1

Hej! Köpte en 1303s för ett tag sedan o den gick bra men i kurvor och dylikt kunde den börja hacka lite o ha sig... Så jag tänkte att det kanske bara var att justera förgasaren och läste att innan man gör detta justerar man ventiler och ställer tändningen.

Då motorn är en 1600dp så ställde jag ventilspelet på 0.15 och så långt allt väl, MEN när motorn står i TDC och 1:ans ventiler är stängda så pekar rotorn i fördelaren mot det som borde vara 2:ans tändläge? Haket i fördelaren sitter alltså typ klockan 2 och tändkablarna sitter som så att 1:ans tändkabel sitter där 2:ans brukar sitta osv... Alltså förskjutet ett kvarts varv motsols? Hur är det möjligt? Kan man sätta fördelaren 90grader fel? Och jag har ställt tändningen och får läget för 1:ans tändläge klockan 2.. Har ställt avståndet på brytarspetsarna till 0.4...

Och nu har jag "nollställt" förgasaren (34pict 3 ) och har ingen tomgång men den går om man varvar lite..har även provat olika lägen på soppa o luftskruven utan att det blev skillnad. Dock är tomgången lite bättre när bilen är kall!!!!

Fördelaren heter 113 905 205 Al om det har betydelse..
Men som sagt, bilen hade bra tomgång innan och jag har provat avstängningsventilen eller vad den heter till vänster om förgasaren och den klickar när tändningen är påslagen... Blir snart knäpp på det här!

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

2

Jag kanske massuppfittar här.. men det är inte så att du bara har tändkablarna fel? tändföljden är 1432 fast det vet du kanske.. men att de sitter förskjutet på fördelarlocket.

3

Tror du missuppfattar mig ICQ/ad det jag menar är när motorn är i TDC  och det ska ge gnista på 1:ans cylinder så pekar rotorn mot klockan 2 och hacket i fördelaren sitter också då mot klockan 2 och där sitter således också 1:ans tändkabel.... Och det är ju ett kvarts varv fel motsols mot hur den "ska" stå när motorn är i TDC och det ska ges gnista till 1:ans cylinder...

4

Man kan vrida fördelaren en hel del innan den tar i, prova att vrida den rätt och flytta kablarna om det gick Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Johan W skrev:

Man kan vrida fördelaren en hel del innan den tar i, prova att vrida den rätt och flytta kablarna om det gick Default/hmm

Ok, hur ska jag vrida den rätt menar du? Ska jag lyfta upp den o vrida den? För som det är nu så står ju rotorn klockan två när motorn är i TDC och då kan jag ju inte vrida fördelaren till dit den borde vara? Det är alltså rotorns position när den tänder på 1:an som jag är fundersam över.... Men mitt problem är ju alltså tomgången på bilen och kan det ha med detta att göra? Den gick ju på tomgång förut?

6

Ingen idé om varför det är såhär? ICQ/ad

7

Nej du kan inte lyfta upp och vrida den.Lossa skruven (10 mm skalle) och vrid fördelarhuset... ICQ/ad

8

Ok, men rotorn kommer ju fortfarande stå mot klockan två när det är 1:ans tändläge hur mycket jag än vrider? ICQ/ad

9

Vrid tills rotorn pekar strax före märket på fördelarkanten när 1:an tänder. Om sen inte märket sitter exakt som på andra motorer saknar betydelse i sammanhanget..

10

Så länge rotor och streck (1ans tändkabel) linjerar med varandra så spelar det väl ingen roll vilket klockslag de står i när motorn är i tdc?

11

Ok, alla bilder jag sett på tändföljder med mera så har fördelaren stått helt annorlunda och trodde att det ska vara så när det är orginalfördelare? Plus/minus någon centimeter pga av tändinställningen såklart...
Men då är det alltså inte det som är problemet då iaf, tackar för det ICQ/ab

12

Ett enkelt knep för att få tändningen rätt är ju att använda en stroboskoplampa mot remskivan. Då ser du ju att den kommer rätt. Ännu bättre är det givetvis med en graderad remskiva så du ser vad den totala förtändningen blir också (dvs fullt utslagen vid ett visst varvtal).

13

Japp, ska införskaffa en stroboskoplampa. Har ställt med testlampa hittills... Min motor ska tydligen ställas 7,5grad före ö.d med vakum bortkopplat. Men jag tror inte att det är tändläget som är felet med tomgången då jag provat med en hel del olika lägen på fördelaren sedan tidigare, ska man prova att skruva ut soppaskruven på förgasaren ordentligt eller ska den alltid vara ca: 2,5 varv utskruvad på n 34 pict 3 ?

14 Senaste redigerad av MrIcka (2013-07-27 07:47:51)

Så var de på min original DP 1300 också, rotor och streck kl 2. Funka så bra så iaf :-)

Gissar på att de är fördelaren som är byggd så helt enkelt

15

Nu är tomgången tillbaka! Tändningen inställd och soppaskruven utskruvad ordentligt! Då kom tomgången tillbaka o sen var det bara lite finjustering ICQ/ab Tack för alla tips!