1 Senaste redigerad av Hrodebert (2013-06-27 10:13:08)

Hej på er!

I ett sunkigt, fruktansvärt stökigt (föregående ägare flyttar ut samtidigt som jag flyttar in) har jag mitt lilla tillhåll.

Jag råkade se bilen på blocket för några år sedan av en tillfällighet, och vart kär. Det passade så bra att jag kunde hämta upp bilen på väg hem från jobbet då jag slutade min arbetsvecka i Luleå och bilen fanns i Stockholm, så flyget ner och säljaren mötte mig vid Stockholm Central. Det vart en mycket smidig affär, och bilen fungerade fint redan från början. Föregående ägare hade köpt bilen osedd från Norrland någonstans, och fått den levererad hem till sig. Bilen var redan då i gott skick, det fanns ingen rost, utan han hade bara gjort lite småjobb innan besiktning. Som det ser ut i dokumentationen har bilen stått still sedan början av 80-talet, så antagligen har den blivit ombyggd till Baja i samband med det.

http://i823.photobucket.com/albums/zz151/Hroebert/vw/IMG_0147.jpg
Nyinköpt bil på hemväg

Planen för den här sommaren var att besiktiga bilen lite snabbt och ut och åka. Men så vart det inte såklart  ICQ/ae .

Det hela började med att jag hade ojämna bromsar bak, vilket visade sig vara så väl läckande cylindrar som fastrostade justeringar.
När jag ändå höll på så vart renovering av bromsoken fram också.
När det var klart återstår att få bilen att gå, vilket visade sig vara svårare, men med lite god hjälp från andra användare här ska det säkert lösa sig (ny bensinpump beställd).

http://i823.photobucket.com/albums/zz151/Hroebert/vw/IMG_0381.jpg
Bromsjobb

http://i823.photobucket.com/albums/zz151/Hroebert/vw/IMG_0380.jpg
Baklamporna och avgassystemet var det första som kom dit efter jag köpt bilen

I alla fall fick jag sedan den brillianta idén att konvertera till H4-strålkastare då ljuset lämnade en del att önska. Biltemas billiga Golf 1 stårlkastarna passar bolt on i korgarna från originallamporna, tyvärr så visade sig originalkorgarna inte passa bot on i bilen  ICQ/am .

http://i823.photobucket.com/albums/zz151/Hroebert/vw/IMG_0383.jpg
Ena strålkastaren ombyggd

Nästa projekt blir att trimma original 1500-motor lite lätt och sätta i den i bilen, jag har ett par webrar liggandes och empi 1.4 vippor. Jag har också ett par extra dp toppar som jag tänkte port lätt och sätta på. Det är tänkt att bli ett snabbt och enkelt bygge, då jag inte har för avsikt att öppna motorn, det är bara en tillfällig lösning. Mer frågor om detta kommer garanterat att komma.  ICQ/ab

Efter det så ska 1600an som sitter i bilen nu rivas och bli helt renoverad till något potent. Vad det blir får tiden utvisa, jag kommer garanterat återkomma med 1000 frågor.


Är det någon som har tips om hur innertaket på soltaket ska se ut, och vart jag kan få tag på ett, så uppskattas det, då mitt saknas. Det ser ut som det har varit någon typ av tyg, men det finns bara fragment kvar.

-68 Ragtop Baja

2

Här har du en tråd om soltak även om det inte omfattar innertaket kanske. Men eftersom du har en 68:a med soltak så kanske det inte finns nåt som passar rakt av utan att modifieras då det inte vad jag vet fanns soltak 68:a.

3

Riktigt fin på bilden, t o m min fru gillade den  ICQ/ab

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

4

Kjellgren skrev:

Här har du en tråd om soltak även om det inte omfattar innertaket kanske. Men eftersom du har en 68:a med soltak så kanske det inte finns nåt som passar rakt av utan att modifieras då det inte vad jag vet fanns soltak 68:a.

Det där var intressant!
Med andra ord är det en annan hytt än den ursprungliga. Frågan är då, vad har jag för bil?  ICQ/ag
Jag har tittat i taket, men det finns inga antydningar till svetsskarvar någon stans, så antagligen hör hytten och plattan inte ihop.
Hur identifierar man karosser?

-68 Ragtop Baja

5

Handy skrev:

Riktigt fin på bilden, t o m min fru gillade den  ICQ/ab

Tack, den är liksom söt på något sätt  ICQ/ab

-68 Ragtop Baja

6

Din kaross är troligen en 68:a då det skulle krävas större modifikationer för att bygga om en 64:kaross (sista året med soltak..) till en 68:a med stora rutor runt om tanklock på sidan m.m m.m... än att motnera ett eftermarknads soltak. Sen om det är ett org tak som är i svetsat eller ett eftermarknadstak är svårt att säga från dom bilderna.

Learning by experience is a great way to spend money...

7

Kan inte se Kjellgrens tråd? Söker själv efter innertak till min 63:a soltakare.

Learning by experience is a great way to spend money...

8

Jag ska ta lite närbilder på soltaket. Eftermarknads tror jag inte riktigt på, då det är en knöl i taket just framför öppningen. På ett eftermarknads skulle man antagligen inte göra sig besväret med en helt ny takplåt, eller?

Jag ska ta lite bilder i morron och lägga upp, det här är ju intressant!  ICQ/ab

-68 Ragtop Baja

9

Fattigmansporsche skrev:

Kan inte se Kjellgrens tråd? Söker själv efter innertak till min 63:a soltakare.

Kanske ska lägga ut tråden så blir det lättare ICQ/ag
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1272

10

Och här finns innertak
http://www.wolfsburgwest.com/wolfsburg_ … dliner.cfm

11 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-06-28 01:32:17)

Det låter som du har ett orginal tak som är insatt din 68:a. Stämmer det så borde innertaket som Kjellgren hade vänligheten att länka till passa i själva solluckan. Tyvärr måste du beställa ett komplett innertak till en 64: bara för att få luckan. Resten av innertaket kommer inte passa
speciellt bra då bla fönstren är av annan storlek...
Kjellgren: Tack och Tack igen  ICQ/ab

Learning by experience is a great way to spend money...

12

Och här kommer bilder! Jag jämförde med andra bilder, och visst ser det ut som ett originaltak. Vad som är fascinerande i sammanhanget är att takjobbet är riktigt snyggt gjort, medan resten av bilen känns lite grann "hellre än bra".

http://i823.photobucket.com/albums/zz151/Hroebert/vw/IMG_0388.jpg
Låsmekanism

http://i823.photobucket.com/albums/zz151/Hroebert/vw/IMG_0387.jpg
Glidskenor

http://i823.photobucket.com/albums/zz151/Hroebert/vw/IMG_0386.jpg
Fronten på soltaket


Jag är lite nyfiken på vad det här gör med värdet på bilen, är den "förstörd" eller "exklusiv"?
Jag är lite halvsugen på att kapa bort takrännorna, jag tror det kommer bli snyggt, men hur kommer det att upplevas av andra. Jag har lite respekt för att kapa i veteranbilar, det man förstör är ju sedan borta, men å andra sidan, den här bilen är väl knappast unik?


Till sist så söker jag plåten som sitter till höger om ratten (se bild nedan) då min saknas. Hör gärna av er om ni har en liggandes!
http://i823.photobucket.com/albums/zz151/Hroebert/vw/IMG_0390.jpg

-68 Ragtop Baja

13

Kjellgren skrev:

Och här finns innertak
http://www.wolfsburgwest.com/wolfsburg_ … dliner.cfm

Tack!

Fast jag vill ju ha svart innertak  ICQ/ad
Det hade vart smutt om det funnits ritningar på själva soltaksinnertaket så jag kunde låtit tillverka ett nytt, men man kanske kan improvisera ihop ett  ICQ/ab

-68 Ragtop Baja

14

Hrodebert skrev:
Kjellgren skrev:

Och här finns innertak
http://www.wolfsburgwest.com/wolfsburg_ … dliner.cfm

Tack!

Fast jag vill ju ha svart innertak  ICQ/ad
Det hade vart smutt om det funnits ritningar på själva soltaksinnertaket så jag kunde låtit tillverka ett nytt, men man kanske kan improvisera ihop ett  ICQ/ab

Du kan ju mäta på min bil ICQ/ab

15

Att ta bort dropplisten är fan det FULASTE som finns, det var inte ens snyggt på 80-90talet när folk gjorde det.

Lägg energin på något vettigt ist.

Du gör givetvis som du vill med din bil, detta är vad jag tycker

//Johan

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

16

Cool bil!

Volkmasters Sweden

17

Kjellgren skrev:
Hrodebert skrev:
Kjellgren skrev:

Och här finns innertak
http://www.wolfsburgwest.com/wolfsburg_ … dliner.cfm

Tack!

Fast jag vill ju ha svart innertak  ICQ/ad
Det hade vart smutt om det funnits ritningar på själva soltaksinnertaket så jag kunde låtit tillverka ett nytt, men man kanske kan improvisera ihop ett  ICQ/ab

Du kan ju mäta på min bil ICQ/ab

Kanon!
Det är ju nära och bra också!
Vi får se när vi kan styra upp det

-68 Ragtop Baja

18

77.an skrev:

Att ta bort dropplisten är fan det FULASTE som finns, det var inte ens snyggt på 80-90talet när folk gjorde det.

Lägg energin på något vettigt ist.

Du gör givetvis som du vill med din bil, detta är vad jag tycker

//Johan

Smaken är som röven - klöven, men vi får se. Jag är fortfarande osäker själv. Jag ska skissa lite först.
Om inte annat så är det ett helvetes jävla jobb att få till det.  ICQ/ae

-68 Ragtop Baja

19

Ett vettigt installerat soltak brukar generellt öka värdet på bilen. Speciellt om det är ett orginaltak. En 68: baja är ju knappast någon org/veteranare iaf.
Tänk på att den pressade listen sammanfogar taket och sidorna på bilen. Kapar du bort den så måste du troligen svetsa ihop panelerna igen vilket inte är helt enkelt att få snyggt utan att plåtarna slår sig. Dessutom måste jag hålla med tidigare inlägg. Tycker personligen inte att det är speciellt snyggt. Är mycket 80:tal över det.

Learning by experience is a great way to spend money...

20

Ser ut på bilden som om du har vitt perforerat  vinyl i resten av taket! Varför inte i luckan?
Bara en tanke..

Learning by experience is a great way to spend money...

21

Jag har ett nytt svart innerstan liggande.
Jag är inte helt säker på att vinyl är en lämplig lösning på soltaket, då det kommer att ligga i veck en del. Något tjockare tyg är nog att föredra, dessutom blir det lite ljudisolerande

-68 Ragtop Baja

22

vinyl är det original på årsmodell 63. sista årsmodellen. Plåtluckan kom 64. Vinyl finns som metervara. Du har ett tak från 62 och nedåt eftersom du har ett sådant handtag till stängningen. handtaget ändrades 63.

svetsskarven runt luckan kan finnas någon cm från kanten. borde vara en falsad plåtkant man lagt taket på. Kan också vara så att man bytt hela taket och lagt skarvarna under dropplisten. Då finns troligtvis en skarv från bakfönstret ut mot sidorna.

Har tagit bort dropplisten på en på åttiotalet och gör aldrig mer om det. inget som rekommenderas, mer jobb än man kan tro. Bilen är snyggast med dropplist.

23

yogi skrev:

vinyl är det original på årsmodell 63. sista årsmodellen. Plåtluckan kom 64. Vinyl finns som metervara. Du har ett tak från 62 och nedåt eftersom du har ett sådant handtag till stängningen. handtaget ändrades 63.

svetsskarven runt luckan kan finnas någon cm från kanten. borde vara en falsad plåtkant man lagt taket på. Kan också vara så att man bytt hela taket och lagt skarvarna under dropplisten. Då finns troligtvis en skarv från bakfönstret ut mot sidorna.

Har tagit bort dropplisten på en på åttiotalet och gör aldrig mer om det. inget som rekommenderas, mer jobb än man kan tro. Bilen är snyggast med dropplist.

Vinyl kanske är modellen då! Ska höra med syrran vad hon tror, då hon får bli sömmerska  ICQ/ae
Skarven lär visa sig när det blir dags för lack, det spelar ju inte så stor roll vart den är, men det är kul att någon har tagit sig tid att göra det ordentligt!

-68 Ragtop Baja

24

Idag kom det här med brevbäraren, så snart kanske jag kan få bilen att gå!
Det är lite typiskt dock att det kommer samma dag som jag måste dra iväg på jobb, så man får vänta en vecka...

http://i823.photobucket.com/albums/zz151/Hroebert/vw/IMG_0391.jpg

-68 Ragtop Baja

25

Nu till slut har bränslepumpen kommit på plats!

http://i823.photobucket.com/albums/zz151/Hroebert/vw/IMG_0392.jpg

När jag beställde den tänkte jag att det blir ju enkelt och bra att skruva fast den på bottenplattan framme under tanken (pumpen ska ha självfall fram). När Jag läste manualen så upptäckte jag att pumpen tydligen var tvungen att sitta lodrätt. Trångt som tusan att få dit eländet, men det gick! Och bilen går nu! Jag har lite hög tomgång, men det är inte högre än att den borde gå igenom besiktningen.
Så fort jag fått den besiktigad så åker den andra motorn fram för lite trimning.

-68 Ragtop Baja