1 Senaste redigerad av whallis (2013-07-09 18:17:38)

Spanade in en buss redan förra sommaren som jag sedan glömde av.
Men nu i vår så kom jag att tänka på den där och har åkt förbi några gånger och sett att den stod kvar. Stack bara fram 4 decimeter som gick att se från vägen så jag hade ingen aning om skick eller nått.

Men igår samlade jag mod till mig, är ingen sådär supersocial människa som kan prata med allt och alla, och åkte dit. Killen som ägde bilen var ute och fixa och jag blev kvar ganska länge. Han hade kört rallycross med bubbla tidigare och körde lite folkrace numera med VW.

Hursomhelst så var bussen i alla fall en 77 som har stått ett tag. Motorn var monterad i någon buggy och växellådan ligger i bilen. Men när vi pratat ett tag så visade han mig bakom ett garage och där stod det en 412 med en 1,8 motor som jag gärna fick ta med till bussen. Stod även några sena bubblor och en notch i klart räddningsbart skick. Dåligt golv men helt komplett. Inget som intresserar mig men om någon är sugen kan jag förmedla kontakt kanske.

Bussen ser ganska ok ut tycker jag. Klart att det finns rost på den men det verkar inte vara något vansinnesprojekt i alla fall. Är för tillfället inredd med 9 platser men planen är nog att leta upp eller bygga någon form av boendeinredning. Såg ut att vara ganska komplett, kan vara så att kofångaren bak saknas, får se om den låg i bilen eller var borta.

Har ett litet problem och det är att det antagligen inte finns några nycklar till den. Kan man på något sätt "koppla" bort styrlåset? Såg ut som att låset på passagerarsidan inte var i bästa skicka så det blir nog att leta reda på nya i alla fall men det är ju skönt att kunna svänga med den om den ska upp på kärra.

Men imorgon har vi bestämt träff för att flytta på lite ved som var ivägen och även plocka ur motorn ut 412:an så förhoppningsvis kommer den hem i mitten av veckan och jag kan kolla mera

Tog några snabba bilder med telefonen, kommer flera när jag hämtat den och kollat igenom helt

http://imageshack.us/a/img7/8624/x8x8.jpg

http://imageshack.us/a/img402/5200/qhn7.jpg

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

2

Grattis, verkar ju ganska OK på basen av bilderna! Lägg gärna in nån bild på 412:an också, finns inte för många kvar av dom. Hoppas den också är i sånt skick att den kan räddas?

3

412 är i helt ok skick. Tyvärr så har det varit något krångel med att regga den i Sverige så den är utom räddning, tyvärr.
Men jag ska försöka ta lite mer bilder på omgivningen. Fanns ganska mycket VW-delar att tillgå.

Nu har jag i alla fall fixat fram bilkärran så allt är klart inför morgondagen.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

4

Grattis! Har också en -78. Fin årgång ICQ/ab
Väntar på fler bilder!

5

Nu närmar det sig hämtning. Ska bli spännande att studera den närmare och se vad det är man har kört egentligen.

En grej jag funderade på. Det har ju suttit en 2,0 insprutare i den från början. Den motor som jag får med från 412:an är ju en 1,8 förgasare. Ställer detta till problem på något sätt? Vilka ändringar/justeringar måste göras?
Hur står sig den motorn mot original? Bättre att leta reda på en 2,0 insprut och sätta i direkt?

Tar gärna emot tips på vad vi ska tänka på när vi tar ur motor från 412:an nått som är viktigt att göra/inte göra eller ta med sig?

På återseende...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

6

Ja jösses. Vad har man gett sig in på. Det finns endel att göra på den kan jag konstatera i alla fall, mest svetsning. Men den här gången ska jag inte ge upp. Den ska ut på vägen. Hemma är den i alla fall och det blir nog att riva lite i den ikväll för att få lite mer koll. Kommer bilder senare.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

7

Får korrigera till årsmodell 77 nu när jag fått hem den.

Fick i alla fall ner den på uppfarten igår och där står den nu. EN snabbkoll gör gällande att det blir endel att svetsa. Domkraftsfästena är dåliga allihopa så det får bli nya, i övrigt är det skapligt under. Inga hål i golvet eller i balkarna vad jag kunde se och jag kom inte igenom med skruvmejseln när jag försökte. Skärmkanterna är dåliga och hörnen bak. Passagerardörren har fått sig en rejäl repa och skjutdörren har väl kanske sett sina bättre dagar den med. Har inte lyckats få upp skjutdörren helt för det har kärvat ihop sig. Sprayade rejält med 5-56 igår så jag hoppas att jag ska kunna få upp den i eftermiddag.

Motorn ska jag hämta senare i veckan men den är uppstartad och går så det känns skönt att veta.

Lite bilder då...

http://imageshack.us/a/img706/5440/3b81.jpg

Det finns lite att tvätta på den, men det är min fru väldigt sugen på så det ska nog lösa sig.

http://imageshack.us/a/img9/8585/a7r6.jpg

http://imageshack.us/a/img4/4531/dhyn.jpg

http://imageshack.us/a/img542/1651/5xj8.jpg

Här är den skadade dörren. Får se om det går att lösa eller om det blir att skaffa nått nytt.

http://imageshack.us/a/img6/3613/zu2h.jpg

Andra sidan...

http://imageshack.us/a/img526/1678/ru5s.jpg

http://imageshack.us/a/img837/1089/0xsi.jpg

Här kan man se att den varit grå från början, gillar den färgen mycket så det vore lite kul att kunna få till den på den vart efter.

Ikväll så ska jag fortsätta att kolla och börja på en lista med grejer som ska fixas och inhandlas...

Just det, tänkte kolla med er som har svetsat och fixat tidigare på dessa bilar. Hur mycket sämre är Klockerholms-plåten? Vissa bitar kostar ju 4-5 gånger så mycket om man ska ha nått annat. Är det värt skillnaden?

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

8

Man får gratulera till ett kul inköp.
Jo det är värt priset om det finns nått annat än Klockerholms, köp det. ICQ/ad
Är det under bilen och täcks av underredsmassa., så kan det funka med Klockerholms

"ljushuvud"

9

Köper inte mer klockeholms plåt om det går att undvika..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Hehe jag trodde att insteg jag köpte (klokkerholms) var REJÄLT transportskadat, gickin på deras sida, nejdå det skulle se ut så! Default/yikes

11

Jo jag har ju förstått att dom inte är "top notch" riktigt. Blir i alla fall att byta alla domkraftsfästen. Men lite flyt så kan det räcka med det på undersidan faktiskt. Sen är det lite skärmkanter och liknande men det får vi ta vart efter. Min farbror har en riktigt rejäl plåtpress så jag kan nog fixa en del av dessa hos honom.

Idag fick jag i alla fall uppskjutdörren och kunde konstatera att det låg två kompletta växellådor i bilen. Dom är inte helt lika så jag måste fråga er experter vilken ni tycker att jag ska sätta i bilen. Båda snurrar fint och mjukt när jag drar på axeln så det spelar nog ingen större roll på det viset.

Den första ser ut så här

http://imageshack.us/a/img837/4929/i6u1.jpg

och är märkt med 002 301 103D


http://imageshack.us/a/img547/627/w82z.jpg


Den andra ser ut såhär


http://imageshack.us/a/img17/7243/5g3c.jpg

Och är märkt med 091 301 103


http://imageshack.us/a/img109/7865/cj7p.jpg


Är det någon skillnad?

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

12

nån annan har nog bättre koll men den med. revben är en senare låda om jag förstått rätt och då också högre utväxling läste om det nyigen på type2 library

13

Hittade lite info på Samba och det verkar ju som att det är lite bättre utväxling på 091 301 103 ( den nedre på bilderna) så det får nog bli att sätta in den.

Jobbar bara en dag till sen är det 3 veckor med semester att se fram emot så då ska jag försöka att hinna med att få lite gjort på den.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

14

Sitter på jobbet och har inte så mycket att göra och då ploppar endel frågor upp i huvudet.

Hör gör man med gasvajer när man byter från 2.0 insprut till 1.8 förgasare? Går det att använda samma? Någon som har gjort detta bytet kanske och har lite bra tips att komma med. Allt som jag bör tänka på är välkommet.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975