Hade tänkt att byta ut min 1300 motor mot en 1600. Vilket block är bäst att bygga på AS eller AD, kan nämligen få tag på ett vettigt AS block men har fått för mig att AD blocken är att föredra.... Kom gärna med goda råda, jag vet att ni kan 

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » AD- vs AS-motor?
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hade tänkt att byta ut min 1300 motor mot en 1600. Vilket block är bäst att bygga på AS eller AD, kan nämligen få tag på ett vettigt AS block men har fått för mig att AD blocken är att föredra.... Kom gärna med goda råda, jag vet att ni kan 

Har för mig att blocken är lika på as och ad, "bara" olika cylindervolym. Rätta mig gärna om jag har fel..
AS-AD =1600 motorer... den ena med växelströms generator den andra likstöms generator. så blocken ..lika. ta det som är minst ärgat i botten runt silen . tvätta rent/plocka rent. .
Låt arborra.. sen e det till att bygga tillförlitlighet.
Det block som är bäst att använda är det som är bäst i lagerlägena, oavsett vad det varit för motor från början. Ska man ha över 150 hk så är de dubbelreducerade blocken, AB, AD, AS mm, ett måste men under detta fungerar de äldre blocken förvånansvärt bra.
Sen finns det olika legeringar AS21 och AS41 där är AS41 är att föredra. Legeringen står på sidan av blocket nere vid artikelnumret.
Tackar. Då verkar de ju ok att köra på ett AS block. Behöver man "göra" något med blocket innan man
börjar skruva ihop maskin? Givetvis kommer jag att rengöra blocket 

AS-vevhusen har även 8 mm pinnbultar till cyl/toppar..
8mm är det bättre eller sämre?

Är det bara att gänga upp ett AS bevis till 10 mm, eller spelar det ingen roll?
Tackar. Då verkar de ju ok att köra på ett AS block. Behöver man "göra" något med blocket innan man
börjar skruva ihop maskin? Givetvis kommer jag att rengöra blocket
Du ska naturligtvis minst se till att få det uppmätt då 11 av 10 block (nästan) behöver en arborrning för att få rätt lagerspel. Man kan skita i det och lura sig själv men det är ingen som kommer att tacka dig för att du fuskar med dina egna grejer. Tänk på att det är 40 år gamla grejer som har en oklar historia.
8mm är det bättre eller sämre?
Är det bara att gänga upp ett AS bevis till 10 mm, eller spelar det ingen roll?
Beror på. I de flesta fall duger M8 men börjar man komma upp i höga cylindertryck så är M10 bättre. Sugmotorer byggda för gatan funkar M8.
jesper skrev:Tackar. Då verkar de ju ok att köra på ett AS block. Behöver man "göra" något med blocket innan man
börjar skruva ihop maskin? Givetvis kommer jag att rengöra blocketDu ska naturligtvis minst se till att få det uppmätt då 11 av 10 block (nästan) behöver en arborrning för att få rätt lagerspel. Man kan skita i det och lura sig själv men det är ingen som kommer att tacka dig för att du fuskar med dina egna grejer. Tänk på att det är 40 år gamla grejer som har en oklar historia.
jesper skrev:8mm är det bättre eller sämre?
Hrodebert skrev:Är det bara att gänga upp ett AS bevis till 10 mm, eller spelar det ingen roll?
Beror på. I de flesta fall duger M8 men börjar man komma upp i höga cylindertryck så är M10 bättre. Sugmotorer byggda för gatan funkar M8.
Aha det jag hört är att m8 är bättre värme expansionen tänker jag på men det där har säkeet swerker bra koll på
Det block som är bäst att använda är det som är bäst i lagerlägena, oavsett vad det varit för motor från början. Ska man ha över 150 hk så är de dubbelreducerade blocken, AB, AD, AS mm, ett måste men under detta fungerar de äldre blocken förvånansvärt bra.
Sen finns det olika legeringar AS21 och AS41 där är AS41 är att föredra. Legeringen står på sidan av blocket nere vid artikelnumret.
Varför är AS 41 bättre än AS21?
Vad kostar det ca att få arborrat? Någon här som är vass på sådana grejer?

Varför är AS 41 bättre än AS21?
A=Aluminium
S=Kisel (Silikon)
4= 4% Aluminium
2= 2% Aluminium
1= 1% Kisel
Resten är magnesium och det är ett tämligen mjukt material och är det som i AS41 95% magnesium så är det lite starkare och tål lite mera värme än AS21 som innehåller 97% magnesium.
Vad kostar det ca att få arborrat? Någon här som är vass på sådana grejer?
Jag vet fyra stycken lokaliserade i Södertälje, Västerås, Sandviken och Göteborg, tre av dem hänger här när de inte har någon annat för sig. 
Pris vet jag inte men en av dem har ju svarat i den här tråden så han kanske kan ge dig en fingervisning. 
Vem är det?

jesper skrev:Tackar. Då verkar de ju ok att köra på ett AS block. Behöver man "göra" något med blocket innan man
börjar skruva ihop maskin? Givetvis kommer jag att rengöra blocketDu ska naturligtvis minst se till att få det uppmätt då 11 av 10 block (nästan) behöver en arborrning för att få rätt lagerspel. Man kan skita i det och lura sig själv men det är ingen som kommer att tacka dig för att du fuskar med dina egna grejer. Tänk på att det är 40 år gamla grejer som har en oklar historia.
jesper skrev:8mm är det bättre eller sämre?
Hrodebert skrev:Är det bara att gänga upp ett AS bevis till 10 mm, eller spelar det ingen roll?
Beror på. I de flesta fall duger M8 men börjar man komma upp i höga cylindertryck så är M10 bättre. Sugmotorer byggda för gatan funkar M8.
Smutt! Jag har ett AS block liggandes tomt. Om det funkar med det slipper jag ju riva isär min fungerande motor med AD block. Frågan är då vart gränsen går när man ska upp till 10mm...
När vi ändå diskuterar vevhus kan jag ju passa på att vidarebefordra information som jag fick från motorrenoveraren som brukar hjälpa mig med lite av varje, nämligen att braziliengjutna vevhus är inte godkända för flymotorer eftersom de gärna vill spricka på ovansidan. Tydligen fick det göras en specialgjutning i Tyskland för att få användbara vevhus.
8mm är det bättre eller sämre?
Man bytte till 8mm på AS-vevhusen för att utvidgningen av materialet i dragstängerna och cylindrarna skulle stämma bättre.När en motor med 10 mm dragstänger blev riktigt het så hände det tydligen ofta att cylindrarnas förlängning pga värmen drog loss stängerna i vevhuset.
M8-stängerna hänger tydligen med bättre i värmeutvidgningen..
Måste passa på att fråga om det där med legering (AS41 vs AS21). Jag vet att jag stött på diskussionen tidigare och kunnigt folk på svenska forum verkar föredra AS41, medans amerikanska forum och publikationer oftare håller AS21 som den bättre legeringen som är mer hållbar, tex denna skrift på geneberg.com http://www.geneberg.com/cat.php?cPath=22_503_2984 Hur är det egentligen med saken? Jag ifrågasätter inte expertisen här som i mina ögon är mkt trovärdig, men varför så olika åsikt på andra sidan sjön? Det vore intressant om någon insatt ides läsa tex den texten och kommentera.
jesper skrev:8mm är det bättre eller sämre?
Man bytte till 8mm på AS-vevhusen för att utvidgningen av materialet i dragstängerna och cylindrarna skulle stämma bättre.När en motor med 10 mm dragstänger blev riktigt het så hände det tydligen ofta att cylindrarnas förlängning pga värmen drog loss stängerna i vevhuset.
M8-stängerna hänger tydligen med bättre i värmeutvidgningen..
Jag har lite svårt att tro att det skulle vara någon skillnad i värmeutvidgning om det är samma material, vilket det verkar vara om man tittar på vilket moment de olika dimensionerna ska dras med. I de fall temperaturen är lika så kommer utvidgningen att vara lika på samma längd om materialet är lika.
Jag tror att det är problemen med att pinnskruvarna sitter bättre om man använder insatser i blocket som föranlett förändringen, känns mest logiskt om du frågar mig, men det kanske ingen gjorde. 
Måste passa på att fråga om det där med legering (AS41 vs AS21). Jag vet att jag stött på diskussionen tidigare och kunnigt folk på svenska forum verkar föredra AS41, medans amerikanska forum och publikationer oftare håller AS21 som den bättre legeringen som är mer hållbar, tex denna skrift på geneberg.com http://www.geneberg.com/cat.php?cPath=22_503_2984 Hur är det egentligen med saken? Jag ifrågasätter inte expertisen här som i mina ögon är mkt trovärdig, men varför så olika åsikt på andra sidan sjön? Det vore intressant om någon insatt ides läsa tex den texten och kommentera.
Det beror på vad man skall göra trimma eller en std motor
för det ena av blocken är svårare att få tagi
/// Micke
Måste passa på att fråga om det där med legering (AS41 vs AS21). Jag vet att jag stött på diskussionen tidigare och kunnigt folk på svenska forum verkar föredra AS41, medans amerikanska forum och publikationer oftare håller AS21 som den bättre legeringen som är mer hållbar, tex denna skrift på geneberg.com http://www.geneberg.com/cat.php?cPath=22_503_2984 Hur är det egentligen med saken? Jag ifrågasätter inte expertisen här som i mina ögon är mkt trovärdig, men varför så olika åsikt på andra sidan sjön? Det vore intressant om någon insatt ides läsa tex den texten och kommentera.
En jävla bra fråga som jag ärligt talat inte funderat så mycket över. Kommer inte ihåg vem som första gången kom med tesen jag skrev ovan men jag tyckte att den lät väldigt trovärdig och logisk men jag har haft fel förr så det kan hända igen.
Just den GB-artikeln läste jag nog på 80-talet och hade helt glömt av vad den innebar, hade inte saken helt klar för mig då så det kan vara därför det halkat av teflonminnet. 
stickan skrev:jesper skrev:8mm är det bättre eller sämre?
Man bytte till 8mm på AS-vevhusen för att utvidgningen av materialet i dragstängerna och cylindrarna skulle stämma bättre.När en motor med 10 mm dragstänger blev riktigt het så hände det tydligen ofta att cylindrarnas förlängning pga värmen drog loss stängerna i vevhuset.
M8-stängerna hänger tydligen med bättre i värmeutvidgningen..Jag har lite svårt att tro att det skulle vara någon skillnad i värmeutvidgning om det är samma material, vilket det verkar vara om man tittar på vilket moment de olika dimensionerna ska dras med. I de fall temperaturen är lika så kommer utvidgningen att vara lika på samma längd om materialet är lika.
Jag tror att det är problemen med att pinnskruvarna sitter bättre om man använder insatser i blocket som föranlett förändringen, känns mest logiskt om du frågar mig, men det kanske ingen gjorde.
Men om inte dim spelar nån roll så hade man väl kunnat börja med M10 stålinsatser och fortsatt med dom stängerna. 
Vilka toppar bör jag använda till detta bygge? Hade varit kul att få ut några extra hästar... Vad satsar man på då utan att hela semesterkassan ryker 

Skulle säga 043:or, det är vad jag lärt mig de bästa originaltopparna att utgå ifrån. Mina är planade 3,7mm och jag har filat dem så de flödar 142cfm @12mm lyft med originalstorlek på ventiler.
Dem går att få tag i mkt billigt, men folk har en tendens att hålla hårt i fina toppar.
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » AD- vs AS-motor?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.