i g-dragster som vi kör har man satt nytt klass rekord 9,04 142 mph 
Jaga Ove, JAGA
Volkmasters
Powered by East Hill Welding
Deras motor ser ut att fått alldeles onödigt invecklade runtikring delar..... 
Skapligt arg:
http://www.youtube.com/watch?v=78QrZyQI … ata_player
En av hans tidigare 1600:or finns i Sundsvall.
Bara på 206 hk dock.
East Hill Welding
Peace Performance
Nygrens Mekaniska
CSP
JP Motorsport
152,8 hästar per liter är rätt bra jobbat ur ett originalblock.
Ali G
gillar sprutet undrar om det går med methanol
Får man använda metanol i dragracingens G/D klass ? Är det tillåtet me E85 ens...?
ja vist det åker vi själva med,fritt trim på luft kyld 4cyl sug boxer ,cubik kontra vikt är det som styr
9 2013-07-19 09:54:32 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-07-19 09:56:13)
Får man använda metanol i dragracingens G/D klass ? Är det tillåtet me E85 ens...?
NEJ om den drivs med sprit så har du ett A innan G/D i US enligt NHRAs bok (2012 som vi använder (släpande reglemente)
E85 är inte med i boken efter som det är förbjudet att använda i vissa stater
Man behöver inte tänka på sådant bränsle i Us för dom kör med blyat som har upp till 131 oktan
Det bränslet som FIA har godkänt annser man som miljöbränsle i Us
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
AG/D?
Nej, den beteckning finns inte i Competitionreglementet.
Ja, man får köra alkohol eller bensin(valfritt) i Competition.
Eftersom den aktuella bilen är en dragster(D) och en sugmotor skall det vara en enkel bokstav bokstav först, i det här fallet G (vikt/slagvolym=>index), i det här fallen har dragstern relativt liten motor och/eller väger mycket, vilket ger stort handicap(högt index).
Hade man kompressormatat motorn(samma volym och vikt) hade den haft beteckningen DA/D eller DB/D beroende på typ av kompressor/Roots High Helix(4grd/tum eller 6,5grd/tum). Tidigare reglemente satte man indexbokstaven dubbel(GG/D), men idag har det blivit färre klasser.
EE/D Record holder.
Kan medge en sak: jag syftade på SBF Competitionreglemente, eftersom Mettis blandade in E85 (Borde ha varit tydlig i det, sorry).
Men när du nu har tagit i NHRA-reglementet, varför inte läsa det en gång till:
"Methanol accepted in H/D and I/D. All other classes... gasoline only." (se din egen bild)
AG/D finns m.a.o. inte.
USA är ett stort land, många deltagare, och ett NHRA-reglemente/klassindelning därefter: Comp har 88 klasser(!).
Att som Mettis undra över bränslet tycker jag är ganska intressant. I Sverige har vi i bästa fall 98 oktan från macken, eller om man vill E85. 2 vitt skilda egenskaper(energiinnehåll mm) på bränslen, MEN, som fortfarande går att köpa billigt. Jag förstår varför man sneglar på E85, istf att köpa en högoktanig racesoppa för 50-60 SEK/lit. (inkl. moms).
Blanda sen inte ihop bly(tetraetylmetylbly) med oktan. Bensin är som sprit: 100 oktan(43,6 MJ/kg) är ren bensin, allt där utöver är någon form av alkohol, och ja, kanske lite tillsats av "bly". Och ja, idag finns det avarter av "bensin", med olika grad av t.ex. tulloen och annat kul med låg flampunkt.
Vad FIA sen säger är väl en sak, men det är väl ändå NHRA som slutligen bestämmer DR-reglementet(i US), med användande av bränsle.
Sen undra jag: vilken miljöorganisation samarbetar FIA med?

