Ansluter i mängden gratulanter till svarven,det är nu det börjar på allvar,eller hur?
Avundssjuk,ja visst,men glad för din skull
det kommer att underlätta mycket att ha den till hands förstår jag.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Sidor Föregående 1 … 64 65 66 67 68 … 106 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Ansluter i mängden gratulanter till svarven,det är nu det börjar på allvar,eller hur?
Sedär ja, budet gick tydligen hem. Grattis. 
Men vad bra med en metallsvarv
men också lite
![]()
nu säger jag Byggnadslov...
Ja en metalsvarv har stått på önskelistan länge.. Men så länge jag kunde svarva på jobbet på fritid, gick det ju bra.. Men helt klart e det smidigare att kunna gnida fram bitar hemma i lugn o ro.. Bygglov.. Jomen så fort jag får köpa loss mer mark blir det ansökan om utökning av garaget..
Att få hem den var enkelt nu skall den på plats oxå
det behöver ni inte vara avundsjuka på...suck.. Har ju heeeeeela helgen på mig.....
Har inte glömt dig, ska försöka leta på dina saker i helgen (har haft fullt upp)
Trevligt med riktig svarv 
Grattis till svarven!
Fruktansvärt bra att ha hemma!
Farsan har en gammal torshälla, funkar fruktansvärt bra och har räddat mig massa gånger!
Vet ju själv när man pressa ur lagren på crossen/moppen sen upp i svarven och rikta upp vevpartiet! Sen glid bultar som gått av kvällen innan besiktning!
svårt att klara sig utan nu när man har en! 
Ja antalet grejer man lite snabbt kan göra..eller långtidsprojekt.. man /jag tänkt göra e ju mycket enklare.... men visst över 2 m bred och kanske 70cm tjock
så tar den plats. o ca 1.5 ton tung... trodde truckföraren..
helt klart en större klump. o fick jag välja favorit.. så skulle den givetvis också svälja en 17 tumsfälg
vilket den inte gör..
Sedär ja, budet gick tydligen hem. Grattis.
Ja det gick vägen.. nå hur går det med projekt tråden.. ser en panel/avatar.. men resten då
Har inte glömt dig, ska försöka leta på dina saker i helgen (har haft fullt upp)
Trevligt med riktig svarv
Ja tänkte på dig.. men vill inte stressa.. ..men jag,jag väntar helt klart.. 
Grattis till svarven!
Fruktansvärt bra att ha hemma!
Farsan har en gammal torshälla, funkar fruktansvärt bra och har räddat mig massa gånger!
Vet ju själv när man pressa ur lagren på crossen/moppen sen upp i svarven och rikta upp vevpartiet! Sen glid bultar som gått av kvällen innan besiktning!
svårt att klara sig utan nu när man har en!
blir gött .. som sagt velat ha en länge.. min gamle far hade en glapp och sliten gammal svarv.. som jag fuskade på ibland.... men detta blir gött
/ Michael
Den sväljer inte in 17-tumsfälg, det kan du nog leva med (även om det hade varit gött), det finns ju så många andra grejer som behöver svarvas. Det får väl plats en bromstrumma? Eller två 
Förresten GLAD MIDSOMMAR !!
Ja som Handy redan vet .. svarven e på plats
att jag fick med en del nyttigheter med svarven var bekant.. svarv stålshållare och en hög lösstål.. men en surprice var att i ena sidans underrede vart det en del stöd och planskiva och nedbringare
jämte flera drev för matningen..
Tyvärr följde ingen instruktionsbok med T15 (Torshälla) som den heter....
skulle vilja fylla på med mer olja/byta.. i Norton lådan.. typ och mängd vore intressant att veta,
För att kunna flytta svarven till den slutliga platsen runt 2 pelar lyften, fick jag baxa bussen åt sidan först..
lyfte upp ena sidan av svarven, och satte en plyfa platta med ledade hjul under.. sen pall lyftaren under tunga sidan.
Baxade fram ekipaget med hjälp av ett rör..
vart en del fixande för att komma runt hörnen.
Tillslut efter en del lappkast stod den på rätt plats.. sen bort med pallar och reglar genom div kluriga lyft.
Här står svarven på terra firma.. (fasta marken)
och en ny trefas handske e inkopplad.. och givetvis fick 2 faser skiftas innan den snurrade åt rätt håll...
I bökandet för att få plats, hittade jag ett litet maskin skruvstycke..
vilket jag kan tänka mig att skänka mot en mindre monitär summa
eller något ql.. väger säkert 40kg
.. Gripvidd mellan backarna är ca 35*35 CM !!
MAO en stadig pjäs.. vill inte att den åker i skrot containern..
givetvis är det avhämtning.. kanske något att hålla fast en ölback med..
i gillestugan.. obs har inget handtag till den.
Hur som känns jättekul att svarven står på sin plats.. behövs ett glödlamps byte i lampan, sen e allt fitt 4 fight..
Som innan, om någon vet om lämplig olja..?? Det står något om en gammaldags olja
.. innanför ena luckan.. men vilket använder man idag?
så morgonens övning e att flytta tillbaks bussen från väggen den står inpuffad mot.. sen kötta vidare..
Over and gooodnight al you vw people..
/ michael
? http://www.maskinisten.net/downloads.ph … df_id=3032 ?
Hmm filen verkar suspekt.. mitt antivirusprogram vill inte veta av den.. 
Ballt att budet gick hem och att du fick in svarven till den tänkta platsen. Japp tjuvläser här och nu är det väl bevisat lite igen, tack för senast
vi ses väl säkert den 29:e
Hmm filen verkar suspekt.. mitt antivirusprogram vill inte veta av den..
Tror man måste vara inloggad (dvs medlem)...
S
Snart har vi väl ny förstklassig ekonomiplåt från Blekinge i våra folkvagnar, med din maskinpark 
michaelth skrev:Hmm filen verkar suspekt.. mitt antivirusprogram vill inte veta av den..
Tror man måste vara inloggad (dvs medlem)...
S
loggade in och hämtade filen men då vart den skadad... suck..
Snart har vi väl ny förstklassig ekonomiplåt från Blekinge i våra folkvagnar, med din maskinpark
Nja jag gör bara bitar till mig själv.. finns ingen tid till annat..+ att jag e urusel på att sälja..
Och inte ens till mig själv har jag gjort något den senaste tiden.. helt garage apatisk..
Dock har Ioor 21 varit snäll nog att sälja mig ett par dörrlås,Typ 2 -64-67 med vilka jag invändigt skall uppdatera mina tidiga dörrar.. och delar av b stolpar..
så rent teoretiskt borde jag jobba.... med bussen
.. men i praktiken har jag knappt gjort något alls den senaste tiden.. har semester frånochmed vecka 29 och i 3 veckor.. hoppas få lust att göra lite kreativt då..som det e nu e jag bara trött, håglös osv.. men sammlar lite.. saker i det fördolda, så vem vet kanske blir en uppdate om några veckor, som e värd tangenttryckningar.. men då det inte finns några bilder händer det inget heller..bay fronten sitter kvar på bussen, och den står på 4 pallbockar alltjämt
Men tankar finns..
O min lilla jenna (fd hundvalpen ) e snart stor..
fullt ös..nära medvetslös..
Ha det gött i slott o kojjor / Michael
Satsa på semestern med rekreation så ska du se att garagelusten kommer smygande igen! 
Håller med..själv tog jag sovmorgon idag på semesterns första dag till 9:30..det var länge sen...men det gör ju en onekligen piggare på kvällen så i morgon blir det nog lite murning av gatsten tror jag...häng i bara,snart V29..!
Pia behöver vi skateboard till snart,var ute på långpromenad på förmiddagen,höll aldrig på att komma hem,hon börjar tackla av lite trots att hon bara är 7 år.. 
usch lilla goa Pia
tänker på att förra året vid denna tiden var vår schäfer linda också stel.. och dålig i lederna..
Husdjur e trevligt men ...... inte när dom blir gamla o slitna.. och inte orkar med..
Hmm vår käre Terv hane Jack e 8 år...
hoppas han har hälsan ett antal år till
Mura gatsten.. sedu.. det vill jag se.
vem vet kanske blir en liten utflykt uppåt landet.. kanske..
jomen visst e semester bra för att väcka upp livsandarna... hoppas på de.
/ Michael
Ni är som vanligt hjärtligt välkomna...hör av först bara så vi är hemma! 
Gött. vet inte säkert om det blir så då vi i sådant fall blir hemhörande hos svägerskan/svåger..
hör av mig om hembesök e aktuellt...
Tack på förhand!!!!!
så vad händer här då...
på nostalgia handlade jag bla denna smutta konturmall. från verktygsboden.. tyvärr e det som så ofta förlitet "slag" på mallen ,och ingen låsning.. skall försöka ordna en viss sådan...
hittade även en blinkersspak som nog blir bra till pickisen senare när den skall åldras
liksom en startknapp till bussen då den ju inte kan ha ett vanligt tändlås
jamen kofångarna bakom mallen
Jo den sympatiske "Mogge" var snäll nog att låna ut (mot ersättning givetvis)dels en ribbat framkofångare, och mycket exklusiva
2 delade bakre kofångare till pickup..
mha dessa, skall div formar skapas, till både pickup & buss både fram o bak.. sen kofångare ur dessa.. lite trevligt sem. pyssel om inspirationen infinner sig.
kofångarna fick jag vänligt nog hemlevererade av." mrpotatohead" då han hämtade lite delar till ett kommande projekt
Stort tack för det!!
en annan som levererat e " tuffafreddan"Tyvärr i det fallet amerikanska highjackers av Monroes fab.. inte direkt tysk kvalite.. vart inte som vi tänkte oss....
vart ett bra pris.. men där tog det slut.
ser just att dämparen går att skjuta ihop mer än den på bilden.. färgen verkar hindra en del..
Då dessa förmodligen passar myyycket bättre på en amerikansk bil måste dom tyvärr svetsas om
något jag inte såg komma
luftanslutningen sitter 90 grader fel 
och fäst öglorna linjerar inte..
på en vanlig dämpare , nemas problemas.. man bara vrider. men det går ju inte här..mao ett stort backslag
Finns en vänster och en höger i varje förpackning... handlade 4 st dämpare...
Då detta inte e gasdämpare ,utan "bara vanliga oljedämpare" i grunden med en gummibälg. går det säkert att svetsa om lite försiktigt med kylning mellan varven.. men suck så trist... 
så vissa dagar e tråkiga och vissa dagar sämre..
var dock och hämtadehos min lev. Gelcoat, polyester "plast" och glasfiber med mera i em, så nu har jag allt hemma..om bara lusten infinner sig...
/ Michael
Oj så mycket felar det inte på mina dämpare....
Sen så har inte mina dämpare nån "kjol" som skyddar bälgen.
Blir nog bra när du får till så hålen linjerar med varandra 

Jag svetsade om mina det var inga problem 
Nå efter en tid av kriminell hetta..
och påtvingad vila i ac tempererat hus
... där man kan höra elmätaren vina...
så blev det någon avstickare ut i garaget..
Har blivit en del riktande, och spacklande på dom handgjorda kofångarna.. och en del med tunnt spackel på den främre kofångaren..
Jag ville hellst inte jobba så mycket med dom men.. en timme lagd på originalet, sparar flera på formen, och efterföljande gjutningar.
E ju så att det mesta av spacklet hamnar på golvet
eller i ansiktet på sliparen
...
Fångarna blir inte perfekta.. men främre e ju gammal, att få den perfekt, skulle innebära mycket jobb!!.. och dom handgjorde e ..just handgjorda
Efter det grundlig tvätt . sprutade på slipgrund. detta för att täcka mindre ojämneheter..
Matterialet jag använder e bra skit
... dvs det vi har på jobbet.. handlade några burkar innan..
Givetvis ser man då direkt.... mindre märken man missat.
sprutan e en gammal "skitspruta" fast jag använder mycket smidiga engångs koppar.. helt klart smidiga, blanda, filtrera, spruta och sen bara kasta.. kostar ca 15kr st. beroende på lev...
.. Nästa steg blir nedmattning/slipning av slipgrunden, lite fin spackling/slipning.. sen tvätt , därefter epoxigrund. härdning, sen,lätt slipning, Därefter lackering med en vit 2k som jag och lack leverantören, tyckte stämde bäst med den förekommande lacken.
Hoppas/tror inte "mogge" har något mot detta.. e ju inte en försämring av fångarna...
och det känns som han gav mig fria händer att göra det bästa av situationen..
Vi får c när nästa update blir... men baby steps.. har ju semester och då vilar man.
/ Michael
wow.... det händer lite mellan varven i värmen...
Kul med lite update,ser bra ut..semester är vila+chansen att få lite gjort,så är det åtminstone för mig,men den här sommaren har varit lite för het för att vara 100% effektiv,å andra sidan vill jag inte ha de två sista årens regnhysteri tillbaka..det här är rena himmelriket i jämförelse..gnälla kan vi göra i vinter tycker jag,när vi åker vw-buss i Lovikavantar och pälsmössa..
inte fel det heller å andra sidan... 
Jobba på bara,det blir kanon! 
Lata semesterdagar...åtminstone för Pia..

Sidor Föregående 1 … 64 65 66 67 68 … 106 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.