1

i g-dragster som vi kör har man satt nytt klass rekord  9,04  142 mph  ICQ/af

Post's attachments

BrianHyerstaydragster1_zps87cbc395.jpg, 47.08 kb, 720 x 367
BrianHyerstaydragster1_zps87cbc395.jpg 47.08 kb, 261 downloads since 2013-07-18 

BrianHyerstaydragster2_zpse31525ea.jpg, 52.09 kb, 640 x 480
BrianHyerstaydragster2_zpse31525ea.jpg 52.09 kb, 266 downloads since 2013-07-18 

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

2

Jaga Ove, JAGA

Volkmasters



Powered by East Hill Welding

3

Deras motor ser ut att fått alldeles onödigt invecklade runtikring delar..... ICQ/ad

4

Skapligt arg:

http://www.youtube.com/watch?v=78QrZyQI … ata_player

En av hans tidigare 1600:or finns i Sundsvall.
Bara på 206 hk dock.
ICQ/ab

Volkmasters Sweden
East Hill Welding
Peace Performance
Nygrens Mekaniska
CSP
JP Motorsport

5

152,8 hästar per liter är rätt bra jobbat ur ett originalblock.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

gillar sprutet undrar om det går med methanol

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

7

Får man använda metanol i dragracingens G/D klass ? Är det tillåtet me E85 ens...?

8

ja vist det åker vi själva med,fritt trim på luft kyld 4cyl sug boxer ,cubik kontra vikt är det som styr

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

9 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-07-19 09:56:13)

mettis skrev:

Får man använda metanol i dragracingens G/D klass ? Är det tillåtet me E85 ens...?

NEJ  om den drivs med sprit  så har du ett A innan G/D i US enligt NHRAs bok (2012 som vi använder (släpande reglemente)
E85 är inte med i boken efter som det är förbjudet att använda i vissa stater
Man behöver inte tänka på sådant bränsle i Us för dom kör med blyat som har upp till 131 oktan
Det bränslet som FIA har godkänt annser man som miljöbränsle i Us 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

AG/D?
Nej, den beteckning finns inte i Competitionreglementet.
Ja, man får köra alkohol eller bensin(valfritt) i Competition.
Eftersom den aktuella bilen är en dragster(D) och en sugmotor skall det vara en enkel bokstav bokstav först, i det här fallet G (vikt/slagvolym=>index), i det här fallen har dragstern relativt liten motor och/eller väger mycket, vilket ger stort handicap(högt index).
Hade man kompressormatat motorn(samma volym och vikt) hade den haft beteckningen DA/D eller DB/D beroende på typ av kompressor/Roots High Helix(4grd/tum eller 6,5grd/tum). Tidigare reglemente satte man indexbokstaven dubbel(GG/D), men idag har det blivit färre klasser.
EE/D Record holder.

11

Så tar i reglementet en gång till (NHRA samma i 2012 som i 13)
Kolla bild och läs själva
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/WP_000332.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Kan medge en sak: jag syftade på SBF Competitionreglemente, eftersom Mettis blandade in E85 (Borde ha varit tydlig i det, sorry).
Men när du nu har tagit i NHRA-reglementet, varför inte läsa det en gång till:
"Methanol accepted in H/D and I/D. All other classes...   gasoline only." (se din egen bild)
AG/D finns m.a.o. inte.
USA är ett stort land, många deltagare, och ett NHRA-reglemente/klassindelning därefter: Comp har 88 klasser(!).
Att som Mettis undra över bränslet tycker jag är ganska intressant. I Sverige har vi i bästa fall 98 oktan från macken, eller om man vill E85. 2 vitt skilda egenskaper(energiinnehåll mm) på bränslen, MEN, som fortfarande går att köpa billigt. Jag förstår varför man sneglar på E85, istf att köpa en högoktanig racesoppa för 50-60 SEK/lit. (inkl. moms).
Blanda sen inte ihop bly(tetraetylmetylbly) med oktan. Bensin är som sprit: 100 oktan(43,6 MJ/kg) är ren bensin, allt där utöver är någon form av alkohol, och ja, kanske lite tillsats av "bly". Och ja, idag finns det avarter av "bensin", med olika grad av t.ex. tulloen och annat kul med låg flampunkt.
Vad FIA sen säger är väl en sak, men det är väl ändå NHRA som slutligen bestämmer DR-reglementet(i US), med användande av bränsle.
Sen undra jag: vilken miljöorganisation samarbetar FIA med?