1,226

Goder afton Vänner och bönder! Efter ännu ett par veckors slit så är det väl dags med en uppdatering kan man tycka så väl bekomme...

Bakvagnen blev sänkt och återmonterad i förra inlägget iaf och då var det då dags för framvagnen kan väl alla räkna ut. Mekade isär allt löst men lät stommen vara kvar, tjongade med stora släggan ur låsklumparna och kapade upp en springa. Slipade sen ur låsningen som håller klumpen, svetsade dit splinesbrickorna och monterade tillbaka allt i omvänd ordning.  Bra så långt? . Låter väl lätt ? Som när Martin Timell bygger en 400 kvm brygga på TV typ... Max en halvtimme liksom..

http://i42.tinypic.com/2ebqot0.jpg

Jodå, jag gjorde allt så åxå, precis som när Tommy Wärn och jag sänkte den gröna pickisen jag hade tidigare. Då tog det totalt 4 timmar på ett ungefär men nu vettefan om 10 timmar räckte!  ICQ/an  Allt som kan sitta fast gjorde det. Rejält. Allt som kan vara i vägen var det. Rejält. Allt som kan ställa sej på tvären gjorde det.Rejält. Men jag kom så långt att börja återmontera sent på måndagkväll.

Tisdag. Som tur var så var UFO hit för att hämta grillen vi skulle ha på VWATER  Jag hade karossen ståendes efter ett tidigare oseriöst rodbygge och som jag fixat till under rasterna på jobbet under samma tokmekarvecka men är numera då en grill. Blev ganska lyckad tycker jag!  ICQ/ab

http://i43.tinypic.com/j7w853.jpg

UFO hoppade iaf in i smedjan som jourhavande psykolog och assisterande mekaniker och med gemensamma krafter och två nötter är bättre än en tombola så fick vi ihop skrotet till slut. Tack för det!  ICQ/af 

http://i42.tinypic.com/e80gwh.jpg

Men då var det redan tisdag, klockan var 21.30 och jag skulle besikta på torsdag morron. Lufta bromsar, laga lite rost,kolla lyktor,lägga om två hjul, fixa laddningen osv osv... Lätt stressad alltså. 21.35 ringer det och en kvart senare svänger tidningen Klassiker in på gårn med en ´56 cab!  ICQ/ab Kul med besök men inte nu helst...  ICQ/ad Jon Remmers är ju medlem här och alltså VW kille och Claes på bilden är det inte men har vett att uppskatta livets goda ändå. De hade lånat bilen från nån i Uppland ( nån från BV ? ) och var på en Hälsinge tour för framtida inslag i tidningen. Får väl se om man är med på nåt hörn senare men där försvann resten av den kvällen.

http://i42.tinypic.com/vhvt51.jpg

Okej. Onsdag kväll. Fixa laddning var det ja.. nähä, fick inte till det..nyladdat batteri räcker... lufta bromsar var det ja..nähä, fick inte till höger bak.. Nåja tre bromsar är bättre än ingen. Rostlaga lite då. Random plåtbitar och silvertejp användes friskt för att få till bakskärmar. Främre tvärbalk lagade åxå, fast lite bättre än med tejp.  ICQ/ae Och lite allmänt pyssel senare så ansåg jag att med den här tidsnöden så blir det inte bättre. Provkörde dock en lite tur runt byn och här är nuvarande stuket.
Ett yttre bak, sänksatsen på mitten fram och med 145:or fram och 165:or bak på typ 1 fälgar.

http://i43.tinypic.com/9lgzk3.jpg

Men för första gången i mitt liv så åkte jag på torsdag in på Bilprovningen med en medvetet fusklagad och en egentligen inte alls besiktningsklar bil men va fan, jag tar tvåorna bara jag kommer till Bollnäs och VWATER !

Men så gick det så här åxå..... Torsdag den fjärde juli i nådens år 2013 är ett lågvattenmärke i min karriär som bilbyggare....

http://i42.tinypic.com/24dr2pk.jpg

Fortsättning följer!  ICQ/ae

You´ll never know...

1,227

Då var det Jon å Claes jag såg förra veckan i skärplinge vid macken.  ICQ/ab

Mera känd som jb...

1,228

Dumt att sluta skriva när det är som roligast att läsa!  ICQ/af

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

1,229

Trodde att min Spanska flagga skulle locka fram nån lustig kommentar men alla har väl semester och förhoppningsvis gör nåt vettigt istället för att hänga framför datorn...  ICQ/ae 

Nu var det inte min mekaniska förmåga som gjorde att jag fick körförbud  heller utan det var det längsgående bromsröret som behagade spricka under bromsprovet vilket innebär automatiskt körförbud. Sen blev det visserligen en hög med andra tvåor åxå men det hade jag räknat med.

Men nu blev det ju riktigt bråttom istället för bara vanligt bråttom! Det innebar ju att jag måste göra en ombes. på fredan och åtminstone släcka körförbudet så jag kunde ta bussen till Bollnäs och vär träff på lördagen.

M´kay. Beställde ett rör hos den lokale bildelsnasaren så det kunde hämtas efter jag slutat jobbet och körde in bussen på verkstan. Jag jobbar typ 300 m från Bilprovningen så det var ju enkelt iaf. Sen var det bara att hämta en pizza, ringa och säja till frun att jag blir borta ikväll, igen.. och sätta i gång att släcka tvåor.

Bromsröret byttes enkelt iaf, en hög med andra tvåor som saxpinne i styrled saknas, bromsslang nöter mot annan detalj, varningstriangel saknas, vänster blinkers ur funktion och såna skitgrejor fixades och Grenje som kom för att hjälpa till att lufta bromsar fick även koppla ny skyltbelysning.

Allting frid och fröjd och tvåorna jag fick på rost ( endast två faktiskt.. ICQ/ad  ) var i utriggarna/domkraftsfästena och de hann jag inte bry mej i. Att höger bakbroms inte var så ok eller att handbromsen inte funkade utan vajer konstigt nog struntade jag i... utan nu var jag nöjd och tackade Genje för hjälpen som åkte hemåt och jag körde ut bussen för att sopa golvet i verkstan.

http://i44.tinypic.com/2gx1ro4.jpg

Då dör den! Utan host,harklande,poff eller nånting !  Default/yikes 

Konstaterade bara att jag inte hade gnista så jag tog en firmabil och åkte hem och la mej...  ICQ/ad

På fredagsmorgon vaknade jag och kom ihåg att Grenje hade kopplat skyltbelysningen på tändningen och såg jag inte i ögonvrån att när bussen dog så slocknade även skyltbelysningen ?  Default/hmm  Hmm.... mystiskt. Eller?

Väl nere på jobbet så jodå, belysningen kopplad på plus på tändspolen men varför är det svart kabel när röd kabel sitter i en skruv i plåt ? Öppnade skyltlampan och jajamän, den lille hemelektrikern hade skiftat plus och minus trots två kablar i olika färg ! Även kabeln till elchoken sitter där på T-spolen och hade brunnit av så jag ryckte den kabeln och skiftade plus och minus vid skylten och sen så startade åbäket !  ICQ/ag 

Snabba ryck ! In på Bilprovningen och lämnade den där, sprang tillbaka till jobbet och var nervös resten av förmiddan..

http://i40.tinypic.com/11u7og3.jpg

Men nu så! Naturligtvis så är det några tvåor kvar samt att miljöprovet med 9,9 i CO inte var så imponerande då den surade ganska bra . Troligen så blev choken skadad så den står på fullt och flödade rejält men jag tog mej hem och bytte sedan förgasare till en jag hade på hyllan och nu gick den bra!  ICQ/af

Så nu var vi redo för VWATER iaf. Skjutsade familjen runt byn på fredagkvällen och lastade sen grejer inför lördagens drabbning.

Mer kommer !  ICQ/af

You´ll never know...

1,230

Har du inte en + till elchoken så kommer inte bimetallen att bli varm så choken öppnar sig aldrig. Dvs du kör alltid med full choke.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

1,231

Jag var kanske lite otydlig men jag bytte naturligtvis kabeln till elchocken efteråt men den surade rejält iaf. Efter bytet av hela förgasaren blev allt bra så är det nån som vill ha en pict 30-2 utan fungerande choke så har jag en billig. .. ;-)

Men tack för infon Reine, alla visste säkert inte det. :-)

You´ll never know...

1,232

På väg ner till VWATER på lördag så svängde jag och frun samt Grenjes Petra in i Lörstrand strax söder om Jarse där det var veteranmarknad och mötte upp med Kuus, Gullbacka Martin och Burträsks stolthet Kjell Löfboom. ( Grenje var med han åxå men åkte  Merschädes så vi låtsades inte känna honom.. )

De hade åkt från Dalarna redan på fredan för att sova över hos Ufo-Löf och vara på marknaden i tid för att fynda och minns jag rätt så hade Martin bla. hittat ett par splitbusspeglar för 20kr så den resan betalade sej tror jag.. ICQ/ad

Jag hittade även en konkurrent i Radio & TV branschen som jag punkterade däcken innan jag for i full fart ner mot Bollnäs !

Men mer om det en annan dag.  ICQ/ab God natt och kom ihåg att även en blind höna kan välta stort lass.

Post's attachments

DSC_0215.jpg, 275.94 kb, 1470 x 827
DSC_0215.jpg 275.94 kb, 191 downloads since 2013-07-15 

DSC_0216.jpg, 306.64 kb, 1470 x 827
DSC_0216.jpg 306.64 kb, 187 downloads since 2013-07-15 

You´ll never know...

1,233

Känns dock som Edfors Radio - Tv hade liiiiiiiite mindre budget för reklam..... En eltejprulle var allt vad springschjasen fick när han hade sett Bodérus nere på Ljusdahl....

Kjell..... Joo jag tackar alllllllllllra ödmjukast som Lillbarbro sjöng mellan dalgångarna i Järrsö bygden

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

1,234

ICQ/ae

You´ll never know...

1,235 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2013-07-18 19:40:42)

Och nu är vi då framme vid vad hela min kaosmekning var till för. VWATER ! En enklare träff som jag och Ufo kom på att vi skulle köra nu när han skaffat Ranch, strategetiskt placerat mittimellan allt på ett ungefär.. ICQ/ad Tillochmed bussen tyckte det var roligt att strcka på benen för halvvägs till Bollnäs så slocknade laddlampan och laddning hoppade igång. Även oljeläckage i motorn har kommit igång..  ICQ/ad  Men det tar vi senare.  ICQ/ae

Hellyckat tycker jag och vi har ju även fått flera positiva kommentarer så vi kör nog igen till nästa år. Lite synd att många av hälsingebilarna inte kunde komma pga massa olika anledningar men så är det ju, det är mycket som sker på sommaren...  Hursomhelst så hade vi gjort iordning Hot Rod Grill, dukat långbord, lite tillbehör till mat som du fick ta med själv att grilla och Ufo upplät gårdsytorna till övernattning. Mer än så förutom trevligt folk behövs inte ! ICQ/ag Bilar ramlade in i lite olika tider och gjorde kvällen levande och alltid nåt nytt att prata om och titta på.

Mest roligt var för mej var att ägaren av Porschen på bilderna kom fram till mej och sa " - Men va fan! Finns den bussen kvar ? Den körde jag i början på ´80 talet när jag jobbade extra åt Boderus!"  ICQ/ag

Porsche mannen är inte helt okänd och hans samling av VW´s och Porschar är inte dålig heller så fler av hans bilar kommer nog dyka upp lite här och var.

Annars var nog en farbror med en Splitbubbla, Kurt, åxå rolig när han dök upp som gubben i lådan. "- Är det här det är VW träff ? Jag hörde nå rykte på byn... " ICQ/ad 

Allright , vi tar lite bilder då så återgår vi till Smedjan i nästa inlägg.  ICQ/af

Post's attachments

Attachment icon Bob.JPG 713.17 kb, 76 downloads since 2013-07-18 

Bob.JPG, 489.45 kb, 1882 x 1059
Bob.JPG 489.45 kb, 205 downloads since 2013-07-18 

Attachment icon Michos.JPG 681.32 kb, 74 downloads since 2013-07-18 

Michos.JPG, 478.42 kb, 1906 x 1072
Michos.JPG 478.42 kb, 197 downloads since 2013-07-18 

Porsche.jpg, 202.92 kb, 1372 x 772
Porsche.jpg 202.92 kb, 185 downloads since 2013-07-18 

You´ll never know...

1,236

Å där satte han punkt, illavarslande!

1,237

Äh va fan..... Du får lugna dej lite Sten. ICQ/ad

You´ll never know...

1,238

.

Post's attachments

Larsa.JPG, 325.65 kb, 1960 x 1102
Larsa.JPG 325.65 kb, 214 downloads since 2013-07-18 

Sunset.JPG, 251.68 kb, 1882 x 1059
Sunset.JPG 251.68 kb, 170 downloads since 2013-07-18 

Supercharged.JPG, 289.21 kb, 1882 x 1059
Supercharged.JPG 289.21 kb, 194 downloads since 2013-07-18 

You´ll never know...

1,239

.

Post's attachments

Grill.JPG, 420.48 kb, 1977 x 1112
Grill.JPG 420.48 kb, 197 downloads since 2013-07-18 

Radiobussen.JPG, 433.72 kb, 1568 x 882
Radiobussen.JPG 433.72 kb, 198 downloads since 2013-07-18 

You´ll never know...

1,240

.

Post's attachments

Kolbenschmidt.JPG, 309.34 kb, 1882 x 1059
Kolbenschmidt.JPG 309.34 kb, 196 downloads since 2013-07-18 

Late-night.JPG, 237.13 kb, 1764 x 992
Late-night.JPG 237.13 kb, 187 downloads since 2013-07-18 

Male-love.JPG, 285.44 kb, 1960 x 1102
Male-love.JPG 285.44 kb, 209 downloads since 2013-07-18 

You´ll never know...

1,241

Å där sätter jag punkt för ikväll .

ICQ/ad

You´ll never know...

1,242

Haha sköna typer, bilar & bilder ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

1,243

Hej hopp mr!
Blir kassetbandarkillen färdig med stereon, kan nog hämta den under veckan innan bugrun!

Ser otroligt trevligt ut på era möten ICQ/ab

1,244 Senaste redigerad av TomasBertilsson (2013-07-18 21:36:28)

Attans att man missa vwater, ser ut att varit en grym dag/kväll.
Men nästa år ska den planeras in tidigt i mitt sem.shema ICQ/ae
Kul med träff så nära hemmet. Mindre chans för haveri, höhö. ICQ/ab
Räkna med mig nästa gång. ICQ/af

Volks of Hällsingland

1,245

Faaan Farsan, man kan ju tro att det är oldspeed fantasten NO1 i norrland som sitter å är full.....

Men inte faaan är han full eeehh, han inspekterer bara töcken Judson installationen i östens gamla kareta...

Inte full eeehh

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

1,246

"Hälsingland mitt eget land, där jag fick min första tand och där ska jag spotta ut min sista" underbar liten träff som satt som en fläskläpp på en gammal boxare som mig...hej.

1,247

Ja ni ser ju vad ni missade nu då Eskil, Andreas och Thomas så nu är det bara att fylla i kalendern till nästa år.  ICQ/ae

Och Larsa och Danne som var med ni verkar ju ha blivit så poetiska så hälften vore nog men tacka för de´ för ni har väl supe´ !

You´ll never know...

1,248

Klart man har supe!

1,249

Dags igen för en uppdatering i semestertider och sommarhetta va ?  ICQ/ab

Efter kaos och stressen före VWATER så blev det lite välförtjänt mekpaus veckan efter men efter Turri meet i Hudiksvall så kom inspirationen tillbaka och nu har man varit igång igen så nu är de kvarvarande tvåorna fixade. Rostskadade domkraftsfästen är svetsade,det är nya bromsslangar runtom, hjulcylindrarna bak är bytta och handbromsen har nya vajrar, nya lyktinsatser sitter där och så vidare och så vidare..

Slangarna kan ju absolut rekommendera att byta när man sätter igång en bil som stått länge. Jag fick ju nerslag på besiktningen på höger bak att det var anliggning men när jag kollade så rullade hjulen lätt...  Default/hmm efter luftning igen och masserande så blev det trots allt ingen skillnad så jag misstänkte att slangen svällt eller beckat igen och så var det ju. Det ska väl normalt vara ett 3-4mm hål igenom men i den på höger såg man knappt hålet!  Default/yikes Så bromsvätskan pressades alltså ut men tog tid på sej att rinna tillbaks och därför blev det anliggning när bilprovningen testade.

Dessutom så tog bussen en del olja vid körning, rykte och läkte så nu är man igång med att byta motor åxå till en som jag gick igenom för en par år sen och har stått under arbetsbänken och gosat till sej..  ICQ/ad

Det är en vanlig 1600 AS men med lite fixade toppar, oljepump med utgångar för filter och ormbo. Sen har jag 1:25 vippor och brytarlöst som jag också tänkte montera om jag hinner innan BRC tillsammans med andra fälgar och Rock ´n Roll soffa så nog har jag att göra...

Det blev lite dåligt med bilder under besiktningsreparationsjobben som dessutom är bara var tråkiga att se men ni fattar att det varit en massa smågrejer som äter tid hela tiden så vi avsluter med en dagsfärsk lite roligare bild iaf.  ICQ/af

Post's attachments

DSC_0319.jpg, 70.29 kb, 1024 x 628
DSC_0319.jpg 70.29 kb, 201 downloads since 2013-07-25 

You´ll never know...

1,250

Ska bli urkul o se den live sen ! :=)

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56