrig gjort... så, nu har jag erkänt Default/smile

Ska ställa tändningen, fick hjälp i en annan tråd och sökt efter hur man gör... skaffade ett test instrument, en provlampa, ser ut som en penna med krokodilklämma som ska kopplas in och ett stift som man ska hålla emot...

Har aldrig hålt i en sådan ens, då vet ni vilken nivå jag är på.

På bilden nedan, var kopplar jag krokodilklämman, och för jag bara "pennan" mot blocket?
Färgmärkeringar är såklart mina gissningar, men tro mig, jag har haft fel förut...!

Oerhört tacksam för hjälp!

Post's attachments

_MG_3352.jpg, 502.89 kb, 1024 x 683
_MG_3352.jpg 502.89 kb, 259 downloads since 2013-07-10 

2

Klämman sätts lämpligen på minus på tändspolen så slipper du lyfta på fördelarlocket (stäng det nu ICQ/ab) och "pennan" sättes mot blocket.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Klämman sätts lämpligen på minus på tändspolen så slipper du lyfta på fördelarlocket (stäng det nu ICQ/ab) och "pennan" sättes mot blocket.

Fördelarlocket är påsatt... minus på tändspolen borde vara den svarta...
Tack för du tar dig tid!

4 Senaste redigerad av emm (2013-07-10 19:24:30)

Nu känner jag mig ännu dummare, köpte en testlampa på biltema som har en lysdiod för minus och en för plus, när jag kopplar minus på tändspolen med krokodilklämman och "pennan" på blocket så lyser minus hela tiden oavsett hur jag än vrider och vänder på justeringen (under fördelaren), tändningen är på...

Vad gör jag för fel?

5

emm skrev:
Svwerker skrev:

Tack för du tar dig tid!

Svart kabel i Vw-världen brukar betyda +15 alltså tändning.
Minus på tändspolen är då den andra kabeln, kan vara grön och går till fördelaren..

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

6 Senaste redigerad av Handy (2013-07-10 21:35:09)

emm skrev:

Nu känner jag mig ännu dummare, köpte en testlampa på biltema som har en lysdiod för minus och en för plus, när jag kopplar minus på tändspolen med krokodilklämman och "pennan" på blocket så lyser minus hela tiden oavsett hur jag än vrider och vänder på justeringen (under fördelaren), tändningen är på...

Vad gör jag för fel?

Eftersom du satt krokodilklämman på + och pekar med pennan på jord - (som det borde vara i blocket) så visar den alltså -    är du med så långt?
Förresten, ska du verkligen ställa tändningen med en sån penna?

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

7

Handy skrev:
emm skrev:
Svwerker skrev:

Tack för du tar dig tid!

Svart kabel i Vw-världen brukar betyda +15 alltså tändning.
Minus på tändspolen är då den andra kabeln, kan vara grön och går till fördelaren..

Tummen upp för hjälp,
testar imorgon!
Thx!

8

var det denna du köpte?
http://www.biltema.se/ProductImages/15/medium/15-129_m.jpg

Testa annars att sätta krokodilklämman i minus(alla metaldelar på bilen, typ blocket, förgasaren, eller den gröna kabeln som går till fördelaren)

pennan sätter du ner där den kabel till det stift du vill testa. se till att pennan har kontakt mot metallen där nere i fördelarlocket.

Jag köpte denna. Den förlänger tändkabeln till stiftet och på så sätt funkar motorn ändå men lampan lyser även då stiftet får gnista.
http://www.biltema.se/ProductImages/15/medium/15-142_m.jpg

9

Med testlampan så gör man endast en grundinställning. En riktig går bara att göra med en riktig stroboskoplampa.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Tack alla för tips!
Jag vet att man bara gör grundinställning på detta viset, men jag måste ju lära mig, och det gör jag nu, vänta ni bara tills jag köpt stroboskop, då kommer det helt andra frågor Default/smile

11

Jag var också ambitiös och köpte en strob-lampa, det finns rätt billiga omkring hundringen.
Två krokodilklämmor till + och - samt en klämma att fästa på ettans tändkabel. Visst denna lampa funkar väldigt bra, men syvene og sist så är det ändå örat och känslan som får sista ordet i detta. Jag tycker det är väldigt lätt att höra och känna när en sån här VW boxer går bra, annat kan det vara på andra sorters motorer. Som exempelvis 2 x 9 cylindriska stjärnmotorer till antika dubbeldäckare flygplan... ICQ/ad (har aldrig varit närmare än 100 meter från en sån maskin under gång... än mindre skruvat med någon, som tur är)

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."