1

Hade tänkt att byta ut min 1300 motor mot en 1600. Vilket block är bäst att bygga på AS eller AD, kan nämligen få tag på ett vettigt AS block men har fått för mig att AD blocken är att föredra.... Kom gärna med goda råda, jag vet att ni kan ICQ/ag

*Bubbla 1963* Såld ICQ/ac

2

Har för mig att blocken är lika på as och ad, "bara" olika cylindervolym. Rätta mig gärna om jag har fel..

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

3

AS-AD =1600 motorer... den ena med växelströms generator den andra likstöms generator. så blocken ..lika. ta det som är minst ärgat i botten runt silen  . tvätta rent/plocka rent. .
Låt arborra.. sen e det till att bygga tillförlitlighet.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Det block som är bäst att använda är det som är bäst i lagerlägena, oavsett vad det varit för motor från början. Ska man ha över 150 hk så är de dubbelreducerade blocken, AB, AD, AS mm, ett måste men under detta fungerar de äldre blocken förvånansvärt bra.
Sen finns det olika legeringar AS21 och AS41 där är AS41 är att föredra. Legeringen står på sidan av blocket nere vid artikelnumret.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Tackar. Då verkar de ju ok att köra på ett AS block. Behöver man "göra" något med blocket innan man
börjar skruva ihop maskin? Givetvis kommer jag att rengöra blocket ICQ/ad

6

AS-vevhusen har även 8 mm pinnbultar till cyl/toppar..

7

8mm är det bättre eller sämre?

8

Är det bara att gänga upp ett AS bevis till 10 mm, eller spelar det ingen roll?

-68 Ragtop Baja

9

jesper skrev:

Tackar. Då verkar de ju ok att köra på ett AS block. Behöver man "göra" något med blocket innan man

Du ska naturligtvis minst se till att få det uppmätt då 11 av 10 block (nästan) behöver en arborrning för att få rätt lagerspel. Man kan skita i det och lura sig själv men det är ingen som kommer att tacka dig för att du fuskar med dina egna grejer. Tänk på att det är 40 år gamla grejer som har en oklar historia.

jesper skrev:

Hrodebert skrev:

Beror på. I de flesta fall duger M8 men börjar man komma upp i höga cylindertryck så är M10 bättre. Sugmotorer byggda för gatan funkar M8.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10 Senaste redigerad av hasse (2013-07-23 10:21:01)

Svwerker skrev:
jesper skrev:

Du ska naturligtvis minst se till att få det uppmätt då 11 av 10 block (nästan) behöver en arborrning för att få rätt lagerspel. Man kan skita i det och lura sig själv men det är ingen som kommer att tacka dig för att du fuskar med dina egna grejer. Tänk på att det är 40 år gamla grejer som har en oklar historia.

jesper skrev:

Hrodebert skrev:

Beror på. I de flesta fall duger M8 men börjar man komma upp i höga cylindertryck så är M10 bättre. Sugmotorer byggda för gatan funkar M8.

Aha det jag hört är att m8 är bättre värme expansionen tänker jag på men det där har säkeet swerker bra koll på

11

Svwerker skrev:

Det block som är bäst att använda är det som är bäst i lagerlägena, oavsett vad det varit för motor från början. Ska man ha över 150 hk så är de dubbelreducerade blocken, AB, AD, AS mm, ett måste men under detta fungerar de äldre blocken förvånansvärt bra.
Sen finns det olika legeringar AS21 och AS41 där är AS41 är att föredra. Legeringen står på sidan av blocket nere vid artikelnumret.

Varför är AS 41 bättre än AS21?

12

Vad kostar det ca att få arborrat? Någon här som är vass på sådana grejer?

13

Willy skrev:

Varför är AS 41 bättre än AS21?

A=Aluminium
S=Kisel (Silikon)
4= 4% Aluminium
2= 2% Aluminium
1= 1% Kisel

Resten är magnesium och det är ett tämligen mjukt material och är det som i AS41 95% magnesium så är det lite starkare och tål lite mera värme än AS21 som innehåller 97% magnesium.

Ali G

14

jesper skrev:

Vad kostar det ca att få arborrat? Någon här som är vass på sådana grejer?

Jag vet fyra stycken lokaliserade i Södertälje, Västerås, Sandviken och Göteborg, tre av dem hänger här när de inte har någon annat för sig.  ICQ/ab

Pris vet jag inte men en av dem har ju svarat i den här tråden så han kanske kan ge dig en fingervisning.  ICQ/ad

Ali G

15

Vem är det?

16

Svwerker skrev:
jesper skrev:

jesper skrev:

Hrodebert skrev:

Smutt! Jag har ett AS block liggandes tomt. Om det funkar med det slipper jag ju riva isär min fungerande motor med AD block. Frågan är då vart gränsen går när man ska upp till 10mm...

-68 Ragtop Baja

17

När vi ändå diskuterar vevhus kan jag ju passa på att vidarebefordra information som jag fick från motorrenoveraren som brukar hjälpa mig med lite av varje, nämligen att braziliengjutna vevhus är inte godkända för flymotorer eftersom de gärna vill spricka på ovansidan. Tydligen fick det göras en specialgjutning i Tyskland för att få användbara vevhus.

-68 Ragtop Baja

18

jesper skrev:

Man bytte till 8mm på AS-vevhusen för att utvidgningen av materialet i dragstängerna och cylindrarna skulle stämma bättre.När en motor med 10 mm dragstänger blev riktigt het så hände det tydligen ofta att cylindrarnas förlängning pga värmen drog loss stängerna i vevhuset.
M8-stängerna hänger tydligen med bättre i värmeutvidgningen..

19

Måste passa på att fråga om det där med legering (AS41 vs AS21). Jag vet att jag stött på diskussionen tidigare och kunnigt folk på svenska forum verkar föredra AS41, medans amerikanska forum och publikationer oftare håller AS21 som den bättre legeringen som är mer hållbar, tex denna skrift på geneberg.com http://www.geneberg.com/cat.php?cPath=22_503_2984 Hur är det egentligen med saken?  Jag ifrågasätter inte expertisen här som i mina ögon är mkt trovärdig, men varför så olika åsikt på andra sidan sjön? Det vore intressant om någon insatt ides läsa tex den texten och kommentera.

20

stickan skrev:
jesper skrev:

Man bytte till 8mm på AS-vevhusen för att utvidgningen av materialet i dragstängerna och cylindrarna skulle stämma bättre.När en motor med 10 mm dragstänger blev riktigt het så hände det tydligen ofta att cylindrarnas förlängning pga värmen drog loss stängerna i vevhuset.

Jag har lite svårt att tro att det skulle vara någon skillnad i värmeutvidgning om det är samma material, vilket det verkar vara om man tittar på vilket moment de olika dimensionerna ska dras med. I de fall temperaturen är lika så kommer utvidgningen att vara lika på samma längd om materialet är lika.
Jag tror att det är problemen med att pinnskruvarna sitter bättre om man använder insatser i blocket som föranlett förändringen, känns mest logiskt om du frågar mig, men det kanske ingen gjorde.  Default/lol

Ali G

21

Frederik skrev:

Måste passa på att fråga om det där med legering (AS41 vs AS21). Jag vet att jag stött på diskussionen tidigare och kunnigt folk på svenska forum verkar föredra AS41, medans amerikanska forum och publikationer oftare håller AS21 som den bättre legeringen som är mer hållbar, tex denna skrift på geneberg.com http://www.geneberg.com/cat.php?cPath=22_503_2984 Hur är det egentligen med saken?  Jag ifrågasätter inte expertisen här som i mina ögon är mkt trovärdig, men varför så olika åsikt på andra sidan sjön? Det vore intressant om någon insatt ides läsa tex den texten och kommentera.

Det beror på vad man skall göra trimma eller en std motor
för det ena av blocken är svårare att få tagi
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

22

Frederik skrev:

En jävla bra fråga som jag ärligt talat inte funderat så mycket över. Kommer inte ihåg vem som första gången kom med tesen jag skrev ovan men jag tyckte att den lät väldigt trovärdig och logisk men jag har haft fel förr så det kan hända igen.
Just den GB-artikeln läste jag nog på 80-talet och hade helt glömt av vad den innebar, hade inte saken helt klar för mig då så det kan vara därför det halkat av teflonminnet.  ICQ/ad

Ali G

23

Svwerker skrev:
stickan skrev:
jesper skrev:

Jag har lite svårt att tro att det skulle vara någon skillnad i värmeutvidgning om det är samma material, vilket det verkar vara om man tittar på vilket moment de olika dimensionerna ska dras med. I de fall temperaturen är lika så kommer utvidgningen att vara lika på samma längd om materialet är lika.
Jag tror att det är problemen med att pinnskruvarna sitter bättre om man använder insatser i blocket som föranlett förändringen, känns mest logiskt om du frågar mig, men det kanske ingen gjorde.  Default/lol

Men om inte dim spelar nån roll så hade man väl kunnat börja med M10 stålinsatser och fortsatt med dom stängerna.  Default/hmm

24

Vilka toppar bör jag använda till detta bygge? Hade varit kul att få ut några extra hästar... Vad satsar man på då utan att hela semesterkassan ryker ICQ/ag

25

Skulle säga 043:or, det är vad jag lärt mig de bästa originaltopparna att utgå ifrån. Mina är planade 3,7mm och jag har filat dem så de flödar 142cfm @12mm lyft med originalstorlek på ventiler.

Dem går att få tag i mkt billigt, men folk har en tendens att hålla hårt i fina toppar.