Hej! Köpte en 1303s för ett tag sedan o den gick bra men i kurvor och dylikt kunde den börja hacka lite o ha sig... Så jag tänkte att det kanske bara var att justera förgasaren och läste att innan man gör detta justerar man ventiler och ställer tändningen.
Då motorn är en 1600dp så ställde jag ventilspelet på 0.15 och så långt allt väl, MEN när motorn står i TDC och 1:ans ventiler är stängda så pekar rotorn i fördelaren mot det som borde vara 2:ans tändläge? Haket i fördelaren sitter alltså typ klockan 2 och tändkablarna sitter som så att 1:ans tändkabel sitter där 2:ans brukar sitta osv... Alltså förskjutet ett kvarts varv motsols? Hur är det möjligt? Kan man sätta fördelaren 90grader fel? Och jag har ställt tändningen och får läget för 1:ans tändläge klockan 2.. Har ställt avståndet på brytarspetsarna till 0.4...
Och nu har jag "nollställt" förgasaren (34pict 3 ) och har ingen tomgång men den går om man varvar lite..har även provat olika lägen på soppa o luftskruven utan att det blev skillnad. Dock är tomgången lite bättre när bilen är kall!!!!
Fördelaren heter 113 905 205 Al om det har betydelse..
Men som sagt, bilen hade bra tomgång innan och jag har provat avstängningsventilen eller vad den heter till vänster om förgasaren och den klickar när tändningen är påslagen... Blir snart knäpp på det här!
det jag menar är när motorn är i TDC och det ska ge gnista på 1:ans cylinder så pekar rotorn mot klockan 2 och hacket i fördelaren sitter också då mot klockan 2 och där sitter således också 1:ans tändkabel.... Och det är ju ett kvarts varv fel motsols mot hur den "ska" stå när motorn är i TDC och det ska ges gnista till 1:ans cylinder...