1

Hej är det någon som har testat att sota ur motorn med hjälp av att spruta in vatten i förgasarna? läste den här tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 50&p=1

Jag har problem med hög komp och värme i min typ4 motor 150psi i en av cylindrarna tänkte om metoden var olämplig för just luftkylda motorer?

2

Vad jag har fått lära mig av gamla mekar är att spruta in en liten liten mängd bromsolja genom insuget. Det ska tydligen hjälpa till stt bränna sotet. Jag har Dick inte testat själv, och det kanske kan vara bra att höra fler åsikter först, men gamgubbarna brukar ha koll på diverse konstiga lösningar.

-68 Ragtop Baja

3

150 PSI är väl inte så mycket, dryga 10 bar. Du har något annat problem om du har hög värme. Vad är oljetempen?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Jag praktiserade på en Toyotaverkstad för en himla massa år sen och då hade Camryn problem med att ventilerna kunde fastna i styrningarna då körde vi med diesel man kunde även använda bromsvätska men diesel var ju lite fetare åtminstone på den tiden.
Tillvägagångsättet var, motorn ljummen ca 2-3000 varv, en flaska diesel ca 3-4dl med slang i koppla på slangen på insuget o parera med gasen så inte motorn dör.
Oftast så hjälpte det, de som man fick plocka av toppen på var skinande rena inuti.
Ett tips är att vara utomhus långt ifrån bebyggelse för det ryker nåt överjävligt.
De gamla meckarna sa även att så gjorde de ofta förr just för att sota ur topp o förbränningsrum.
Sen kan man ju undra hur mycket man minskade livslängden på katalysatorn men jag hörde inget om att någon gått sönder efter det indianknepet iaf.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Ok det finns alltså lite andra knep med.  Jo jag hittade den här sidan och 150 verkade vara lite väl högt eftersom en nyrenoverad motor skulle ligga på 135.  Temperaturen kommer iallafall upp till 110 och kanske lite över om man ligger i en 75-80

6

http://www.ratwell.com/technical/FAQ/FA … .html#0105 det var länken också...

7

Jag tror inte att det är mätbart med kompmätare om det är sot i förbränningsrummet eller ej. Har du hög temp beror det på något annat än att en cylinder är lite tätare än de andra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Torpa skrev:

Jag praktiserade på en Toyotaverkstad för en himla massa år sen och då hade Camryn problem med att ventilerna kunde fastna i styrningarna då körde vi med diesel man kunde även använda bromsvätska men diesel var ju lite fetare åtminstone på den tiden.
Tillvägagångsättet var, motorn ljummen ca 2-3000 varv, en flaska diesel ca 3-4dl med slang i koppla på slangen på insuget o parera med gasen så inte motorn dör.
Oftast så hjälpte det, de som man fick plocka av toppen på var skinande rena inuti.
Ett tips är att vara utomhus långt ifrån bebyggelse för det ryker nåt överjävligt.
De gamla meckarna sa även att så gjorde de ofta förr just för att sota ur topp o förbränningsrum.
Sen kan man ju undra hur mycket man minskade livslängden på katalysatorn men jag hörde inget om att någon gått sönder efter det indianknepet iaf.

Intressant! Jag tror vi har samma källa, det var på Toyota jag fick lära mig det också, men i en närliggande stad. Numera är de samma företag.

-68 Ragtop Baja

9

Där ser man, det kanske var nåt Skaraborgska Toyotaverkstäder körde med förr ICQ/ae
Det måste ha vart -93 när jag var på den verksta'n här i Mariestad.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

10

Förr så fanns det ett medel som hette Redex som man hällde ner i förgasaren medans motorn gick på högt varvtal.Det rökte som fan,så visst måste medlet tagit bort nåt...

11

Torpa skrev:

Där ser man, det kanske var nåt Skaraborgska Toyotaverkstäder körde med förr ICQ/ae
Det måste ha vart -93 när jag var på den verksta'n här i Mariestad.

Jag praktiserade och sommarjobbade i Skara, måste ha vart runt 96-97.

-68 Ragtop Baja

12

stickan skrev:

Förr så fanns det ett medel som hette Redex som man hällde ner i förgasaren medans motorn gick på högt varvtal.Det rökte som fan,så visst måste medlet tagit bort nåt...

Va inte något liknande detta?
http://www.halfords.com/webapp/wcs/stor … ;langId=-1

13

Samma märke,men medlet jag tänkte på hällde man i förgasaren för att sota ur förbränningsrummen...

14

Kjør med esterbaserad motorolje, og det blir minimalt med koksbildning i forbrenningsrummet. Syntetisk er også bedre.
De som får koksbildning, kjør for lenge med mineralolja. Mineral tål lavest temperatur før den brinner= mer sot/koks.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.