Hej på er!
I ett sunkigt, fruktansvärt stökigt (föregående ägare flyttar ut samtidigt som jag flyttar in) har jag mitt lilla tillhåll.
Jag råkade se bilen på blocket för några år sedan av en tillfällighet, och vart kär. Det passade så bra att jag kunde hämta upp bilen på väg hem från jobbet då jag slutade min arbetsvecka i Luleå och bilen fanns i Stockholm, så flyget ner och säljaren mötte mig vid Stockholm Central. Det vart en mycket smidig affär, och bilen fungerade fint redan från början. Föregående ägare hade köpt bilen osedd från Norrland någonstans, och fått den levererad hem till sig. Bilen var redan då i gott skick, det fanns ingen rost, utan han hade bara gjort lite småjobb innan besiktning. Som det ser ut i dokumentationen har bilen stått still sedan början av 80-talet, så antagligen har den blivit ombyggd till Baja i samband med det.

Nyinköpt bil på hemväg
Planen för den här sommaren var att besiktiga bilen lite snabbt och ut och åka. Men så vart det inte såklart
.
Det hela började med att jag hade ojämna bromsar bak, vilket visade sig vara så väl läckande cylindrar som fastrostade justeringar.
När jag ändå höll på så vart renovering av bromsoken fram också.
När det var klart återstår att få bilen att gå, vilket visade sig vara svårare, men med lite god hjälp från andra användare här ska det säkert lösa sig (ny bensinpump beställd).

Bromsjobb

Baklamporna och avgassystemet var det första som kom dit efter jag köpt bilen
I alla fall fick jag sedan den brillianta idén att konvertera till H4-strålkastare då ljuset lämnade en del att önska. Biltemas billiga Golf 1 stårlkastarna passar bolt on i korgarna från originallamporna, tyvärr så visade sig originalkorgarna inte passa bot on i bilen
.

Ena strålkastaren ombyggd
Nästa projekt blir att trimma original 1500-motor lite lätt och sätta i den i bilen, jag har ett par webrar liggandes och empi 1.4 vippor. Jag har också ett par extra dp toppar som jag tänkte port lätt och sätta på. Det är tänkt att bli ett snabbt och enkelt bygge, då jag inte har för avsikt att öppna motorn, det är bara en tillfällig lösning. Mer frågor om detta kommer garanterat att komma.
Efter det så ska 1600an som sitter i bilen nu rivas och bli helt renoverad till något potent. Vad det blir får tiden utvisa, jag kommer garanterat återkomma med 1000 frågor.
Är det någon som har tips om hur innertaket på soltaket ska se ut, och vart jag kan få tag på ett, så uppskattas det, då mitt saknas. Det ser ut som det har varit någon typ av tyg, men det finns bara fragment kvar.






