Spanade in en buss redan förra sommaren som jag sedan glömde av.
Men nu i vår så kom jag att tänka på den där och har åkt förbi några gånger och sett att den stod kvar. Stack bara fram 4 decimeter som gick att se från vägen så jag hade ingen aning om skick eller nått.
Men igår samlade jag mod till mig, är ingen sådär supersocial människa som kan prata med allt och alla, och åkte dit. Killen som ägde bilen var ute och fixa och jag blev kvar ganska länge. Han hade kört rallycross med bubbla tidigare och körde lite folkrace numera med VW.
Hursomhelst så var bussen i alla fall en 77 som har stått ett tag. Motorn var monterad i någon buggy och växellådan ligger i bilen. Men när vi pratat ett tag så visade han mig bakom ett garage och där stod det en 412 med en 1,8 motor som jag gärna fick ta med till bussen. Stod även några sena bubblor och en notch i klart räddningsbart skick. Dåligt golv men helt komplett. Inget som intresserar mig men om någon är sugen kan jag förmedla kontakt kanske.
Bussen ser ganska ok ut tycker jag. Klart att det finns rost på den men det verkar inte vara något vansinnesprojekt i alla fall. Är för tillfället inredd med 9 platser men planen är nog att leta upp eller bygga någon form av boendeinredning. Såg ut att vara ganska komplett, kan vara så att kofångaren bak saknas, får se om den låg i bilen eller var borta.
Har ett litet problem och det är att det antagligen inte finns några nycklar till den. Kan man på något sätt "koppla" bort styrlåset? Såg ut som att låset på passagerarsidan inte var i bästa skicka så det blir nog att leta reda på nya i alla fall men det är ju skönt att kunna svänga med den om den ska upp på kärra.
Men imorgon har vi bestämt träff för att flytta på lite ved som var ivägen och även plocka ur motorn ut 412:an så förhoppningsvis kommer den hem i mitten av veckan och jag kan kolla mera
Tog några snabba bilder med telefonen, kommer flera när jag hämtat den och kollat igenom helt

VW T2 Baywindow Deluxe - 1975